Onderwerp:

Kalende Azalea 11 maanden 2 weken geleden #96074

  • Mitchell
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allen,

Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar een Azalea, vorig jaar begin van de lente in pure kanuma gezet en na de bloei gesnoeid en gevormd. Ik durfde niet alle oude grond te verwijderen omdat het een vrij massieve kleibal geworden was en ik hiermee te veel fijne wortels zou beschadigen, het idee was dat ik dit dan volgend jaar weer een stapje verder kon doen als er nieuwe wortels zijn gevormd buiten die kleibal.

Ik vond vorig jaar al dat mijn Azalea redelijk weinig groen had maar ik dacht dat dit wel eens kon komen door de aankoop (online) en transport in doos in september, daarna gelijk de herfst en winter in dus weinig tijd voor herstel. Vorig jaar ook niet overdreven veel bloemen gehad en wilde de boom mooi laten herstellen en heb daarom alleen gevormd zonder al te veel groen weg te halen.

Helaas deze lente is het niet veel beter, ik denk zelfs dat er nog wat minder groen is. Ook is de bast wit uitgeslagen. Iemand ideeen waar dit aan kan liggen? Boompje staat mooi in het zonnetje op het balkon.

Graag geen reacties over dat ik niet online moet aankopen, naast dat het een cadeau was is die aankoop al geweest en heb ik het graag over hoe ik vanaf dit punt kan verbeteren.

Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kalende Azalea 11 maanden 2 weken geleden #96075

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Beste Mitchell,
Azalea is volgens mij een plant die niet teveel felle zon kan hebben en de grond mag niet uitdrogen. Misschien is dat het probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kalende Azalea 11 maanden 2 weken geleden #96076

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 268
  • Ontvangen bedankjes 67
Met een beetje algemene kennis kom je ook een eind. Azalea is een Rhododendron, groeit graag in een schaduwrijke, zure, vochtige omgeving. Vergelijk dat maar eens met jouw balkon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kalende Azalea 11 maanden 2 weken geleden #96077

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Mitchell,

in aanvulling op de voorgaande adviezen, waar ik helemaal achter sta, kan ik verder alleen maar adviseren om met het verpotten en wortelsnoei het volgende te doen:

Omdat Azalea hoofdzakelijk dunne wortels maakt, niet de hele kleibal kleiner maken, maar taartpunten eruit knippen en de rest houden zoals hij was.
Als de boom hier goed op reageert, dan volgend jaar de uitgeknipte taartpunten met nieuwe wortels (hoop ik voor je) zo houden en de de rest van de oude kleibal behandelen met taartpunten uitknippen.
Deze handelingen alleen doen als de boom weer gezond is.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kalende Azalea 11 maanden 2 weken geleden #96078

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Ik heb zelf nog niet veel ervaring met azalea maar als ik je foto zo bekijk en je verhaal lees vraag ik mij af wanneer je hem voor het laatst gesnoeid hebt.

Soms kan het zijn dat de bomen een flinke snoeibeurt nodig hebben om weer aansporing tot groei te krijgen. Na de bloei is de beste tijd hiervoor.
Kijk wel uit met dikke takken, deze kun je het beste langzaam terug snoeien tot een vertakking.

En zoals hierboven al genoemd word niet in de volle zon.

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kalende Azalea 11 maanden 2 weken geleden #96079

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Aan de dorre bladeren te zien, heeft deze af en toe te droog gestaan. Als je al nieuwe groei ziet, dan kan je nu gaan bij voeden. De mijne bloeit nu, en beginnen nieuwe scheuten te komen. Dit moet je wel gaan doen, want door het in onorganische substraat te zetten heeft deze nagenoeg geen voedingsstoffen om te groeien.
De mijne staat dan wel in de regen en volle zon. In de volle zon op dit moment, houd deze het maar 2 dagen uit na het water geven. In de zomer moet ik elke dag gieten.

Wat betreft verpotten, ik doe met de azalea tijdens verpotten aan "pizza punten" tussen de wortels er uit halen. Dan hoef je ook niet de gehele wortel kluit uit elkaar te halen. Zo behoud deze altijd een deel van de haar wortels.
Hier een voorbeeldje: (zie 13:43)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren