Onderwerp:

Stamrot 8 jaren 2 weken geleden #47481

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Jaco schreef : Ik ben nog niet zo lang into Buxus, maar heb er wel een ena nder over gelezen. Buxus hout staat bekend als zeer hard (zinkt in water!), en niet rottend. geldt zowel voor stam en takken als de wortels.
Het is dus waarschijnlijk een probleem van te natte en slecht doorlatende grond, mos, en mogelijk beschadiging of ziekte en inwatering. Dus eerst die zaken op orde brengen, zou ik zeggen. Anders wordt het operatie gelukt, helaas, de patient is overleden...


In welke grond staat uw buxus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamrot 8 jaren 2 weken geleden #47484

  • Filipweltens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Grond voor buxus. Misschin er meer zand of split onder mengen. Tijdens het uit ploegen is een zijstam afgescheurd en is de nu nog levende stam gespleten. Ik ga hem sowieso verpotten in meer doorlatende grond en er het zachte hout afschrapen en behandelen. Hopelijk gaat hij dan nog jaren mee. Hoe dikwijls behandel ik het hout?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamrot 8 jaren 2 weken geleden #47485

  • Jaco
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
Ik gebruik superdensa, als alternatief voor akadama. Maar daar staat hij nog maar kort in, enkele weken geleden pas opgepot. Weet nog niet zo goed hoe ik de kalkbehoefte ga organiseren, maar er is hier behoorlijk kalkrijk leidingwater dat ik gebruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamrot 8 jaren 2 weken geleden #47487

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Jaco schreef : Ik gebruik superdensa, als alternatief voor akadama. Maar daar staat hij nog maar kort in, enkele weken geleden pas opgepot. Weet nog niet zo goed hoe ik de kalkbehoefte ga organiseren, maar er is hier behoorlijk kalkrijk leidingwater dat ik gebruik.


kiryu (50%), lavakorrels en grind? of is dit geen goed idee (altijd handig om de weten, je weet nooit als er iemand zen buxus uitsmijt hier in de straat :lol: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamrot 8 jaren 2 weken geleden #47517

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Die rot is helemaal geen probleem. Die stopt vanzelf. Goed drainerende grond is een goed idee, maar heeft niets met die stamrot te maken in mijn ogen.

Heb bomen gehad die van een paar meter hoog waren afgezaagd tot 20 cm. Een paar nieuwe scheuten ontstaan dan, maar niet genoeg om die hele, dikke stam in leven te houden. Dus dan ontstaan er dunne sapstromen tussen die scheuten en de aanvoerende wortels. En de rest van het hout geeft de boom op en sterft gewoon af. Die schimmels veroorzaken de rot niet, maar pakken gewoon het dode hout dat ze tegenkomen. De boom zegt: dat hout heb ik niet meer nodig, dat mag je hebben, maar het hout vlak achter de sapstromen blijf je van af, dat heb ik nog wel nodig. En dat blijft dan ook goed, dat rot niet. Eigenlijk hoef je dat niet eens te beschermen, maar het kan wel, met jinseal. Als je die witte kleur niet mooi vindt kun je er een kleurstofje bijmengen.. oostindische inkt of zo.

Het dode hout dat je in bonsai ziet dat bescherming nodig heeft, is dood hout dat eigenlijk door de boom is opgegeven, maar wat wij als bonsailiefhebbers mooi vinden en willen bewaren. Maar dat is ook uitstel van executie, hoe goed je het ook beschermt, het zal uiteindelijk toch aangetast worden, zeker als het dicht bij de grond zit.

In deze buxus zal een holte ontstaan die juist zeer decoratief kan zijn!

Bijgevoegd een boom van Graham Potter waarbij je dat effect goed kan zien! Toevallig laatst in een ander topic ook een keer gepost ;)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamrot 8 jaren 2 weken geleden #47536

  • Filipweltens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste bonsaifanaten,

Ik dank jullie wel voor de gekregen reacties. Ik ben weer heel wat wijzer geworden. Blij te horen dat de plant niet ten dode opgeschreven is. Vandaag ga ik er mee aan de slag.

Groeten,
Filip

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamrot 8 jaren 2 weken geleden #47542

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

Jaco schreef : Ik gebruik superdensa, als alternatief voor akadama. Maar daar staat hij nog maar kort in, enkele weken geleden pas opgepot. Weet nog niet zo goed hoe ik de kalkbehoefte ga organiseren, maar er is hier behoorlijk kalkrijk leidingwater dat ik gebruik.


Sinds enkele maanden gebruik ik het ook bij sommige van mijn boompjes en ze knallen aan alle kanten met nieuw loof uit elkaar :P

Ontopic:

Ik heb enkele op het forumposts wel eens gelezen/gehoord over een impregneer en/of dergelijk middel, maar heb er zelf geen ervaring mee. Zie link:

www.alabastine.nl/product/houtrotstop/

Wellicht hebben andere forumleden heden hier wel enige ervaring mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamrot 8 jaren 2 weken geleden #47546

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb mijn grote potentilla met het alabastine product geimpregneerd. Je moet overigens extra uitkijken: Het trekt er niet heel diep in, dus er is een echt risico van rot van binnenuit bij dergelijke producten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamrot 8 jaren 2 weken geleden #47552

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Uitgebreid artikel van -jawel- Graham Potter over dood hout. Ik heb eens die Tree Gum gekocht maar nog niet gebruikt. ..



www.kaizenbonsai.com/bonsai-tree-care-in...l_Deadwood_Preserver

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stamrot 8 jaren 2 weken geleden #47553

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Ikzelf gebruik een oplossing van piepschuim in tinner. Flesje tinner, voeg hier stukken piepschuim in todat het een beetje dikker wordt en voeg dan nog een scheutje tinner toe zodat het weer vloeibaar is. Dit spul kan je op het hout smeren met kwast. Dit mengsel trekt in het hout en de tinner vervliegt waardoor alles waterdicht wordt. Ik gebruik dit mengsel zelf vooral om mijn eigen gemaakte dobbers van balsahout waterdicht te maken. Mss heeft iemand hier iets aan.

Richard
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren