Onderwerp:

Witte vliegjes 9 jaren 9 maanden geleden #34450

  • Andy Coomans
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag iedereen,

Ik heb sinds een jaartje een binnenbonsai (Durantha). In het begin had deze wel wat last van bladluis, maar deze heb ik vrij vlot behandeld gekregen (al heb ik wel lang moeten behandelen om deze volledig weg te krijgen) maar als ik een tijd niet behandel komen deze wel terug... Mijn probleem echter is dat er ook witte vliegjes op de bladeren zitten, en die krijg ik gewoon niet uitgeroeid. Ik ben begonnen met een biologisch product maar dat deed niets, ook niet tegen de bladluis. Dan ben ik op aanraden van een kennis overgeschakeld op Calypso spray van Bayer, wat ik nu al een tweetal maanden wekelijks toepas. Ik spuit de bonsai ook wekelijks af met de tuinslang (heeft ie meteen een goed bad gehad) om zoveel mogelijk eitjes te verwijderen. Maar zonder resultaat. Tegen het einde van de volgende week zit het boompje weer vol met witte vliegjes. Heeft iemand een goede tip voor mij? Ik ben woonachtig in België, kan belangrijk zijn als iemand een product voorstelt :-)

Alvast bedankt voor de hulp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte vliegjes 9 jaren 9 maanden geleden #34451

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou nagaan hoe je de plant verzorgt. Als een plant meermaals last van ziektes heeft, dan gaat er met de verzorging iets mis. COntinue spuiten tegen allerlei plagen.. Nee, dat is nooiit de oplossing. Dat is symptoom bestrijden, niet oorzaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte vliegjes 9 jaren 9 maanden geleden #34452

  • Andy Coomans
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
De boom op zich ziet er gezond uit, al heb ik niet echt veel kennis van bonsai. Hij maakt constant nieuwe scheuten en blaadjes aan en heeft geen last van schimmel of zo. Ik heb wel in het begin na aankoop bij vaststellen van bladluis (had hij bij levering) een behandeling gedaan met een product waardoor sommige blaadjes aan de onderkant bruin geworden zijn (waarschijnlijk na het sproeien te snel contact met de zon). Intussen zijn vele van die blaadjes al weg en vervangen door nieuwe, maar er hangen er nog wel wat in de boom (zo'n 15% van de blaadjes). Zou dat de oorzaak kunnen zijn en is het dan beter deze blaadjes systematisch af te knippen? Of kan het aan de bemesting liggen? Krijgt speciaal mest voor tropische kamerplanten om de 2 weken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte vliegjes 9 jaren 9 maanden geleden #34453

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Bestrijding met calypso zou afdoende moeten zijn. Je moet wel de hele plant nat spuiten van onder tot boven.
De plant wel in een actief groeistadium zitten en bij voorkeur een beetje aan de droge kant op het moment van spuiten omdat het middel moet worden opgenomen door de plant.
Voor luizen moet één of twee keer spuiten voldoende zijn voor witte vlieg eigenlijk ook.
Kan het soms zijn dat je het middel er even hard weer afspuit als je de plant plant een douche geeft?

Of is er ergens anders een besmettingsbron.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren