Onderwerp:

Ficus laat veel blad vallen, wit puntje onder blad 8 jaren 2 weken geleden #47618

  • MartijnFranken
  • MartijnFranken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
De laatste weken gaat het erg slecht met onze ficus benjamina. De bladeren begonnen vanuit de stam af geel te worden en uit te vallen. Veel blad valt al uit voordat het helemaal geel is. Ik dacht dat het mogelijk wortelrot was, maar nu zie ik dat ieder blaadje een wit puntje aan het begin heeft.

Ik zie nergens op de stam of in/onder de witte puntjes luizen oid, geen vliegjes niets. Is dit ongedierte of een ziekte? En is er nog iets aan te doen? Bedankt!

De plat is trouwens niet verplaatst of verpot oid, staat al jaren bij een raam en deed het altijd prima.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus laat veel blad vallen, wit puntje onder blad 8 jaren 2 weken geleden #47619

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
staat te nat? afwateringsgaten voorzien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus laat veel blad vallen, wit puntje onder blad 8 jaren 2 weken geleden #47620

  • MartijnFranken
  • MartijnFranken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Nee niet te nat, omdat ik bang was dat het wortelrot was heb ik een tijd geen water gegeven. Toen de bladeren bleven vallen heb ik hem helemaal uit de pot gehaald in om de aarde te vervangen met droge aarde, maar hij bleek hartstikke droog te zijn...

Ik zie nu ook dat een andere Ficus hier het zelfde heeft, lijkt dan toch een ziekte ofzo?
EDIT: ze staan niet in de zelfde ruimte, dus het lijkt me ook wel vreemd dat beestjes / schimmels zo ver verplaatsen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MartijnFranken. Reden: toevoeging

Ficus laat veel blad vallen, wit puntje onder blad 8 jaren 2 weken geleden #47622

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

MartijnFranken schreef : Nee niet te nat, omdat ik bang was dat het wortelrot was heb ik een tijd geen water gegeven. Toen de bladeren bleven vallen heb ik hem helemaal uit de pot gehaald in om de aarde te vervangen met droge aarde, maar hij bleek hartstikke droog te zijn...

Ik zie nu ook dat een andere Ficus hier het zelfde heeft, lijkt dan toch een ziekte ofzo?
EDIT: ze staan niet in de zelfde ruimte, dus het lijkt me ook wel vreemd dat beestjes / schimmels zo ver verplaatsen?


heeft hij een periode van lange droogte achter de rug? want een ficus heeft wel water nodig, als de grond uitgedroogd is moet je eigenlijk direct terug water geven. Ook luchtvochtigheid kan een rol spelen. Nevel je soms of heb je een luchtbevochtiger in huis? De boom staat beter buiten wanneer mogelijk, nu ik hou mijn ficussen ook binnen het hele jaar tenzij er zich in de zomer een ferme regenvlaag voordoet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus laat veel blad vallen, wit puntje onder blad 8 jaren 2 weken geleden #47623

  • MartijnFranken
  • MartijnFranken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
We geven hem regelmatig water, het is hier in de winter wel vrij droog in huis (35% momenteel).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus laat veel blad vallen, wit puntje onder blad 8 jaren 2 weken geleden #47625

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
heb je een foto van de volledige plant? Zou de plant goed verzorgen. 35% procent is heel laag, zou de plant regelmatig benevelen met een plantenspuit. Zet hem deze zomer eens buiten als de temperaturen hoog genoeg zijn. Ficus is nog een taaie plant, maar als er iets misgaat is het eerste dat hij doet zijn bladeren lozen. Als je hem goed verzorgt zijn de kansen hoog dat hij er weer bovenop komt.

Is hij laatst verhuist van plaats? dan smijt hij ook wel eens gele bladeren. De witte puntjes zijn volgens mij melksap van de plant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus laat veel blad vallen, wit puntje onder blad 8 jaren 2 weken geleden #47630

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Misschien spint die het blad aantast? Kijk eens onderaan de bladeren of je daar grijze, heel fijne spinrag ziet. Met een vergrootglas kan je de aantasting en de diertjes duidelijker zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts