Onderwerp:

prunus mume 7 jaren 11 maanden geleden #48906

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

leatherback schreef : Antibiotica poedertje ;)

Wat betreft knopzetting: Mume is een van de weinig loofbomen die af en toe geent moeten worden om blad & bloemen bij de stam te houden inderdaad. Dit is standaard praktijk blijkbaar.


Ja precies, ik dacht ook aan antibiotica.

Enten wordt dan veel gedaan kennelijk ja.... vraag me af of dat dan makkelijk gaat...

Je ziet ook vaak hele vrije stileringen van de mume... dus niet strak in model proberen te houden...

Heb wel eens gehoord dat mume in Japan alleen getoond worden als ze in bloei staan. Daarna verdwijnen ze naar de achterste bank.. uit het zicht...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

prunus mume 7 jaren 11 maanden geleden #48907

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tom81 schreef : Interessant!

Weer wat geleerd. Besef me nu dat ondanks de mume op mijn verlanglijstje stond ik beter nog even kan wachten tot mijn kennis & kunde zich er beter voor leent.


Kan je ook afvragen of kennis en kunde niet komen met bezit.
Ik heb nu een aantal jonge ge-ente planten gekocht bij Pflanzmich. Eenjarige staken staan nu ind e tuin. Ideaal om kennis bij op te doen, terwijl ze uitgroeien. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

prunus mume 7 jaren 11 maanden geleden #48909

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

leatherback schreef :

Tom81 schreef : Interessant!

Weer wat geleerd. Besef me nu dat ondanks de mume op mijn verlanglijstje stond ik beter nog even kan wachten tot mijn kennis & kunde zich er beter voor leent.


Kan je ook afvragen of kennis en kunde niet komen met bezit.
Ik heb nu een aantal jonge ge-ente planten gekocht bij Pflanzmich. Eenjarige staken staan nu ind e tuin. Ideaal om kennis bij op te doen, terwijl ze uitgroeien. :D

Dat is ook zeker waar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

prunus mume 7 jaren 11 maanden geleden #48910

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Mume zijn een uitdaging, meer dan andere bloeiende bomen.

Appels en de meeste andere prunussen zijn dan een fluitje van een cent. Die bloeien tegen de klippen op en kun je redelijk ongestraft snoeien.

Heb voor mezelf ook vrij recent de p. mahaleb ontdekt. Een makkelijke soort die een aantal van de goeie eigenschappen heeft die een mume ook mooi maken: dikke oude stammen, met woeste bast en een overvloed aan bloemen. Maar de bloemen van mahaleb zijn een stuk minder spectaculair dan mume. Ze zijn een beetje "generiek", en zien er net zo uit als die van p. spinosa en de meidoorn.

Oh ja, en mume is moeilijker aan te komen en (wrl daardoor) duur in de aanschaf. Je ziet ze ook hoogst zelden (zeg maar nooit) bij tuincentra, maar eigenlijk alleen als (pre-)bonsai. Die link die ik hier boven postte verkoopt ze, maar die zit in Amerika. Dikke oude mahalebs zie ik tegenwoordig met grote regelmaat voorbij komen op eBay... en de bonsaihut heeft ook mooie yama's, daar ben ik laatst weer voor de bijl gegaan;-)

Ik wil niemand ontmoedigen en mume's zijn de mooiste prunus bonsai die er zijn. Maar het is goed te weten waar je aan begint...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

prunus mume 7 jaren 11 maanden geleden #48911

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ik zal maar wachten om van de mijne een bonsai te vormen. En eerst wat experimenteren op de onbruikbare stukken van de mume. Ik zie hier en daar toch nieuwe scheutjes op de stam, wat ik nooit zie bij een junperus bv. Maar uiteindelijk zie je er inderdaad niet veel zelf niet op de jonge takken en ook dat de groei vooral op de uiteinden van de takken zit. En dan nog takkensterfte erbij gerekend :p ja dan is enten mss wel een goed idee. Hier zal ik alvast nog een beetje moeten op oefenen.

En antibioticapoeder? Waar vind je dit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

prunus mume 7 jaren 11 maanden geleden #48917

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
een foto hoe het er bij mij uitzag... en foto om te laten zien waarom je mume zou willen houden :P staat ondertussen wel in een mooier potje...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

prunus mume 7 jaren 11 maanden geleden #48918

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Trap schreef : En antibioticapoeder? Waar vind je dit?


Geen idee of het bestaat, of dat het een geintje was van leatherback...

Als ik goegel vind ik voorlopig weinig... het gebruik van antibiotica wordt bepaald niet gestimuleerd.

Ik zag tijdens het zoeken naar antibiotica voor planten wel iets voorbij komen over tetracycline.. Dat kreeg ik vroeger tegen bronchitis :sick:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

prunus mume 7 jaren 11 maanden geleden #48923

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

marcellucas schreef :

Trap schreef : En antibioticapoeder? Waar vind je dit?


Geen idee of het bestaat, of dat het een geintje was van leatherback...

Als ik goegel vind ik voorlopig weinig... het gebruik van antibiotica wordt bepaald niet gestimuleerd.

Ik zag tijdens het zoeken naar antibiotica voor planten wel iets voorbij komen over tetracycline.. Dat kreeg ik vroeger tegen bronchitis :sick:


ik heb al gelezen dat ze ibuprofen gebruikten hiervoor :lol: ik laat anders een dokter langskomen. Het is niet voor mij het is voor mijn mume B)

Dan heb ik nog gelezen van zuring er op te smeren

En ik weet dat look een anti-bacteriele werking heeft en veel ongedierte weg houdt! (zou een extract hiervan geen goed idee zijn?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

prunus mume 7 jaren 11 maanden geleden #48924

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Trap schreef :

marcellucas schreef :

Trap schreef : En antibioticapoeder? Waar vind je dit?


Geen idee of het bestaat, of dat het een geintje was van leatherback...

Als ik goegel vind ik voorlopig weinig... het gebruik van antibiotica wordt bepaald niet gestimuleerd.
Ik zag tijdens het zoeken naar antibiotica voor planten wel iets voorbij komen over tetracycline.. Dat kreeg ik vroeger tegen bronchitis :sick:


ik heb al gelezen dat ze ibuprofen gebruikten hiervoor :lol: ik laat anders een dokter langskomen. Het is niet voor mij het is voor mijn mume B)
Dan heb ik nog gelezen van zuring er op te smeren
En ik weet dat look een anti-bacteriele werking heeft en veel ongedierte weg houdt! (zou een extract hiervan geen goed idee zijn?)


Of anders Dettol handzeep ;) Tja, als je niet weet of het werkt.... Je moet niet alleen weten of een stof een antibacteriële werking heeft, maar het moet ook nog opgenomen worden door de boom, want die bacteriën zitten binnenin...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

prunus mume 7 jaren 11 maanden geleden #48926

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
www.allicin-treecare.nl/docs/lnv_rapport.pdf

dit is met de stof die in knoflook zit :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren