In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 9 maanden geleden #53271

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Er zijn best wel verschillen tussen landen en regios.
Het grootste probleem wat je met drinkwater kan krijgen is kalkopbouw. Vooral water wat in de duinen of in het zuiden van nederland/belgie wordt gewonnen is vaak rijk aan calcium, wat leidt tot kalkopbouw in je pot. Laat je dat te lang doorgaan, wordt de substraat minder zuur, waardoor veel planten last krijgen; De wortels raken beschadigd en bepaalde zouden (vooral ijzer-gebaseerde, geloof ik) lossen selchter op, en kunnen dus niet meer door de planten opgenomen worden. Gevolg: Uitgebleekte bladeren met donkere nerven.

Dis soort problemen zijn af te vangen door verpotten, je planten buiten hebben staan (Waardoor bij heftioge regen je substraat doorspoelt) en gebruik van een modern substraat.

In Gouda had ik vroeger (we spreken einde jaren 80) last van kalkopbouw in mijn succulenten. nu in enschede omgeving helemaal geen last. Als je ergens woont waar je je douchekop een of twee keer per jaar moet ontkalken moet je oppassen. Als je niet weet waar ik het over heb, heb je dat probleem waarschijnlijk niet (Nu, na 8 jaar, gaan we de douchekop hier voor de eerste keer ontkalken).

Qua toevoegingen.. Chloor is echt iets van ontwikkelingslanden hoor. In Nederland in ieder geval zit chloor alleen af en toe in hele lage concentratie in het water; Het leidingnet wordt dan gereinigd. Maar niet in een hoeveelheid dat je planten daar last van hebben, zeker omdat het maar voor even is dat het in het leidingnet zit. In zuidelijke landen met wat slechter leidingnet en/of oudere drinkwater installaties is het wel normaal om chloor in het drinkwater te doen.

Kalk raak je kwijt door het water te koken en over te gieten (Kalk slaat neer als ketelsteen). Na het koken en weer afkoelen ben je ook eventueel chloor kwijt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 9 maanden geleden #53272

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je kan bij je watermaatschappij de samenstelling van het water opvragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 9 maanden geleden #53273

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ik kan hier bij ons geen kraanwater/leidingwater gebruiken.
Zo erg zelfs dat ik onlangs planten kocht om in de tuin te planten en met die hitte en droogte de laatste dagen ik 's avonds water gaf met de tuinslang, gevolg alles lijkt wel verbrand :(

Vermoedelijk een sterke kalk concentratie hier in het water en bij het openen van de tuinslang ruik is iets dat naar chloor verwijst....
Heb vroeger zo problemen ondervonden bij mijn bomen, zeker deze die zuurminnend zijn, deze gingen er erg snel op achteruit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DavidRoussel.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 9 maanden geleden #53274

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

DavidRoussel schreef : Ik kan hier bij ons geen kraanwater/leidingwater gebruiken.
Zo erg zelfs dat ik onlangs planten kocht om in de tuin te planten en met die hitte en droogte de laatste dagen ik 's avonds water gaf met de tuinslang, gevolg alles lijkt wel verbrand :(


Hm.. Dat heb ik ook bij een paar planten die in de volle zon stonden. Die hebben zich niet snel genoeg aan de overgang van vochtig koel naar droog en warm kunnen aanpassen. Laten ze de sapdruk vallen in het blad, die dan deels verbranden. Dat komt 99% zeker niet van je water.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen problemen hebt met je water. Maar.. Als je het veilig kan drinken, kan je het eigenlijk altijd ook gebruiken om te gieten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MartijnBosgraaf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 8 maanden geleden #53463

  • Jeffrey M
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik geef gewoon kraanwater .
Maar om even terug te komen op mijn boompje. Al weken na het snoeien heb ik veel uitval en gele blaadjes. Hij is niet meer zo mooi vol. Ik heb hem nu 2keer een beetje water gegeven in 3 weken. Kan dat te veel zijn? Grond was extreeem droog en nog wel.
Hoop dat jullie me kunnen helpen. Btw ik lees veel over de chinese iep. En dat ze max 20 cm kunnen worden. Maar mijn boom is 1 meter hoog.
Mvg Jeffrey Mackaay

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 8 maanden geleden #53464

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
2 keer in 3 weken? Dat is VEEL te weinig normaal gesproken. Is die kluit niet een uitgedroogde baksteen?

Chinese iep kan gewoon een grote boom worden. Ik weet niet waar de wijsheid staat van max 20 cm, maar dat is niet correct.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jeffrey M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 8 maanden geleden #53465

  • Jeffrey M
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Oke duidelijk. Bedankt. Ja is best droog inderdaad.
Ik ga hem natter houden !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 8 maanden geleden #53467

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
ja te nat is niet goed, maar uitgedroogd kan ook niet goed zijn. Goed bewateren (niet in kleine doseringen), zou hem nu zelfs eens in een kommetje zetten en water laten zuigen voor een halfuurtje ongeveer. Dan wachten tot de grond weer aan de droge kant wordt (NIET KURKDROOG zoals lb zegt niet zoals een uitgedroogde baksteen) en dan weer goed water geven. Eens de vinger in de grond steken en er aan voelen zegt al veel. Voelt die duidelijk nog vochtig aan hoef je nog geen water te geven. Bij grote twijfels kan je een vochtmeter gaan gebruiken: www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/4408

Wees ook gezapig met bemesten en zeker bij een plant met wat problemen, of zelf beter even niet bemesten. Als de plant er weer bovenop komt: rustig de bemesting in stappen weer opbouwen naar de normale dosis. Het wortelgestel kan te droog gestaan hebben en is misschien wat gevoelig nu. Let in het algemeen ook op voor overbemesting want dit kan ook veel schade aanrichten, altijd met lage dosissen beginnen.

Kraantjeswater zal bij de iep normaal gesproken geen probleem zijn.

Regelmatig eens naar de blaadjes kijken en controleren op ongedierte (zeker als hij binnen staat). Hoe sneller je spint, bladluizen,... opmerkt hoe sneller dat te behandelen is.

Leer rustig de boom zijn behoeften kennen.

Planten houden trouwens niet van droge lucht en binnen gaat de luchtvochtigheid regelmatig naar een laag percentage. Hou dan ook rekening zonder extra zorg of voorzieningen dat die niet zo fel en gezond zullen groeien als buiten. Trouwens is de iep ook een soort die graag in winterrust gaat en graag een koudere maar wel goed verlichte standplaats heeft in de winter. (Ik zou hem persoonlijk buiten houden)

Succes met je boom ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 8 maanden geleden #53469

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Ja , ulmus,
vrij grote precies al,
staat precies in gewone potgrond ?

Geef je de raad deze toch ook buiten te houden ,
in winter wel wat bescherming, als je de
mogelijkheid hebt,
weet je of het inport is ? dan zou ik zeker sterkere
winter opletten,
ik heb er ook nog 1 grote,
is met wat vormsnoei mooi te houden,
vind eerder eenvoudige bonsai , toch mooi,

mvg
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jeffrey M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke bonsai heb ik? 7 jaren 8 maanden geleden #53471

  • Jeffrey M
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga de boom goed in de gaten houden.
Fijn om afentoe even wat te kunnen vragen.
Eigelijk wil de boom binnen houden. De plek lijkt me zonnig genoeg.
Op mijn balkon heb ik er te weinig plezier van denk ik . Het lijkt wel een mestgrond. Geen normale potgrond.
Import geen idee heb de boom cadeau gehad.
Als de boom niet opknapt nu ga ik zeker de thermometer bestellen.
Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren