Onderwerp:

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46693

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Vorig jaar had mijn acer bladverwelkings ziekte.

Deze schimmel zorgt ervoor dat de sapstroomen geblokkeerd raakt en de takken en scheuten niet genoeg water krijgen.

Ik had dit nog nooit mee gemaakt en dus duurde het lang voor ik door had wat er scheelde.

Jammer genoeg heeft het mij 3 secundaire takken gekost, per geluk was er nog voldoende takken aanwezig om deze leegte op te vullen.

Ik ben toen op een artikel uitgekomen van mannen in Spanje die 3 verschillende producten gebruikte enz....

Na opzoekwerk ben ik erachter gekomen dat de actieve bestanden niet in de benelux verkrijgbaar zijn.

Dan heb ik mij sporgon van edialux gekocht.het is bij contact en door opname in de bodem.In september,wel laat maar aangezien het nog zacht was heb ik toen de boom een dompelbad gegeven en begin maart toen de knoppen kleur begonnen te krijgen opnieuw een dompelbad.

Dit was gelukkig zeer efficient.
Met veel nieuwe groei dit jaar

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46694

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Verticillium is hardnekkig te bestrijden en door meermaals een fungicide te gebruiken in plaats van eenmaals.
Ook is Verticillium of de verwelking pas later in april tot zomer zichtbaar, waardoor het zeker aangeraden is nu ook een behandeling te geven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ybonsai.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46695

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ik lees dat het een schimmel dodend middel is (sporgon edialux) ik vraag me af of het geen goede schimmels die nodig zijn voor de plant ook gaat doden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46696

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Nog even wat opzoekwerk gedaan...

Bestrijdingsadvies:

Gevoelige planten of planten die vorig jaar aangetast werden aangieten met SPORGON. Een behandeling van de bladeren (traditioneel spuiten) heeft totaal geen zin. Denk erom dat planten die vorig jaar aangetast waren zeer veel kans hebben eind augustus begin september het zelfde schadebeeld te vertonen als het jaar voordien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46697

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348

ybonsai schreef : Verticillium is hardnekkig te bestrijden en door meermaals een fungicide te gebruiken in plaats van eenmaals.
Ook is Verticillium of de verwelking pas later in april tot zomer zichtbaar, waardoor het zeker aangeraden is nu ook een behandeling te geven.


Trouwens waar staat dat ik eenmaal behandeld heb?

Maar de groei tot nu toe is al heel anders als vorig jaar in de lente. Toen waren enkel de knoppen open. En daarna heeft de boom stil gestaan. Nu zijn er over heel de boom al uitlopers van 5-6cm. Volop uitlopers op de takken en nieuwe scheuten.totaal anders dan vorig jaar.de boom komt onder een shaduw dak, zodat ik zonnebrand al kan uitsluiten.

In de loop van de zomer zal behandel ik alle bomen opnieuw tegen schimmels zoals el jaar en dan zullen we zien wat er in het najaar gebeurt

Hier zal bij tijd wel een updaten komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46698

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Het is ook blijkbaar een enorm probleem geweest hier in de streek.

En ik zou ook eerder gieten of baden dan sproeien als het toch in de sapstroom wordt opgenomen. Veel makkelijker en zeker van dat de boom het gehad heeft.

Sproeien moet al lans ge onderkant van het blad,en je bent nooit zeker hoeveel de boom gehad heeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46699

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

knoep schreef :

ybonsai schreef : Verticillium is hardnekkig te bestrijden en door meermaals een fungicide te gebruiken in plaats van eenmaals.
Ook is Verticillium of de verwelking pas later in april tot zomer zichtbaar, waardoor het zeker aangeraden is nu ook een behandeling te geven.


Trouwens waar staat dat ik eenmaal behandeld heb?

Maar de groei tot nu toe is al heel anders als vorig jaar in de lente. Toen waren enkel de knoppen open. En daarna heeft de boom stil gestaan. Nu zijn er over heel de boom al uitlopers van 5-6cm. Volop uitlopers op de takken en nieuwe scheuten.totaal anders dan vorig jaar.de boom komt onder een shaduw dak, zodat ik zonnebrand al kan uitsluiten.

In de loop van de zomer zal behandel ik alle bomen opnieuw tegen schimmels zoals el jaar en dan zullen we zien wat er in het najaar gebeurt

Hier zal bij tijd wel een updaten komen.


Ik zeg niet dat je eenmaals hebt behandeld ik raad aan nu nog te behandelen ipv maar eenmalig te doen.
Ook heb ik het niet over spuiten maar aangieten.

En waarschuw ik je dat het beter is nu nog een keer te doen omdat de kans er is dat je rond de zomer de symptomen weer ziet.

Blijkbaar komt mijn tip over als een verwijt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46700

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Nee helemaal nie.
Ma da was ik ook van plan om te doen. Ik wou sowieso dit jaar eens meer aandacht aan ziekte behandeling geven. Preentief dan wel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46706

  • Tom vinken
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 185
  • Ontvangen bedankjes 49
Hallo Yannick,

Vraagje, ik heb het ook een keer voorgehad met een boom, echt balen is dat....
Ik vraag mij af of jij je acers preventief behandeld of dit enkel doet wanneer bomen het ziektebeeld vertonen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46710

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Een voorbeeld dat het toch de goede richting uit gaat. En wel degelijk geholpen heeft. Nu wacht ik af tot mei-juni

Foto 1
De boom vorig jaar april en zo is hij ook gebleven de eest van het jaar. Overlevend

Foto 2
De boom nu. Hard gevochten en nu ontploft.scheuten overal, zelfs op oud hout.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts