Onderwerp:

mierenplaag 9 jaren 11 maanden geleden #33556

  • bonsaijo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik heb een juniperus op een rots vol gaten en nu viel het mij op dat er de laatste tijd wel erg veel mieren lopen. Volgens mij hebben ze bedacht om de rots als nest te gaan gebruiken (scheelt gangen graven :D) maar daar ben ik natuurlijk minder blij mee. Op wat voor manier moet ik dit tegen gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mierenplaag 9 jaren 11 maanden geleden #33559

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
ik spoel overvloedig met water meerdere keren indien nodig en er zijn produkten te koop tegen mieren dit zet rond mijn boompjes nu heb geen last meer (voorlopig toch)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mierenplaag 9 jaren 11 maanden geleden #33562

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Je kunt ook koperen munten (de centen van voor de euro) rond de boom leggen. Mieren houden niet van koper en kunnen door de geur van het koper het nest niet meer vinden schijnt. In elk geval heb ik nooit meer last van mieren sinds ik overal een rijtje centen heb liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mierenplaag 9 jaren 11 maanden geleden #33564

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Je boom controleren op luis of beestjes.
Mieren melken de luizen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mierenplaag 9 jaren 11 maanden geleden #33579

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Maar zijn mieren nu schadelijk als je een nest hebt in je pot?

Ik heb namelijk een pinus mugo uitgegraven afgelopen jaar en in een trainingspot geplaatst om een jaar of 2 bij te laten komen. Hierin zit nu een mierennest met heel veel eieren. Er zit geen luis op mijn den.

Ze eten toch geen wortels? Gaat dit ten koste van de gezondheid van de boom?

groet,
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mierenplaag 9 jaren 11 maanden geleden #33584

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Mieren in de aarde van de bonsai zullen geen schade berokken aan de wortels zelf, maar uiteraard is de logica dat als de mieren gangen graven de aarde ergens anders word getransporteerd. Dit resulteert in lucht in de aarde en daar kunnen de wortels niet groeien en zelfs kan er nadien water in die gangetjes blijven staan zodat de wortels rondom kunnen rotten.

Normaal zal er ook geen mierenkolonie ontstaan als de bomen in pot hoog van de grond staat en er goede insectennetjes zijn aangebracht op de drainagegaten.

Wat Ron ook aangeeft dat een overvloed aan mieren soms ook een teken kan geven dat er luizen op de boom zit. Toch maar zeker controleren.
Als zo iets toch zou gebeuren dat er mieren zich in de pot of de rots gaan nestelen. Zet dan het geheel even een uurtje helemaal onder water. De mieren vluchten dan en meestal ben je er dan vanaf.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mierenplaag 9 jaren 11 maanden geleden #33585

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Kokedama schreef : Mieren in de aarde van de bonsai zullen geen schade berokken aan de wortels zelf, maar uiteraard is de logica dat als de mieren gangen graven de aarde ergens anders word getransporteerd. Dit resulteert in lucht in de aarde en daar kunnen de wortels niet groeien en zelfs kan er nadien water in die gangetjes blijven staan zodat de wortels rondom kunnen rotten.


Ik zou niet graag een mierenkolonie in m'n pot hebben, vooral omdat ze hun 'vee' mee zouden kunnen brengen, maar:
Waarom kunnen er geen wortels groeien? We willen toch juist een luchtige aardige? In een goed drainerende grond blijft er toch geen water staan in de gangetjes?

Normaal zal er ook geen mierenkolonie ontstaan als de bomen in pot hoog van de grond staat en er goede insectennetjes zijn aangebracht op de drainagegaten.


Laat ik nou altijd gedacht hebben dat die matjes op m'n drainage gaten bedoeld waren om grond binnen te houden en niet insekten buiten :huh:

De pot een uurtje onder water zetten zou overigens niet helpen volgens: www.madsci.org/posts/archives/2004-06/1088260918.Zo.r.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

mierenplaag 9 jaren 11 maanden geleden #33588

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Auk schreef : Ik zou niet graag een mierenkolonie in m'n pot hebben, vooral omdat ze hun 'vee' mee zouden kunnen brengen


Ik vermoed dat het grootste probleem zou zijn - of zou kunnen worden - dat de mieren de (haar)wortels wegknagen zodra ze meer ruimte nodig hebben ?

Over de gangetjes:

" Ants are an important component of the garden ecosystem. Ants are cleaners: they eat and help decompose organic matter in the soil, enriching the soil. Ants also eat pest insects such as fleas, fly larvae, and termites. Ants tunneling in the soil improve soil aeration which is helpful to plant roots."

maar:

" Ants become a garden pest when they eat living plants–usually seedlings, weak, or dying plants–and cultivate colonies of insect pests such as aphids, scale, and mealybugs (these bugs excrete a sugary substance called honeydew which ants eat–ants will farm these insects to ensure their own food supply) "

zie: www.harvesttotable.com/2009/05/ants_in_the_garden_ant_pestici/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

mierenplaag 9 jaren 11 maanden geleden #33589

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Dag Auk.

Op uw eerste antwoord:

De gangetjes zullen geen probleem geven, maar waar de eieren worden gelegd en waar de larven uitkomen kunnen er grotere gaten ontstaan.
Door akadama te gebruiken hebben we luchtige grond, maar als er geen grond is om de wortels tussen te laten groeien zal er ook geen groei zijn. Daarom dat we met die eetstokjes de aarde netjes tussen de wortels moeten wringen en er voor zorgen dat er geen luchtgaten zijn.

Die netjes hebben natuurlijk 2 doeleindes en misschien dat er daarom ook over insectennetjes worden gepraat. :P
www.bonsaiplaza.com/nl/insectennetje.html

Uw tweede antwoord:

Je hebt hier een interessante website aangegeven, maar wees wel duidelijk dat het hier om een tuin gaat en niet over bonsai.
Hoe dat je een ecosysteem gaat maken in je bonsaischalen als je elk jaar of om het 3 jaar uiterst gaat verpotten blijft me een grote vraag. :dry:

Als conclusie blijft het nog steeds niet aangewezen om mieren in de potten te hebben. ;)

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mierenplaag 9 jaren 11 maanden geleden #33591

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Kokedama schreef : Die netjes hebben natuurlijk 2 doeleindes en misschien dat er daarom ook over insectennetjes worden gepraat. :P


Ja, verrek zeg, inderdaad. Da's in al die jaren voor het eerst dat ik die term zie :)

Je hebt hier een interessante website aangegeven, maar wees wel duidelijk dat het hier om een tuin gaat en niet over bonsai.


Er is vaak meer informatie op dat soort sites te vinden, maar inderdaad, 't is niet helemaal hetzelfde.

Als conclusie blijft het nog steeds niet aangewezen om mieren in de potten te hebben.


Daar zijn we het over eens - we verschillen (een beetje) over het effect van mieren. Mij lijkt wat ze mogelijk meebrengen een groter probleem dan de mieren zelf - maar ook dan wil je ze gewoon niet in je pot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren