Onderwerp:

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46711

  • Tom vinken
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 185
  • Ontvangen bedankjes 49
Hallo knoep,

Heb je nog andere acers bij u staan, zoja hadden die dan ook de ziekte?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46717

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Ja een burgerianum ma die heeft niks gehad. Die is later bij gekomen, dus nu hou ik die ook in het oog. Heb ook alle andere bomen behandeld met het product. Die heb ik water gegeven met het water van het dompelbad. En deze gaan ook de preventieve behandeling kijken binnen een paar weken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46718

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Dit middel is een fungicide dus een schimmeldoder. Werkt dus alleen als je schimmel hebt. En werkt dus niet preventief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46721

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Blijkbaar heb je gelijk marcellucas.

Heb juist wat opgezocht en kwam hier op uit.

Een behandeling uitvoeren wanneer de schade zichtbaar is heeft geen zin meer. Hou uw gevoelige planten nauwlettend in de gaten in het najaar en giet ze aan met SPORGON in het voorjaar bij het begin van het ontluiken van het blad. Voor een optimale behandeling neem je de kruinprojectie (omtrek van de kruin verticaal op de grond projecteren) en deze zone dien je goed te behandelen.

Het middel wordt dan met de sapstroom mee tot in de vaatbundels genomen en kan zo de ziekte stoppen.

Preventief gelden een aantal regels zoals een optimale standplaats, grondwerken in de wortelzone van gevoelige planten vermijden en bij droge zomers proberen water te geven. Clematis dient in een humusrijke grond en voldoende diep geplant te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46742

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Tom vinken schreef : Hallo Yannick,

Vraagje, ik heb het ook een keer voorgehad met een boom, echt balen is dat....
Ik vraag mij af of jij je acers preventief behandeld of dit enkel doet wanneer bomen het ziektebeeld vertonen?



Ik behandel mijn bomen preventief omdat mijn tuin met meerdere ziektes in aanraking kan komen.
Dit als bijvoorbeeld klanten/cursisten met een zieke boom komen om raad te vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46743

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

marcellucas schreef : Dit middel is een fungicide dus een schimmeldoder. Werkt dus alleen als je schimmel hebt. En werkt dus niet preventief.


dit is echter fout.
Je hebt systemische fungicide en contact fungicide.


De middelen worden ingedeeld in diverse chemische groepen. Praktisch gezien onderscheidt men twee groepen, systemische en niet-systemische (of contactwerkende) middelen:

Niet-systemische middelen

Deze fungiciden worden niet opgenomen door de plant. Na het spuiten zit de werkzame stof op het blad van de plant waardoor schimmels niet kunnen kiemen. Niet-systemische middelen werken vooral preventief: ze voorkomen een aantasting, maar kunnen een aantasting niet genezen. Niet-systemische middelen worden ook wel contactwerkende middelen genoemd, omdat het middel contact moet maken met de plaag. Chemische groepen:
koperverbindingen
zwavelverbindignen
captan en verwante verbindingen
dithiocarbamaten (onder meer thiram, ziram, maneb, mancozeb)

Systemische middelen

Deze fungiciden worden opgenomen door de plant waardoor ook moeilijke bereikbare plantendelen en jong uitgroeiend blad beschermd wordt. Schimmels worden tegen systemische fungiciden vrij makkelijk resistent. Chemische groepen:
benzimidazoolfungiciden
triazoolverbindingen
pyrimidinen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46747

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Nu weet ikhet ook niemeer. Denk dan ik gewoon ga verder doen met preventief behandelen onder rhet motto baad het niet dan schaad het niet.

We zullen zien waar we uitkomen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46751

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

knoep schreef : Nu weet ikhet ook niemeer. Denk dan ik gewoon ga verder doen met preventief behandelen onder rhet motto baad het niet dan schaad het niet.

We zullen zien waar we uitkomen


Als je preventief wilt behandelen moet je dus een niet-systemisch middel gebruiken volgens yannick's verhaal. Maar de meeste planten krijgen deze ziekte nooit. Dus waarom behandelen? Dat klinkt als: preventief antibiotica gebruiken omdat er een minimale kans bestaat dat je longontsteking oploopt. Ga daar bij je huisarts om vragen en hij zal je wegsturen.

Als het niet baat, dan schaadt het de portemonnee ;)

In het geval van yannick vind ik het nog iets anders omdat hij veel gasten over de vloer krijgt. Maar de meeste bomen zijn niet echt reizigers :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46757

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

marcellucas schreef :

knoep schreef : Nu weet ikhet ook niemeer. Denk dan ik gewoon ga verder doen met preventief behandelen onder rhet motto baad het niet dan schaad het niet.

We zullen zien waar we uitkomen


Als je preventief wilt behandelen moet je dus een niet-systemisch middel gebruiken volgens yannick's verhaal. Maar de meeste planten krijgen deze ziekte nooit. Dus waarom behandelen? Dat klinkt als: preventief antibiotica gebruiken omdat er een minimale kans bestaat dat je longontsteking oploopt. Ga daar bij je huisarts om vragen en hij zal je wegsturen.

Als het niet baat, dan schaadt het de portemonnee ;)

In het geval van yannick vind ik het nog iets anders omdat hij veel gasten over de vloer krijgt. Maar de meeste bomen zijn niet echt reizigers :P


haha :cheer: Ik gebruik ook liever zo weinig mogelijk van chemische producten. Preventief gebruik ik ook wel soms wat maar weinig kans op ziekten, weinig producten. Want bodemleven heeft hier geen baat bij. Geef de natuur wel veel duwtjes in de rug, zoals de verschillende larven en nematoden die ik regelmatig bestel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46758

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ik zag onlangs een artikel verschijnen waar ze in Japan ieder jaar na de winter hun bomen behandelen (takken en stam) met een oplossing van jin vloeistof en water.
Vermoedelijk weten ze wel wat ze doen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts