Onderwerp:

vuurdoorn marcot na spint en slak nu weer rups gev 7 jaren 6 maanden geleden #55479

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi mede liefhebbers,
Vervelend dat ik jullie raad weer moet vragen, aangaande de vuurdoorn marcot.
Ik heb al een topic over deze marcot en daar staan foto,os en mede de problemen die de vuurdoorn ondergaat.
Zoals geel blad met vraatschade en zwarte en bruine vlekjes.Ik heb op advies ondertussen zoveel mogelijk aangetast blad verwijderd.
Ook de bessen en een paar dunne lange scheuten weggehaald.
Zeer waarchijnlijk was de marcot al aangetast door schimmel en ongedierte, toen ie nog vast zat aan de moeder boom.
De schimmel meteen 3 week geleden behandelt, en de miniscule zwarte beestjes [zat tussen een soort fijn spinrag.
De mensen van het forum[zie topic bij marcotteren vuurdoorn] hebben mij heel tof geholpen.
Heb nu inmiddels twee keer behandeld tegen ongedierte met insecten bestrijders van oa, Bayern Decis spray met de stof 'DELTAMETHRIN '.
De tweede en laatste keer [1 week geleden] met de stof KALIUMZOUT van VETZUUR 1,6% w/w [16g/l]
Ik dacht dus, fijn nu ben ik van de ellende af en kan de vuurdoorn marcot , rustig herstellen en z,n wortels in goede luchtige grond verder ontwikkelen.
Vandaag bekeek ik hem weer nauwkeurig en zag dat er nog steeds blad aangetast werd.
Hoe groot mijn verbijstering, [en iedereen weet dat bij een vuurdoorn het lastig is om goed te zien wat er aan de hand is kwa beestjes] ivm met de doornen en zwarte bast kleur en dichte groeiende scheuten.
Met een potlood en lamp erop vond ik een paar rupsen van een groene kleur en ongeveer 3 a4 mm lang.Tevens zat daar ook wat dun rag bij.
Mijn vraag wat moet ik doen en weet iemand de soort rups.
En kan ik nu nog een keer gaan spuiten met verdelger.Het blad vertoont vraat schade[kleine ronde gaatjes en afgevreten blad rand. Ook bruine en zwarte vlekjes[zie foto]
In de hoop op tips en wat te doen alvast mijn dank hiervoor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vuurdoorn marcot na spint en slak nu weer rups gev 7 jaren 6 maanden geleden #55480

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Rupsen er gewoon afplukken
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren