Onderwerp:

6 euro ficus: Bonsai waardig? 10 jaren 5 maanden geleden #28412

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef : - Lange losse einden: Takken groeien. En snel. Nu kan ik het eindje vrij draad gebruiken om de nieuwe groei mee te bedraden. (Truckje van een oude rot in 't vak op de club)


Zo simpel, maar briljant. Moet ik onthouden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

6 euro ficus: Bonsai waardig? 10 jaren 5 maanden geleden #28413

  • jimbo
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
ik vind dat alex gelijk heeft... niets beter dan een goede bedrading, en die uitleg die jij er aan geeft LB
slaat eigelijk op niets. als ik zo mijn bomen bedraad mag ik het er meteen uitdoen van mijn leraar.
als je het nu niet goed doet, zal je het nooit goed doen, dat is mijn mening. maar ieder zijn manier van werken zeker?
succes met je ficus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

6 euro ficus: Bonsai waardig? 10 jaren 5 maanden geleden #28414

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
waarom je zo bedraad is je eigen zaak.. moest ik zo bedraden op een boom die op workshop moet dan mag ik hem er ook zo weer afhalen.. maar als Jelle zo bedraad om zijn eigen redenen dan is hij zeker vrij dat te doen..
de opmerking was voornamelijk omdat hier redelijk wat "nieuwelingen" over de vloer komen en dat ik toch ergens vind dat de meer doorwinterde mensen hier een soort van voorbeeld functie zouden moeten hebben naar alle aspecten van het bonsai gebeuren.. en dus om er even op te wijzen dat het bedraden toch wat properder kon gebeuren..

je hebt inderdaad functionele bedrading en ook exhibitie bedrading, maar zelfs de functionele bedrading moet goed gebeuren en je boom zal daar in de toekomst meer uithalen..

maar zoals gezegd, hoe iemand uiteindelijk bedraad maakt ie zelf maar uit en was zeker niet als sneer bedoeld, maar eerder als opmerking zodat ook andere mensen hieruit zouden kunnen leren..

nu terug on topic ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

6 euro ficus: Bonsai waardig? 10 jaren 5 maanden geleden #28422

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

jimbo schreef : die uitleg die jij er aan geeft LB
slaat eigelijk op niets. [/post]

Tsja.. Dat is ook een mening. Als je nou uit kon leggen waarom het nergens op slaat, dan kan ik er wat van leren. Op dit moment is het een niet onderbouwde dood-doener.

jimbo schreef : als ik zo mijn bomen bedraad mag ik het er meteen uitdoen van mijn leraar. als je het nu niet goed doet, zal je het nooit goed doen, dat is mijn mening.


'Goed' is afhankelijk van je doel. Ik heb een paar maanden geleden samengewerkt met een van de betere bonsai artiesten en die begon keihard te lachen tot ik 0.5 mm draad uit een krat haalde en daar de toefjes van dennen mee wou bedraden. Hij vond dat je dat draad beter weg kan gooien. Alles onder 1.5 mm is te dun in zijn ogen, omdat dat bij elke windvlaag, langslopende kat en bezoekende vogel uit de vorm schiet.

AlexW schreef : De opmerking was voornamelijk omdat hier redelijk wat "nieuwelingen" over de vloer komen en dat ik toch ergens vind dat de meer doorwinterde mensen hier een soort van voorbeeld functie zouden moeten hebben naar alle aspecten van het bonsai gebeuren.. en dus om er even op te wijzen dat het bedraden toch wat properder kon gebeuren.


Persoonlijk snap ik niet waarom mensen een probleem maken van hoe draden om takken zitten. Het gaat er om: Houdt het draad de boom in de vorm die nodig is, zonder onnodige stress voor de plant. Een handgreep hiervoor is: Pak geen draad welke dikker is dan nodig, en plaats de draad op een hoek van 45 graden met de te bedraden tak. Knip de draad net in het laatste loof uit, zodat het niet uitsteekt. Maar je kan je afvragen of dat in alle gevallen de beste manier is.

Ieder zijn of haar manier. Maar ik wil wel iedereen aanraden om te kijken welk nut alle 'regels' hebben, en dan daar vandaan verder te kijken wat een logische manier van werken is. Maar ik geef toe. Dan moet je het lef hebben los te laten en iets anders te doen dan 'wat iedereen doet'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

6 euro ficus: Bonsai waardig? 10 jaren 5 maanden geleden #28423

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Goed' is afhankelijk van je doel. Ik heb een paar maanden geleden samengewerkt met een van de betere bonsai artiesten en die begon keihard te lachen tot ik 0.5 mm draad uit een krat haalde en daar de toefjes van dennen mee wou bedraden. Hij vond dat je dat draad beter weg kan gooien. Alles onder 1.5 mm is te dun in zijn ogen, omdat dat bij elke windvlaag, langslopende kat en bezoekende vogel uit de vorm schiet.


bij sommige soorten wel.. bij andere kan je het wel gebruiken voor echte detail bedrading.. als je bv voor een tentoonstelling wat loof van een juniperus wil goedzetten of zo of aan een mame of shohun werkt met dunne takjes.. .. maar je draad moet inderdaad dik genoeg zijn zodat de tak niet terugplooit.. en bij dennen lijkt me 0,5 zeker wat weinig.. maar helemaal nutteloos is het ook weer niet..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

6 euro ficus: Bonsai waardig? 10 jaren 5 maanden geleden #28424

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het enige wat ik ermee aan wil geven: Meningen verschillen over wat goed is. En zolang je een reden hebt om dingen anders dan volgens de regels te doen, moet je er zeker voor gan, zolang je begrijpt wat de reden voor de regels is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

6 euro ficus: Bonsai waardig? 10 jaren 5 maanden geleden #28425

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
da's wat ik ook al zei..

waarom je zo bedraad is je eigen zaak.. moest ik zo bedraden op een boom die op workshop moet dan mag ik hem er ook zo weer afhalen.. maar als Jelle zo bedraad om zijn eigen redenen dan is hij zeker vrij dat te doen..

maar zoals gezegd, hoe iemand uiteindelijk bedraad maakt ie zelf maar uit en was zeker niet als sneer bedoeld, maar eerder als opmerking zodat ook andere mensen hieruit zouden kunnen leren..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

6 euro ficus: Bonsai waardig? 10 jaren 5 maanden geleden #28427

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Je moet zelf weten hoe je bedraad en denkt wat goed is ook leraren hebben een eigen manier.
Ik denk dat we vooral allemaal niet teveel meer moeten hangen aan de strakke japanse regels en vooral moeten beseffen dat we daarvan een goede basis hebben meegekregen en daar op kunnen verder borduren.
Er zijn genoeg voorbeelden van super mooie bomen hier in europa die gevormd zijn op een manier die een hoop japanse bonsai regels breekt.
We doen wel bonsai maar zitten niet in Japan. ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RickD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

6 euro ficus: Bonsai waardig? 10 jaren 5 maanden geleden #28428

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
In mijn ogen gaat het er bij bedraden om het doel, niet om hei het eruit ziet. Je bedraad zodat je takken kunt plaatsen en deze na verloop van tijd de nieuwe positie aanhouden. Het gaat er niet om dat het er mooi uitziet met draad in een boom. Die gaat er uiteindelijk toch weer uit.
De techniek van het bedraden is wel weer van belang, anders houdt een tak z'n positie niet goed, krijg je te snel ingroei etc etc...
Vandaar dat velen bij loofbomen, zoals de ficus van LB, het draad er wat losser om heen doen, aangezien loofbomen sneller groeien, aandikken en omdat de takken meer breekbaar zijn dan een buigzamere tak van bijv een jeneverbes of pinus. Deze laatsten kun je dus weer wat makkelijker bedraden en het draad ook wat strakker om de takken doen.
Ze groeien minder snel, dus doorgaans blijft het draad er ook langer aan zitten dan bij een loofboom.

Maar dit is alles mijn persoonlijke mening. Idd zoals vele al zeiden, iedereen moet gewoon doen wat ze zelf willen en denken dat het beste is voor hun bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

6 euro ficus: Bonsai waardig? 10 jaren 5 maanden geleden #28429

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Moderator opmerking:
Jimbo, die de regels van dit forum meermaals heeft overtreden (ook bekend onder de namen Bakker1985, Jelle, Shohinnn, of gewoon Jelle van Looy) is wederom geband van dit forum.

Dit is enkel ter berichtgeving; vanaf hier enkel on topic.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren, ChrisV, leatherback, RémonVanBalen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts