Onderwerp:

Schimmel op eikenblad? 6 jaren 7 maanden geleden #69716

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Het zit niet in het systeem van de boom. Maar in de omgeving. Wanneer een eik nat of vochtig de nacht in gaat dan ontwikkelt meeldauw zich. In mijn geval is het de dauw die elke nacht uit het weiland opkomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op eikenblad? 6 jaren 7 maanden geleden #69717

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

rravenho schreef : Het zit niet in het systeem van de boom. Maar in de omgeving. Wanneer een eik nat of vochtig de nacht in gaat dan ontwikkelt meeldauw zich. In mijn geval is het de dauw die elke nacht uit het weiland opkomt.


Helpt een goeie luchtcirculatie ook niet iets om het weg te houden?
Als hij bijvoorbeeld ergens staat waar weinig wind aan kan, gaat de boom het dan niet sneller krijgen?
De bladeren blijven langer nat daardoor ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op eikenblad? 6 jaren 7 maanden geleden #69719

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
De eikjes stonden bij mij op een ideale plek met ruim voldoende luchtcirculatie en absolut geen vochtige omgeving.
En toch telkenjare meeldauw op de bladeren! Afijn, nou al enkele jaren geen eikjes meer en dus ook geen meeldauw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op eikenblad? 6 jaren 7 maanden geleden #69721

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Hank schreef : De eikjes stonden bij mij op een ideale plek met ruim voldoende luchtcirculatie en absolut geen vochtige omgeving.
En toch telkenjare meeldauw op de bladeren! Afijn, nou al enkele jaren geen eikjes meer en dus ook geen meeldauw.


Hebben andere soorten bij jou er geen vast van?
Haagbeuk en esdoorn schijnen er ook last van te kunnen hebben.
Of heb je deze soorten ook niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op eikenblad? 6 jaren 7 maanden geleden #69725

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Een haagbeuk heb ik nietTom, wel de gewone beuk (Fagus sylvatica) en meerdere Acersoorten (veelal in grote potten), maar nog nooit enige vorm van meeldauw of welke schimmel dan ook geconstateerd op de bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op eikenblad? 6 jaren 7 maanden geleden #69726

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik vind een interessante discussie maar ik geloof niet Tom dat jij gespaard zal blijven van meeldauw, de reden waarom je dit jaar geen last hebt heeft met niks anders te maken dan met het feit dat het in West-Vlaanderen extreem droog is geweest, mist, ochtenddauw en regen kwamen er amper aan te pas waardoor schimmels weinig kans hebben gekregen zich te ontwikkelen, een eik meeldauwvrij houden of toch tot het minimum herleiden kun je enkel door te spuiten zodra je ook maar iets waarneemt en er constant kort opzitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op eikenblad? 6 jaren 7 maanden geleden #69727

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Delphine schreef : Ik vind een interessante discussie maar ik geloof niet Tom dat jij gespaard zal blijven van meeldauw, de reden waarom je dit jaar geen last hebt heeft met niks anders te maken dan met het feit dat het in West-Vlaanderen extreem droog is geweest, mist, ochtenddauw en regen kwamen er amper aan te pas waardoor schimmels weinig kans hebben gekregen zich te ontwikkelen, een eik meeldauwvrij houden of toch tot het minimum herleiden kun je enkel door te spuiten zodra je ook maar iets waarneemt en er constant kort opzitten.


Msh is het volgend jaar ook zo’n weer.:lol:
We zullen zien. Of ik geluk heb gehad dit jaar kan goed zijn, ik heb nog net geen 2 jaar om te vergelijken. De toekomst zal het uitwijzen.

Maar ik vind een eik een te mooie boom om hem niet te hebben om de meeldauw reden. Msh denk ik er binnen enkele jaren wel anders over.
Ik hoop dan maar dat ik geluk blijf hebben.:woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op eikenblad? 6 jaren 7 maanden geleden #69730

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
ik heb al jaren Eiken, maar dit jaar voor het eerst dat ik zo goed als meeldauwvrij ben gebleven. Slechts een hele lichte aanval en 1x spuiten en het was weg. Zoals al genoemd is, is het erg droog geweest dit groeiseizoen. Ook belangrijk is om het savonds vooral niet nat te spuiten, maar 's ochtends.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op eikenblad? 6 jaren 7 maanden geleden #69737

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Marco buijsman schreef : ik heb al jaren Eiken, maar dit jaar voor het eerst dat ik zo goed als meeldauwvrij ben gebleven. Slechts een hele lichte aanval en 1x spuiten en het was weg. Zoals al genoemd is, is het erg droog geweest dit groeiseizoen. Ook belangrijk is om het savonds vooral niet nat te spuiten, maar 's ochtends.


Ik spuit nochtans elke avond de boom nat bij het water geven, maar zal het niet meer doen.
Een verwittigd man is er 2 waard, he.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Schimmel op eikenblad? 6 jaren 7 maanden geleden #69739

  • frans de bruijn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb de eik met melk en water ingespoten. Bedankt voor jullie tips en meningen. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts