In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

voorbereiding voor winterperiode 8 jaren 8 maanden geleden #41571

  • MichaelHoogkamer
  • MichaelHoogkamer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste bonsai liefhebbers.

Is er iemand van jullie die mij misschien tips kan geven hoe ik mijn buitenbonsai's kan beschermen tegen de vorst op een open balkon en het bewateren in wintertijd?

Ik heb nog niet lang geleden 2 pre-bonsai boompjes gekocht. Een Acer Palmatum L.Princess en een Ulmus Parvifolia.

ik heb beide boompjes drastisch gesnoeid en tijdelijk in grotere potten overgezet om ze meer groeiruimte te geven en de vorm te geven die ik voor ogen heb.

Aangezien beide boompjes weer nieuw leven vertonen, wil ik voorkomen dat de boompjes kapot vriezen, maar helaas heb ik geen tuin om ze in te graven.

Daarnaast heb ik geen berging waar zonlicht naar binnen valt.

Ik vraag me dus af of "inpakken met noppenfolie" voldoende zal zijn op mijn balkon.

Ik zat misschien te denken aan het aanschaffen van een ruime transparante opbergkist met deksel die misschien kan fungeren als onverwarmde broeikas. Zou dit eventueel een oplosssing kunnen zijn om de wortels te beschermen?

En betreft het bewateren in de winter...

Moet ik de boompjes dan plaatselijk enkele mililiters water toedienen met een pipet diep in de grond, de bovenlaag lichtjes bevochtigen met plantenspuit, of gewoon dusdanig bewateren met een gieter dat het water tot onderin de pot kan komen?

Vriendelijke groet,

Michael

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

voorbereiding voor winterperiode 8 jaren 8 maanden geleden #41572

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Is een moeilijke situatie waarin je zit...
De Acer kan best wat meer onder nul ondergaan dan de Ulmus, ik heb zelf geen Ulmussen maar ik denk dat ze weinig vorst verdragen, anderen meer ervaren leden hier zullen je wel meer raad kunnen geven betreffende de Ulmus

Opsluiten zal gevaarlijk worden voor schimmel, misschien gewoon van tocht beschermen en bij extreem onder nul bij nacht even in een koude ruimte zetten als het kan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Chaurica, MichaelHoogkamer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

voorbereiding voor winterperiode 8 jaren 8 maanden geleden #41579

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Te veel vocht in de pot kan in de winter funest zijn voor je bomen. Dit in combinatie met een snijdende oosten wind is de ideale combinatie om de boompjes dood te laten gaan. Je zou een soort kasje kunnen maken met noppenfolie met op de grond een laag turfmolm, waarin je je boompjes met pot en al in zet.
Het kasje bij geen vorst aan 1 kant open houden en als de temperatuur onder nul blijft helemaal afsluiten. Pas wel op voor de zon die erop kan schijnen. Dan weer snel zorgen dat de temperatuur niet teveel oploopt. Als de temperatuur echt onder de min 5 graden blijft moet je met bv een vorstvrijhoudertje de temperatuur wat hoger houden tot rond het vriespunt. Je Acer zal goed tegen de kou kunnen. De ulmus is wat spannender, maar mijn ulmussen overleven al 20 jaar op soortgelijke manier....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Battleham

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

voorbereiding voor winterperiode 8 jaren 8 maanden geleden #41583

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een boom die al zijn bladeren verliest mag in een donkere ruimte overwinteren.
De ulmus, die meestal toch wat bladeren houdt, verdraagt wat vorst, mogelijks kan je hem binnen zetten als ze heel strenge vorst geven. Op de koelst mogelijke plaats die je hebt. Ook een boom met weinig bladeren kan enkele dagen duisternis tot donkerte verdragen. ( Ulmussen worden per schip in een gesloten container naar hier gebracht). De kist die je beschrijft kan dus dienstbaar zijn. Zorg eerder dat zoiets niet te warm wordt, dus zeker zonder deksel als het niet vriest. Ook na de ergste kou opletten dat beschermde bomen niet te warm krijgen en te vroeg uitlopen.
Heb je een balkon of tuin? stad of de buiten? Beschut tegen wind of niet? Dit speelt allemaal mee.
Matig vochtig houden is beperkt water geven als de grond wat te droog aanvoelt. Zeker niet tot het door de pot stroomt. Plantenspuit kan dienen, maar geef niet te weinig: dus bevochtig met gezond verstand.
Je vraag is een beetje gekleurd door de onzekerheid van een beginneling. (pipet is niet nodig)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

voorbereiding voor winterperiode 8 jaren 8 maanden geleden #41595

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Overhouden op het balkon gaat heel goed hoor ik doe dat al jaren.
Alle blad verliezende bomen zet ik op de bodem van het balkon onder de rekken waar ze gewoonlijk op staan.
De groen blijvende blijven hoger staan.
Het geheel dek ik van boven af met bouwplastic.
Dit houdt de overtollige regen weg.
Meestal is het zaak er voor te zorgen dat de bomen niet te nat worden.
Als het serieus gaat vriezen laat ik het plastic zakken zodat de bomen beschermd zijn tegen wind en de ergste kou.

Tot nu toe gaat dat prima.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

voorbereiding voor winterperiode 8 jaren 8 maanden geleden #41615

  • MichaelHoogkamer
  • MichaelHoogkamer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Ah kijk, dat is nou een mooi voorbeeld waar ik iets mee kan, Ria

Bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

voorbereiding voor winterperiode 8 jaren 8 maanden geleden #41617

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
graag gedaan hoor
en bij voorkeur de potten niet in bubbeltjes plastic doen hoor dat sluit te veel af waardoor je kans hebt op wortelrot.

veel succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

voorbereiding voor winterperiode 8 jaren 8 maanden geleden #41655

  • MichaelHoogkamer
  • MichaelHoogkamer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Laat ik nou toevallig afgelopen weekend als vrijwilliger geholpen hebben op de Pasar Malam te Ede, en een leuk Aziatisch marktkraampje op de kop getikt die ik gratis en voor niets mag hebben om voor mijn bonsais te mogen gebruiken!

Past perfect op mn aziatisch balkonnetje. 't Heeft een werktafeltje, lade-kastje en een glazen behuizing met deurtjes die perfect als broeikas kan fungeren voor m'n bonsai's in de winterperiode! :lol:

Ze hadden er drie staan zoals deze op de foto, ( Deze op de foto is overigens niet de gene die ik neem ) Het kraampje dat ik neem is in veel betere staat. De mijne hoeft gelukkig alleen opnieuw geschilderd te worden. :)
Maar ik hoef in ieder geval niets meer te timmeren op mijn balkon! :P

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MichaelHoogkamer.

voorbereiding voor winterperiode 8 jaren 8 maanden geleden #41656

  • MichaelHoogkamer
  • MichaelHoogkamer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Zie hier het hetzelfde soort kraampje gefotografeerd in indonesië. ;)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

voorbereiding voor winterperiode 8 jaren 8 maanden geleden #41658

  • jeroenblom
  • jeroenblom's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 177
  • Ontvangen bedankjes 9
Ik was aan het denken om ze in piepschuimen boxen met daarin stro te doen, want dit word voor mij ook mn eerste winter voor mn buiten boompjes, hier staan ze ook op het balkon.dit word voor mij ook spannend om ze de winter te laten overleven.ik hoop dat dat goed gaat..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren