Onderwerp:

larven bij verpotten 8 jaren 16 uren geleden #48518

  • philippeperriens
  • philippeperriens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 112
  • Ontvangen bedankjes 4
hoi

Gisteren een fagus verpot. Tijdens het losharken van de wortels kwam ik een 5 tal van deze larven tegen... Ik weet niet
van welk dier ze zijn aangezien ik ze nooit eerder zag. Er waren 2 soorten, larven. Maar van de andere soort heb ik geen foto gemaakt.
Dat waren die typische witte gekrulde larven met een lichtbruin kopje. (ter grootte van maden)

In totaal een 10 tal larven uit de pot gehaald :o

in ieder geval, ik ben blij dat ik de boom verpot heb, want heb liever geen beestjes in m'n potten.

Hier een foto voor jullie; zo te zien is het van en 'vliegend' insect want je ziet de vorm van vleugeltjes ontstaan, wel mooi om te zien!


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larven bij verpotten 8 jaren 16 uren geleden #48519

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Er zijn meerdere soorten larven... je hebt dunne rechte witte.. die krijg je als je veel mest. Dat zijn dan gewone vliegen en niet schadelijk in de pot.

Je hebt ook dikke kromme witte met een bruine kop. Die zijn van lapsnuitkevers of van een soort muggen. En die vreten wortels en zijn dus wel schadelijk! En je ziet ze steeds vaker een vaak als het te laat is.

Is zo'n beetje het enige wat ik bestrijd. .. met provado vine weevil killer2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larven bij verpotten 7 jaren 11 maanden geleden #48664

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Volgens mij hoef je dit echt niet te bestrijden. Het lijkt een larve van een bij/hommel. Op het achterlijf zit een "stinger" zo te zien dus is het een stekend insect en aan de vorm te zien een bij-achtige. Aub dus geen bestrijdingsmiddel, hartstikke nuttig insect :-)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larven bij verpotten 7 jaren 11 maanden geleden #48679

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Volgens mij is het geen (aard)bij/hommel, want dan zou je een bijen/hommelnest moeten vinden.
Het lijkt me meer hier op - een lapsnuit kever larve - en dus wel degelijk schadelijk:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

larven bij verpotten 7 jaren 11 maanden geleden #48684

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Die lapsnuitkeverlarve het een duidelijke bruine snuit. Is het enige beest waar ik echt voor beducht ben en preventief bestrijd. Kan niet goed zien of dit beestje zo'n snuit heeft.

Ik probeer zo duurzaam mogelijk te zijn, maar die lapsnuitkeverlarven zijn pas waarneembaar als het te laat is. En je ziet ze steeds meer heb ik de indruk. Kan me wel goed voorstellen dat als je deze bestrijdt, allerlei minder schadelijke bodeminsecten ook het loodje leggen. :huh:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larven bij verpotten 7 jaren 11 maanden geleden #48686

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het lijk op het pop stadium van een kever, en inderdaad de taxuskever. Als larve is hij wit met bruine kop. Als pop is deze nagenoeg compleet wit. Maar goed.. Insecten zijn lastig in larve stadium. Mijn stem zou vooralsnog op taxuskever zijn. Vergelijk de anderen ook even met het larvale stadium. Als dat ook klopt, heb je 2 stadia van een soort, wat het meest waarschijnlijke is.

www.entocare.nl/plagen_kevers.htm
www.ccbt.be/?q=node/523
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larven bij verpotten 7 jaren 11 maanden geleden #48696

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Is het werkelijk de taxuskever, en zitten er teveel zou ik ze gaan bestrijden met nematoden (heb ik wel nog nooit last gehad van de kever wel al positieve ervaringen met nematoden): www.roodmetzwartestippen.nl/c-3339521/bestellen-nematoden/ Ook staat hier wat informatie ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larven bij verpotten 7 jaren 11 maanden geleden #48761

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
De taxuskever zal niet zo snel een bonsaipot opzoeken. Hij prefereert de volle grond. Of hij moet meegelift zijn toen de boom uit de volle grond in de pot is gegaan? IS er vraatschade aan het blad door de kever? Is er vraatschade aan de wortels door de larve?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larven bij verpotten 7 jaren 11 maanden geleden #48765

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Taxuskever gebruikt wel degelijk ook potten en bonsaischalen om zijn eieren af te zetten. Heb dit al ontelbare keren meegemaakt.
Het meebrengen uit volle grond zou in principe het eerste jaar na oppotten kunnen. Hoewel ik meestal de wortels heel grondig uitspoel.
Na één jaar zijn alle larven verpopt en volwassen geworden. Als je na meerdere jaren (en wanneer doe je dat sneller?) terug verpot zijn alle aanwezige larven er na de verpotting ingekomen.
Er worden trouwens met een zekere regelmaat, ook hier op het forum, foto's van planten in pot en (pre)-bonsai gepost met vraatschade die overduidelijk van de taxuskever komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

larven bij verpotten 7 jaren 11 maanden geleden #48950

  • Aquarius
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Toevallig kwam ik vandaag ook een paar gelijk uitziende larven tegen bij mijn Malus. Ik heb deze ongeveer een week geleden gekocht bij Lodder. Ik had hem nog niet verpot, maar wel in een grotere schaal gezet met de oude grond aangevuld met nieuwe en geen wortelsnoei toegepast. Er zat een flink stuk dood/zacht hout op de stam, wat me mooi leek. Zachte hout is ook schoongemaakt.

Nu vraag ik mij af, is het misschien verstandig om hem toch helemaal te verpotten en de wortels schoon (oude aarde weg) te maken. Of kan ik wachten tot volgend jaar? Boom staat al in het blad. Daardoor twijfel ik.

In de bijlage een foto van de boom nadat ik het zachte hout verwijderd heb. Boom staat nu dus wel in een grotere terracotta schaal.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Aquarius.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts