Onderwerp:

Ficus bonsai pracht boompje 7 jaren 4 maanden geleden #56612

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Fijn dat je gezien hebt dat ik al veel berichten heb geplaatst. Dan besef je dat ik dat niet ben. Ik neem tenminste aan dat je er daarom aan refereert? Ik kan nl anders geen reden verzinnen waarom dat relevant zou zijn. Als je gewoon gedaan zou hebben wat ik je adviseerde, in plaats van beledigd te zijn, zou je zien dat ik de laatste ben die mensen wegstuurt omdat iets geen bonsai is. Maar goed, bevestigd wat ik al dacht. Het ging mij er om dat je lui beizg was, en ik geen zin heb om dezelfde basis vraag te blijven beantwoorden.

Tenslotte is het gewoon goed fatsoen om eerst te kijken wat er al op een forum staat, ZEKER als je niet met bonsai bezig bent maar met terraria. Dat laatste had je natuurlijk even kunnen vermelden in je eerste bericht. En nee, als je een terrarium hebt, is het in leven houden van ficus doodsimpel. Je hebt daar normaal gesproken nagenoeg ideale groeiomstandigheden itt. als je ze op de vensterbank hebt staan. Dat is precies de reden waarom veel mensen special voor hun ficus bonsai een terrarium gebruiken in de winter. Jouw boom lijkt geen schimmel te hebben, of je hebt het niet goed gefotografeerd. Kalk is veel waarschijnlijker, maar goed. Jouw foto it niet duidelijk genoeg.

Als je op het forum zoekt, zie je tientallen halfdode ficussen. Allemaal hebben ze een van een basisset van 3 problemen. OF een insecten infectie OF staan verkeerd OF zijn uitgedroogd (en vaak daarna te nat gehouden). In jouw geval waarschijnlijk het laatste. EN als je het forum had gelezen zou je gezien hebben dat ik een van de weinigen op het forum ben die meerder soorten ficus heeft staan.

Het ga je goed, en ik wens je succes met je boompje. :whistle:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Orlando, Marco buijsman, dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Ficus bonsai pracht boompje 7 jaren 4 maanden geleden #56616

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Bij schimmel moet je eerst afvragen wat zijn de elementen die schimmel nodig heeft om te leven?
Ik denk, warmte en vocht.

Verder bestaan er verschillende schimmel bestrijders, moet je even voor Googelen

Maar als er teveel vocht is kun je blijven bestrijden, schimmel is namelijk erg hardnekkig dus moet je zien minsten 1 van de 2 boven vernoemde eisen voor schimmel uit te schakelen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Smit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus bonsai pracht boompje 7 jaren 4 maanden geleden #56693

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Is het geen "tiger bark" ficus ( ficus Retusa) ? Die heeft ook van dat wit op de bast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus bonsai pracht boompje 7 jaren 4 maanden geleden #56696

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

KobusKoops schreef : Is het geen "tiger bark" ficus ( ficus Retusa) ? Die heeft ook van dat wit op de bast.

Uiteraard is het een ficus retusa.En ja, de naam tigerbark komt van de witte vlekken in de bast. Maar natuurlijk bedoelt de vragenstellen dat niet, noch de kalkaanslag op de wortelvoet. Want daar gaan takken niet van dood. :whistle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus bonsai pracht boompje 7 jaren 4 maanden geleden #56701

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
haha L tuurlijk heb je gelijk.
En Kobus mischien omdat het voor jou nieuw en onzeker is, heb je wel gelijk dat je mag vragen, zonder dat je zo op je donder krijgt van de alwetende profs.
Ik krijg nog steeds op m,n donder van de profs, maar ik kan je verzekeren dat Leatherback het absoluut goed bedoelt.[uit ervaring ha ha]
Dus neem het niet te zwart wit.
Kijk Kobus als je een vraag topic opent op dit foum , probeer dan een goede foto erbij te plaatsen die het probleem laat zien.
Lukt dat niet , ga dan op forum [zoeken] en je zult dan al veel antwoorden vinden.
En ik vind dat je [als het je nog niet duidelijk is] je als liefhebber mag vragen waar je een antwoord op wilt.
En ik vind het heel goed van je dat je boos bent op de reakties. en mijn advies is dan ook ,heb zelf ook wat ficussen, een ficus is heel gevoelig [zeker dit jaar getij] voor verplaatsing van plaats en temperatuur.
Een ficus is sterk maar moet toch even wennen aan nieuwe omstandigheden.
Ik hoop dat je hier wat mee kan , en gewoon doorzetten en blijfen vragen want uiteindelijk zijn die ouwe rotten wel ok.
Sukses

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus bonsai pracht boompje 7 jaren 4 maanden geleden #56708

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ehhhh....... hercules kobus geeft antwoord smit stelt de vraag.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Ficus bonsai pracht boompje 7 jaren 4 maanden geleden #56728

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

leatherback schreef :

KobusKoops schreef : Is het geen "tiger bark" ficus ( ficus Retusa) ? Die heeft ook van dat wit op de bast.

Uiteraard is het een ficus retusa.En ja, de naam tigerbark komt van de witte vlekken in de bast. Maar natuurlijk bedoelt de vragenstellen dat niet, noch de kalkaanslag op de wortelvoet. Want daar gaan takken niet van dood. :whistle:


Ik las dat er 1 tak dood ging. Dat gebeurt wel vaker. Maar ik laat het verder maar aan jou over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren