Onderwerp:

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46759

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Daar ben ik het niet mee eens. Beter voorkomen dan genezen. En voor de portomonee?? Daar kijk ik nie hene, alleen de beste producten zijn goed.

Maar ieder zijn ding. Ik heb 2 bomen verloren aan spint, dat overkomt mij niet meer, sindsdien spuit in preventief voor alles.

In Japan spuiten ze zelfs maandelijks als ik mij kie vergis, ma da kan yannick beter uitleggen.

En het toepassen van de Jin doe ik ook elke jaar. Alleen op de bladverliezende loofbomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46764

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

knoep schreef : Daar ben ik het niet mee eens. Beter voorkomen dan genezen. En voor de portomonee?? Daar kijk ik nie hene, alleen de beste producten zijn goed.

Maar ieder zijn ding. Ik heb 2 bomen verloren aan spint, dat overkomt mij niet meer, sindsdien spuit in preventief voor alles.

In Japan spuiten ze zelfs maandelijks als ik mij kie vergis, ma da kan yannick beter uitleggen.

En het toepassen van de Jin doe ik ook elke jaar. Alleen op de bladverliezende loofbomen.


Wie niets gebruikt, moet idd kunnen leven met dode bomen. Maar wat ik bedoel ik hou mijn bomen in de gaten. Zie ik bv spint, ook al is het miniem: www.roodmetzwartestippen.nl/c-3339509/bestellen-roofmijten/ En beestjes uitzetten. In sommige gevallen is dit niet mogelijk, zoals temperatuur en luchtvochtigheid. Schimmels is ook niet natuurlijk te bestrijden (denk ik) Dus daarvoor gebruik ik dan ook chemische producten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46765

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

DavidRoussel schreef : Ik zag onlangs een artikel verschijnen waar ze in Japan ieder jaar na de winter hun bomen behandelen (takken en stam) met een oplossing van jin vloeistof en water.
Vermoedelijk weten ze wel wat ze doen ;)


Dat is iets anders. Dat is om insecten en eitjes te verdelgen die op de bomen zitten. Ten eerste zijn dat dus geen ziektes en ten tweede zitten ze al op de plant en is het dus niet preventief.

Die behandeling voer ikzelf ook uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46766

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

marcellucas schreef :

DavidRoussel schreef : Ik zag onlangs een artikel verschijnen waar ze in Japan ieder jaar na de winter hun bomen behandelen (takken en stam) met een oplossing van jin vloeistof en water.
Vermoedelijk weten ze wel wat ze doen ;)


Dat is iets anders. Dat is om insecten en eitjes te verdelgen die op de bomen zitten. Ten eerste zijn dat dus geen ziektes en ten tweede zitten ze al op de plant en is het dus niet preventief.

Die behandeling voer ikzelf ook uit.


Had ik wel door ;)
Maar ik las in het artikel dat ze dit wel preventief deden hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46767

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415

knoep schreef : Nu weet ikhet ook niemeer. Denk dan ik gewoon ga verder doen met preventief behandelen onder rhet motto baad het niet dan schaad het niet.

We zullen zien waar we uitkomen


Bij steeds meer resistentie en een verloederde natuur, onze leefomgeving?

En ben je zo zeker dat het niet schaadt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46768

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Ik ken plaatsen in Japan en Europa waar het 1 keer per maand word toegepast.


Maar als je je bomen gezond houd heb je nauwelijks last van ziektes of plagen.

Zelf pas ik na de winter een paar keer preventief toe en voor de rest enkel als ik iets zie, wat minimaal is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 4 weken geleden #46773

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Onnodig met de gifspuit aan de gang is wel degelijk schadelijk. Wanneer je je bomen goed kent en regelmatig heel goed controleert is het ook helemaal niet nodig. Grijp pas in bij de eerste symptomen en behandel dan pas, op die manier zul je zelden of nooit een boom verliezen. Op deze manier wel bomen verliezen kun je dan ook meestal onder verzorgingfouten rangschikken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 23 uren geleden #48509

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
nee hoor geen verwijt.Gelukkig heb ik die rot ziekte nog niet gehad bij de boompjes.Heb wat speurwerk gedaan en gelezen dat jouw behandel methode acceptabel is en vooral in Engeland wordt toegepast.Ikzelf geef bij voorbaat standaard een meeldouw behandeling

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladverwelkingziekte 8 jaren 21 uren geleden #48515

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Vertillicum is een ziekte die ontstaat door een slechte bodemconditie waarin een acer staat.
Het definitief vaststellen van vertillicum kan alleen door kweek in een lab. De symptomen van verkeerde wortelsnoei of verpotting/bemesting kunnen nl. gelijk zijn.
Vertillicum los je niet op in 1 seizoen.

Preventief met chemische middelen spuiten heeft altijd effect op de boom.
Schimmelfungicide doden niet alleen de schimmels op blad of stam maar ook noodzakelijke bodemschimmels.
Het druipt immers af. Dit geldt ook voor insecticide welke ook hun uitwerking in de bodem hebben.
Kortom spuiten is altijd stressvol voor een boom en resulteert in verzwakking en mindere groei.
Spuit alleen wanneer je het zeker weet en wanneer de plaag erger is dan de kwaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts