Onderwerp:

blad van Acer Palmatum 9 jaren 10 maanden geleden #34035

  • Bathel
  • Bathel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 1
hallo,
kan er mij iemand helpen aub, mijn acer zijn blaadjes waren vorig jaar helemaal bruin geworden en toen heb ik de raad gekregen om een gehele bladsnoei uit te voeren wat ik dan gedaan heb en dit jaar heeft hij dan allemaal nieuwe blaadjes gekregen maar jammergenoeg is nu juist hetzelfde aant gebeuren :-( kan mij aub iemand zeggen wat ik moet doen of wat ik fout doe. ik geef elke dag op hetzelfde tijdstip water.

alvast bedankt
Bart

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad van Acer Palmatum 9 jaren 10 maanden geleden #34036

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Uit de middagzon houden.

Elke dag op hetzelfde tijdstip watergeven is niet per se goed.
Belangrijk is dat je kijkt hoe de grond droog of vochtig is.

De boom moet niet zeiknat blijven staan, maar ook niet te droog.
Best kun je dagelijks controleren, grond iets aan laten drogen, maar niet door en door. Vervolgens op tijd water geven.

Voor het blad, dit komt meestal door warme droge wind. Dus vooral niet op het heetst van de dag in de volle zon. Een plekje met wat ochtendzon of avondzon en 's middags schaduw is ideaal.

Verder de boom zoveel mogelijk met rust laten.
Het schijnt dat een goede gezonde acer zonder bladverbranding in de volle zon kan staan, maar dan moet deze in een gezonde toestand zijn.

Zelf heb ik diverse acers staan, enkele de gehele dag in de volle zon zonder problemen, andere die ik heb kunnen dat duidelijk niet en staan dan ook in de schaduw.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bathel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad van Acer Palmatum 9 jaren 10 maanden geleden #34037

  • Bathel
  • Bathel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste Matje,bedankt voor je snelle reactie.
mijn acer staat in akadama en op een plaats waar hij enkel wat avondzon krijgt, maar wel een beetje wind.
ik benevel mijn bonsai ook om de andere dag en zeker na een zeer warme dag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad van Acer Palmatum 9 jaren 10 maanden geleden #34038

  • RaoulVanMaaren
  • RaoulVanMaaren's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 1
Hi,

ik ben dit jaar met een Acer Palmatum begonnen. De blaadjes zagen bij aankoop vrijwel hetzelfde er uit. :S

Ik heb opgezocht wat eventuele oorzaken kunnen zijn, deze lijken allemaal op hetzelfde neer te komen: de blaadjes krijgen niet genoeg voedingsstoffen. Dit zorgt ervoor dat de plant de voedingsstoffen terug/weg haalt van de bladpunten. De wortels kunnen de plant niet voldoende voorzien. Dit kan liggen aan zwakke wortels, een voedingloze grond, of te zware omstandigheden.

Als de plant het vorige jaar alle energie in het behouden van de blaadjes heeft gestopt, dan kan het zijn dat het veel voeding uit de grond heeft getrokken en zich niet heeft gefocust op het versterken van de wortels.

Ik zou de blaadjes er aan laten zitten (deze bevatten voedingsstoffen) en de omstandigheden van de plant wat gemakkelijker maken (zoals Matje heeft aangegeven). Als je denkt dat er niet genoeg voedingsstoffen in de bodem zit, zou ik er in de loop van het jaar voorzichtig wat extra mest bij doen en overwegen om in het voorjaar de grond te vernieuwen.

Zelf heb ik nog geen ervaring, maar na wat ik heb gelezen lijkt me dit de beste oplossing. :P
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bathel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad van Acer Palmatum 9 jaren 10 maanden geleden #34039

  • Bathel
  • Bathel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 1
tnx Raoul,

ik heb mezelf ingeschreven voor een cursus die begin september van start gaat, ik zal dan ook mijn acer gaan verpotten en ondertussen ga ik wat droge meststof toevoegen met een NPK van 7 6 8
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RaoulVanMaaren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad van Acer Palmatum 9 jaren 10 maanden geleden #34040

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik zou nu niet echt verpotten (met wortelsnoei). Je kan je plant wel in een wat grotere container zetten, dan zijn de schommelingen tussen droger en vochtiger wat gelijkmatiger. Als je maar de goede vochtbalans respecteert.

De foto laat me vermoeden dat je plant teveel bladeren heeft in verhouding met de beschikbare grond, zodat de grond, telkens het wat winderig en warmer is, te ver opdroogt. Maar nog eens: meestal te nat is ook nefast.
Wat bijsnoeien zou ik pas doen als de boom weer in goede evolutie is.
Lichte voeding kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad van Acer Palmatum 9 jaren 10 maanden geleden #34061

  • Bathel
  • Bathel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 1
hij staat wat verschuilt voor de wind achter men sequoia bosje, en uitdrogen laat ik hem ook niet nu toch niet meer. voorheen zat er mos over de grond en kon ik het wat moeilijker controleren maar heb deze eraf gehaald en wat akadama bijgevuld, hiermee kan ik het beter zien. ik weet ook niet of het een goed of slecht teken is maar er komen twee witte wortelpunten naar boven gegroeid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad van Acer Palmatum 9 jaren 10 maanden geleden #34141

  • Printemps
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 36
  • Ontvangen bedankjes 6
Ik gebruik Kanuma voor men Acers
50/50 mengsel met heidepotgrond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts