In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ficus Bonsai 7 jaren 10 maanden geleden #51900

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

thom_vanderbroeck schreef : Waarom had je 5 maanden geleden alle bladeren eraf gehaald?

Zou eigenlijk dit jaar aan m'n eigen ficus ook "iets" willen doen. Hij is echter nogal zielig uitziend (begin vorige week) van binnen naar buiten gegaan, dus wil eerst maar eens afwachten of er weer fatsoenlijk bladeren op komen.


bladsnoei kun je uitvoeren om kleinere bladeren en fijnere vertakking te krijgen. Moet je alleen uitvoeren bij gezonde planten. Ik heb hetzelfde dilemma als jij: mijn ficus is kwakkelend na een winter binnen


Hij staat al langer buiten dan de jouwe en loopt dus al uit, maar ik heb lange kale takken met toefjes. Zou moeten snoeien om nog genoeg te kunnen profiteren van het groeiseizoen, maar twijfel of hij sterk genoeg is. .
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Bonsai 7 jaren 10 maanden geleden #51904

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bij mij is het snoeien gedaan omdat hij te dicht begon te worden en de binnenste takjes gele bladeren begonnen te krijgen. Ik heb toen ontbladerd, behalve de takken die zwak waren. Tevens alle takken bedraad & gesnoeid. Eigenlijk doe ik dat bij deze boom standaard als de takken 10-20cm erbij gezet hebben. Over 2-4 weken is hij weer aan de bak.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Bonsai 7 jaren 10 maanden geleden #51907

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Maar waarom haalde je alle bladeren weg en niet alleen zoveel als dat je daxht dat nodig was voor een betere "lichtinval"?

Ik probeer hiervan te leren hè? Ik zeg dus niet dat je iets raars gedaan hebt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Bonsai 7 jaren 10 maanden geleden #51908

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je de bladeren weg haalt, loopt hij weer heel sterk op de knopen uit. Als je dat niet doet, heb ik het gevoel dat hij minder vertakt. Omdat ik geen goede wondsluiting zie gebeuren, wil ik geen grote dikke takken terug moeten znoeien. Dus probeer ik vanaf het begin een goede vertakking op te bouwen, en daar door regelmatig snoeien langzaam dikte in te brengen. De langzame route, zeg maar.
Geen ide. Ik klooi er ook maar wat mee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Bonsai 7 jaren 10 maanden geleden #51909

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
@marcel: ja precies je wil dan eerst tekenen zien waarvan je denkt dat die op een gezond/hersteld boompje duiden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Bonsai 7 jaren 10 maanden geleden #51911

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

thom_vanderbroeck schreef : @marcel: ja precies je wil dan eerst tekenen zien waarvan je denkt dat die op een gezond/hersteld boompje duiden


Dat doe ik ook hoor! Alleen een gezond groeiende boom ontbladeren & terugsnoeien. Anders krijg je taksterfte in plaats van knoppen!

Maar goed.. Dat zit wel goed. Dit was gistermiddag. Maar oko deze boom snakt weer naar iets hogere temperaturen. Ik overweeg hem in de kas te gaan zetten mocht de rest van de week de temperatuur ook bij de 20g blijven hangen. Het loof is gelig van de natte kou.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Bonsai 7 jaren 10 maanden geleden #51912

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

thom_vanderbroeck schreef : @marcel: ja precies je wil dan eerst tekenen zien waarvan je denkt dat die op een gezond/hersteld boompje duiden


Ja klopt, maar ik ben die boom een beetje beu :S Ik doe al lang niet meer aan binnenbomen en dit is de enige overgeblevene. Binnen groeien die dingen gewoon voor geen meter. Alle goeie groei die hij in de zomer maakt, raak ik de in de winter weer kwijt, dus het is een beetje vechten tegen de bierkaai. Dus ik ga hem nu snoeien, en ik heb een groeilamp gekocht voor van de winter en dat is zijn laatste kans :evil:

Zul je zien dat hij nu weer als een gek gaat groeien. Ficussen zijn taai tenslotte...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Bonsai 7 jaren 10 maanden geleden #51913

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

marcellucas schreef : Ja klopt, maar ik ben die boom een beetje beu :S Ik doe al lang niet meer aan binnenbomen en dit is de enige overgeblevene.

Is daar een draadje van? Zo niet..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Bonsai 7 jaren 10 maanden geleden #51914

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

leatherback schreef :

marcellucas schreef : Ja klopt, maar ik ben die boom een beetje beu :S Ik doe al lang niet meer aan binnenbomen en dit is de enige overgeblevene.

Is daar een draadje van? Zo niet..


Een dedicated draadje weet ik niet, maar als ik me goed herinner heb ik wel eens een foto gepost dat ik probeerde luchtwortels te maken.. Dat is ook mislukt. Zal eens een draadje maken dan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Bonsai 7 jaren 10 maanden geleden #51915

  • Pim de Vreede
  • Pim de Vreede's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 49
Ze kunnen wel groeien!
Foto 1 1987 en foto 2 2015


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: JeroenKnippenberg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts