In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30205

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Thkx iedereen voor de info!!

Die korrels zijn ook zeker een intressant iets om eens te proberen!!

@ bladgroen
waarom voeg jij potgrond toe aan akadama...zit geen nut in en verslechtert juist de goede eigenschap van akadama
of zit ik er naast!?...

ik ga volgende week vrijdag na lodder voor het een en ander te halen voor aankomend jaar...ook zal ik even aan hun wat advies vragen en hier plaatsen zodat we er allemaal wat van opsteken ;) miss geven ze wel het zelfde antw als wat hier al allemaal gezegt is haha we zullen zien!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30207

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Niels88 schreef : Thkx iedereen voor de info!!

Die korrels zijn ook zeker een intressant iets om eens te proberen!!

@ bladgroen
waarom voeg jij potgrond toe aan akadama...zit geen nut in en verslechtert juist de goede eigenschap van akadama
of zit ik er naast!?...

ik ga volgende week vrijdag na lodder voor het een en ander te halen voor aankomend jaar...ook zal ik even aan hun wat advies vragen en hier plaatsen zodat we er allemaal wat van opsteken ;) miss geven ze wel het zelfde antw als wat hier al allemaal gezegt is haha we zullen zien!!


verslechtert niets hoor.. een luchtige mix van akadama met een beetje potgrond en bims is niet slecht.. ik doe vaak ook wat potgrond (max 20%) in mijn grondmix omdat potgrond vaak veel mineralen en voedingsstoffen bevat.. waar pure klei-korrels minder bevatten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30216

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147

waarom voeg jij potgrond toe aan akadama...zit geen nut in en verslechtert juist de goede eigenschap van akadama
of zit ik er naast!?...

Het antwoord is al gegeven door Alex :lol:

Niels ben je lid van een vereniging? Want dan kan je beter op 8 mrt naar Lodder gaan.
Dan geven de verenigingen korting op je aankopen en dat kan leuk oplopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RiaBronkhorst.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30240

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
indd zag het staan...khad het ook een keertje gedaan en kreeg hier toen kritiek op vandaar mijn vraag..
de openingetjes tussen de akadama korrels gaan dan toch dicht zitten met potgrond en is het geheel toch niet meer zo luchtig..
maar 20% is ook niet veel...zou je dan ook niet beter stekgrond kunnen pakken inplaats van potgrond??

en welke voorkeur van potgrond geven jullie of is potgrond gewoon potgrond??
en hoelang blijft pot grond uberhaubt zijn werking geven als je deze er maar 20% aan toevoegd??

@bladgroen..
ik ben geen lid van een vereniging heb het hier te druk voor met mijn bedrijfje...maar ik kan tussen door zat gaatjes vinden om me bonsai te verzorgen en bij te houden...kan me alleen niet echt vast knopen aan gebonden tijden...

miss dat een beetje prive training niet verkeerd zou zijn voor me...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30241

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zelf ben ik van potgrond afgestapt. Je mekt vrij snel dat het water niet meer goed wegloopt. Ik gebruik nu gemalen boomschors, welke ik zeef om de kleinste deeltjes (<1mm) er uit te halen. Je moet wel wat meer bemesten, omdat het composteren van schors stikstof kost.

Bij mijn olijf zit geen organisch materiaal. Als je een goed gevarieerd bemestingsstramien aanhoudt is het ook niet per se nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30243

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
haha lb klinkt ook intressant die gemalen boomschors indd dit composteert in de grond en worden voedings stoffe...
aan gezien dat je dan met een hoge n waarde moet bemesten om het stikstof gehalte in je pot goed te houden denk ik
dat je dan miss beter gewoone bemesting kunt geven...

is het niet miss een optie om een zak akadama korrels in een bak water te plaatsen en hier bemsting in te laten oplossen goed roeren een week laten staan en dan zorgen dat het water verdampt zodat er voedings stoffen in de akadama korrels terecht komen??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30246

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De reden voor organisch materiaal is eigenlijk meer om voor bodemschimmels een wat vriendelijkere omgeving te scheppen, en heeft niet zoveel te maken met welke voedingsstoffen er uit komen. Ik heb tot nu toe geen problemen met bemesten, maar goed, ik ben ook maar een amateur.

Wat betreft het substraat impregneren met meststoffen.. Nee. Het hele idee van een open bodemmengsel is dat je niet teveel water en mest kan geven: Bij het water geven giet je de bodem steeds weer 'schoon', weaardoor een ophoping van zouten tegen gegaan wordt. Door mest in te laten dampen ga je juist zouten ophopen in de bodem. Gewoon normaal bemesten, en regelmatig verschillende meststoffen gebruiken is voldoende (Net zoals jij gevarieerd moet eten om alles binnen te krijgen, moet je de planten ook een gevarieerd dieet bieden). Dus af en toe complete vloeibare plantenmest door het water, en varieren met welke vaste mest je gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30253

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
klopt ook weer wat je zegt lb...ik gebruik eigenlijk altijd de zelfde mest....maar het is indd verstandig om eens af te wisselen met mest soorten zoals je zegt!! :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30254

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als je een goed doorlopend grondmengsel hebt water je best regelmatig ook eens flink door zodat alle afvalstoffen eruit spoelen..
zo kan je agressief mesten combineren met agressief water geven.. maar dan wel samen en consistent zijn erin.. niet zo af en toe eens..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30264

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147

welke voorkeur van potgrond geven jullie of is potgrond gewoon potgrond??

Ik gebruik gewoon een goede potgrond uit het tuincentrum.

Misschien kan het ook heel goed zonder maar grond houdt ook vocht vast en dat kan ik wel gebruiken.
Maar ik weet dat iedereen zo zijn of haar eigen ideeën heeft over grondmengsels.
Ik kijk naar de plant of boom en als die het lekker doet dan ben ik tevreden.

Maar er is niets tegen een beetje experimenteren. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren