Onderwerp:

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31932

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118

Auk schreef :

cetinel schreef : dat is voor jou niet interessant omdat jij al veel verder gevorderd bent,maar beginnelingen zijn daar dus wel trots op,...


Wie zegt dat ik veel verder gevorderd ben?
Ik kom hier juist om te leren.


omdat jij het verschil kent tussen wat sprieten en een bonsai :whistle: :lol:

omdak zelf een groentje ben is bijna iedereen zowiezo al verder gevorderd dan mij B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31933

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat bovenstaande discussie heel mooi de frictie weergeeft die verschil in interpretatie/interesse weergeeft. Eigenlijkhad ik exact dat verwacht. Er zijn mensen op het forum die eigenlijk alleen gevorderd stadium planten willen tonen, en graag willen zien hoe ze met wat gevorderd materiaal nog verder kunnen komen. Anderen hebben nog hele jonge plantjes, welke nog lang niet in de buurt van bonsai-achtige planten komen en zitten nog op het punt: hoe ga ik deze plant het komende jaar in leven houden.

Ik denk dat er op het forum ruimte voor beide wensen is, en zou moeten zijn. Ik weet dat er fora zijn waar je de deur uit gekeken wordt als je met een 3 jaar oud tuincentrum plantje aankomt. Ik vind het juist leuk dat je op BE ook de stekjes en zaailingen langs ziet komen. En door daar op vriendelijke manier bij te zetten dat daar nog wel 15 jaar werk in zit voor het in een bonsai schaal komt, kan je mensen helpen te groeien in de hobby. Het is soms jammer dat mensen niet de moeite nemen even op het forum te zoeken naar de juiste info. Maar goed. Daar is het een forum voor. Aan de andere kant snap ik Auk's standpunt heel erg goed. Af en toe wat verdere bomen langs zien komen kan heel goed helpen om sturing te geven aan mensen, en de {on}mogelijkheden van verschillende types uitgangsmateriaal weer te geven. En het kan weer dienen tot inspiratie voor diegenen die het stekjes-in-een-schaal punt voorbij gegroeid zijn. Maar voor mensen die dan nog niet zijn, kan het heel inspirerend zijn om de stekjes van een ander te zien, die na 5 jaar werk toch een heel leuk boompje opgeleverd hebben.

Persoonlijk denk ik niet dat ik nog heel erg veel op een (dit of willekeurig welk ander!) forum ga leren qua bonsai technieken. Ik heb de meeste bekendere bonsaisites doorgespit, veel foto's gezien, boeken gelezen en -sinds dit weekend- ook bezig met het lidmaatschap van een 2e bonsai vereniging. En inmiddels is mijn collectie uitgegroeid tot 100 boompjes in een kweekbed, en ~50 planten in potten alleen in niet-ver-gevorderde staat: Ik ben alle technieken die ik tegen ben gekomen aan het gebruiken om stammmen te kweken en deze naar bonsai te brengen; Er is geen vervanging voor echt aan de planten werken, met anderen samen draaien, bekijken, bedraden etcetc. Op een foto zie je nooit de echte knelpunten en sterke kanten; Dat moet live. Echter, op het forum kan je wel weer ideen opdoen van andermans bomen, en suggesties die gedaan worden. En door mee te draaien in discussies bij bomen van anderen, zelfs al zijn het de stekjes, krijg je wel nieuwe gezichtspunten, welke helpen je eigen beeld te completeren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313, GiovanniKooreman, Shakudo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31934

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

cetinel schreef : omdak zelf een groentje ben is bijna iedereen zowiezo al verder gevorderd dan mij B)


Jij bent toch ook al 2+ jaar bezig?
Ben je lid van een vereniging? Want in 2 jaar kan je heel snel doorgroeien in de hobbie. (Ik denk wel dat je dan moet besluiten dat je er in door wilt groeien; Want dat is natuurlijk altijd ook een keuze: Op welk nivo wil je met de boompjes bezig zijn). Zelf ben ik niet heel veel langer bezig. Ik heb me in juli 2011 geregistreerd op het form. Misschien dat ik toen een jaartje bezig was? Als ik zo door mijn planten kijk, denk ik dat ik een of 2 planten heb welke van voor midden 2011 zijn. En hoewel ik geen ervaren bonsaier met tentoonstellingsmateriaal ben, denk ik wel dat ik in de 3 jaar het stadium 'stekjes in schaal' ontgroeit ben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31936

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Mooi gezegt LB, ben het met je eens ookal ben ik zelf ook nog niet het stekjes fase ontgroeit (vind die dingen allemaal zo grappig :whistle: ).
Gr. Teye

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31938

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
2 jaar "bezig" is in mijn geval een groot woord...
mijn interesse was toen geboren,gelijk lid geworden,overenthousiast en zo meer nog,maar echt "bezig zijn me bonssai"was dat nog nie,ja ik dacht van elk plantje da ik had dat da wel een leuke bonsai zou worden.....

anyway,aangezien ik door de weekenden vastzit(gehandicapte zoon die thuis is)is tentoonstellingen en zo bezoeken vaak nogal moeilijk,ten eerste omdat passend opvang nie zo simpel is,en ook omdat ik de weinige momenten dat hij er is wel bij hem wil zijn....
dan heb ik nog een aantal fijne lichamelijke klachten waardoor ik eigenlijk maar korte autoritten aankan...
door de week werk ik thuis ....
en ben dan nog es zot van het "gewone" tuinieren...ook daar steekt veel tijd in.
dus het gaat wel nie zo snel als ik zou willen...
de bonsaivereniging hier komt 2 keer in de week samen...es halverwege de week na 21 uur en een keer op de zaterdag..maar ik mag door de week gewoon langskomen met vragen en boomkes,bovendien huurt die mens een perceel grond net tegenover mijn huis...dus veel tips krijg ik van hem..
het is nie ideaal,maar tis gezien de situatie voor mij wel nog leuk te doen..

ben er zelf nog nie echt uit hoe "ver" ik in de hobbie wil gaan...
voorlopig ist leuke bezigheid..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31952

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik ben van mening dat dit forum weinig opmerkingen of verbeteringen nodig heeft.
Ik ben dan wel geen actief lid in de zin veel plaatsen, maar dat komt omdat mijn kennis ook nog zeer beperkt is.
Er zijn hier een aantal mensen die steeds met respect en oprechte interesse advies en hulp geven en dat is wat dit forum naar mijn idee zo waardevol maakt.

Zelf ben ik nog een beginner, ik ben wel al een aantal jaren bezig en heb veel boompjes gehad, maar het heeft even geduurd voor het kwartje viel.
Afgelopen jaar heb ik mijn collectie eens seriues bekeken en een groot aantal kansloze boompjes weg gedaan, verder heb ik de meeste nu in de volle grond gezet omdat ze toch echt door moeten groeien (de geplande verhuizing naar frankrijk is niet door gegaan)
Op dit moment heb ik 1 boom die in een bonsai schaal staat, de rest is er simpelweg nog lang niet klaar voor.
Deze boom is te zien in mijn juniperes topic waar ik vanmorgen een update geplaatst heb.

Ik leer vooral van de topics van anderen, jammer vind ik het dat ik niet meer bij kan dragen, maar dit komt nog wel.

Dure boompjes heb ik al een paar jaar niet meer gekocht, omdat het mij steeds niet lukte ze door de winter te krijgen.
Laatste 2 jaar is dit stuk beter gegaan, dus wie weet komt er dit jaar of volgend jaar wel een echte bonsai.
Maar dit jaar staat voor mij net als vorig jaar in het teken van doorgroeien, gezonde wortelkluit hebben en van daaruit verder.
Bemesten heb ik nooit veel mee gedaan en ga ik dit jaar wel doen. Zo gaan we stap voor stap verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31954

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Matje schreef :
Dure boompjes heb ik al een paar jaar niet meer gekocht, omdat het mij steeds niet lukte ze door de winter te krijgen.......
Bemesten heb ik nooit veel mee gedaan en ga ik dit jaar wel doen..


misschien is dat deels ook een reden geweest waarom je bomen niet de winter doorgekomen zijn.
bemesten doen we met verschillende doelen. een daarvan is: het afharden van de boom voordat hij de winter ingaat en genoeg reserves op te bouwen om goed in het voorjaar weer uit te lopen.
Idd, stap voor stap komen we er wel....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 3 weken geleden #31966

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

dea schreef :

Matje schreef :
Dure boompjes heb ik al een paar jaar niet meer gekocht, omdat het mij steeds niet lukte ze door de winter te krijgen.......
Bemesten heb ik nooit veel mee gedaan en ga ik dit jaar wel doen..


misschien is dat deels ook een reden geweest waarom je bomen niet de winter doorgekomen zijn.
bemesten doen we met verschillende doelen. een daarvan is: het afharden van de boom voordat hij de winter ingaat en genoeg reserves op te bouwen om goed in het voorjaar weer uit te lopen.
Idd, stap voor stap komen we er wel....


Ik denk zelf dat het vooral teveel mishandelingen geweest zijn die de bomen niet sterk genoeg heeft doen zijn, maar het bemesten zal zeker ook meegeholpen hebben, vandaar ook dat ik afgelopen jaar en dit jaar vooral NIET wil snoeien, verpotten en bedraden. En me wel op de bemesting wil richten.

Maar ff terug on-topic :lol:
Dit is dan in mijn ogen een voorbeeld van de zo zeer gewaardeerde antwoorden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 2 weken geleden #31975

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
Het forum is voor mij een verzamelpunt aan info en ervaringen/meningen.

ik ben afgelopen juli begonnen met deze rustgevende hobby met de aanschaf van een ulmus bij de plaatselijke tuincentrum.
ik ben 10jaar geleden begonnen met kweken en houden van tropische vogels.
afgelopen december ben ik met een simpele €10,- zebravink kampioen geworden van Drenthe, natuurlijk zelf gekweekt.
Op de zelfde manier ben ik deze uitdaging aangegaan, ik houd van simpel en probeer het maximale van te maken.

Graag zie ik hier zaailingen en toppers met de daarbij komen info en dergelijke.
Net als in vogelland zijn er ook in de bonsaiwereld meerdere wegen die naar Rome leiden en juist die wegen, of nou naar links of naar rechts gaan wil ik zien/lezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Doel van het forum 10 jaren 2 weken geleden #31983

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3
Allereerst complimenten en dank voor de TS , om dit onderwerp aan te kaarten.

Ik ben een beginner van ongeveer anderhalf jaar bezig zijn met bonsai.

En als we toch open een eerlijk zijn.
Persoonlijk stel ik niet vaak vragen hier omdat ik soms ook wel eens het gevoel krijg dat als ik sommige antwoorden lees, het niet langer om opbouwende kritiek gaat, maar meer een reactie op "daar heb je er weer een met een zogenaamde bonsai" .

Ik heb het hoogste respect voor hen die alle techniek en vaardigheid bezit waar ik nog niet bij kan, mijn grootste prestatie is het goed leren verzorgen van mijn bescheiden collectie van 5 bomen.

Dat betekend echter niet dat ik niet hetzelfde gevoel krijg van een mooie boom, als de gevorderde hobbyist.
Toegankelijkheid is wat ik zoek op het forum, een sfeer die uitnodigt om met elkaar te kijken naar hoe we elkaar vooruit kunnen helpen, want laten we eerlijk zijn, het is geen eenvoudige hobby en we proberen juist mensen gemotiveerd te houden en te helpen zodat het een succes wordt waar we allemaal van kunnen genieten hier toch?


Ik ben het echter ook eens met het statement dat "live" ondersteuning het meest baat heeft bij het helpen ontwikkelen.
Ik merk alleen dat het voor mij een drempel is om als beginner tussen de gevorderden te zitten op bijv. een workshop.
En daarom probeer ik hier ook de tips en kennis mee te pakken die ik kan vinden.

Joey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Shakudo.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts