Onderwerp:

Water uit een houtenvat 7 jaren 11 maanden geleden #49662

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348

marcellucas schreef :

Teye01 schreef : Ik zie niet waarom je regenwater moet gebruiken? Op de Engelstalige bonsaiempire zeggen ze "Using collected rain water is better (as it doesn’t contain added chemicals), but when this is not readily available there is no problem in using normal tap water."
(Opgevangen regenwater gebruiken is beter (aangezien er geen toegevoegde chemicaliën inzitten), maar wanneer dit niet aanwezig is is er geen probleem in het gebruiken van kraanwater).
Waarom zou je dan moeite gaan doen om regenwater op te vangen terwijl het niet veel uitmaakt of je kraanwater gebruikt? Ja dan kun je zeggen "En al die chemicaliën die erin zitten?" maar wij drinken dat water toch ook gewoon? Zijn wij daar ooit ziek van geworden of dood aan gegaan? Ik denk het toch niet. Geef je al je andere planten dan wel gewoon kraanwater? Ik zou alle planten in mijn tuin niet met regenwater kunnen bewateren want er staan er gewoon teveel in. Dus ik zie het verschil niet tussen een bonsai betulus en een Betulus boom die in mijn tuin staat. Verbeter me als ik fout zit, maar dit is gewoon mijn mening.
De metingen van mijn Tds meter zijn:
Regenwater 0-20 ppm
Kraanwater 205 ppm
Grondwater rond de 200 ppm
Vijver (water vanuit de grond) 136 ppm
Vijver (waar wij geen extra water aan toevoegen) 20 ppm
Dit zijn de 'Total diolved solids' en geven de voedingsstoffen aan die in vloeistoffen zitten. Zoek zelf maar op wat het betekent en oordeel zelf wat je beter kan gebruiken. Maar ik ga geen moeite doen om 150 meter naar mijn vijver van 20 ppm te lopen en dan nog een keer 150 meter terug en dat drie-vier keer om maar mijn bonsai "beter" water te geven.


Helemaal mee eens! Kraanwater is van superhoge kwaliteit. In Nederland iig wel. Die nadruk op regenwater is nergens voor nodig.


Dit vind ik toch wel een zever. Bepaalde bomen gedijen beter op regenwater dan op kraanwater.omdat ze een zure bodem nodig hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water uit een houtenvat 7 jaren 11 maanden geleden #49664

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Teye01 schreef : Ik zie niet waarom je regenwater moet gebruiken? Op de Engelstalige bonsaiempire zeggen ze "Using collected rain water is better (as it doesn’t contain added chemicals), but when this is not readily available there is no problem in using normal tap water."
(Opgevangen regenwater gebruiken is beter (aangezien er geen toegevoegde chemicaliën inzitten), maar wanneer dit niet aanwezig is is er geen probleem in het gebruiken van kraanwater).
Waarom zou je dan moeite gaan doen om regenwater op te vangen terwijl het niet veel uitmaakt of je kraanwater gebruikt? Ja dan kun je zeggen "En al die chemicaliën die erin zitten?" maar wij drinken dat water toch ook gewoon? Zijn wij daar ooit ziek van geworden of dood aan gegaan? Ik denk het toch niet. Geef je al je andere planten dan wel gewoon kraanwater? Ik zou alle planten in mijn tuin niet met regenwater kunnen bewateren want er staan er gewoon teveel in. Dus ik zie het verschil niet tussen een bonsai betulus en een Betulus boom die in mijn tuin staat. Verbeter me als ik fout zit, maar dit is gewoon mijn mening.
De metingen van mijn Tds meter zijn:
Regenwater 0-20 ppm
Kraanwater 205 ppm
Grondwater rond de 200 ppm
Vijver (water vanuit de grond) 136 ppm
Vijver (waar wij geen extra water aan toevoegen) 20 ppm
Dit zijn de 'Total diolved solids' en geven de voedingsstoffen aan die in vloeistoffen zitten. Zoek zelf maar op wat het betekent en oordeel zelf wat je beter kan gebruiken. Maar ik ga geen moeite doen om 150 meter naar mijn vijver van 20 ppm te lopen en dan nog een keer 150 meter terug en dat drie-vier keer om maar mijn bonsai "beter" water te geven.


en wat geef je aan je vleeseters?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water uit een houtenvat 7 jaren 11 maanden geleden #49666

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

knoep schreef :

marcellucas schreef :

Teye01 schreef : Ik zie niet waarom je regenwater moet gebruiken? Op de Engelstalige bonsaiempire zeggen ze "Using collected rain water is better (as it doesn’t contain added chemicals), but when this is not readily available there is no problem in using normal tap water."
(Opgevangen regenwater gebruiken is beter (aangezien er geen toegevoegde chemicaliën inzitten), maar wanneer dit niet aanwezig is is er geen probleem in het gebruiken van kraanwater).
Waarom zou je dan moeite gaan doen om regenwater op te vangen terwijl het niet veel uitmaakt of je kraanwater gebruikt? Ja dan kun je zeggen "En al die chemicaliën die erin zitten?" maar wij drinken dat water toch ook gewoon? Zijn wij daar ooit ziek van geworden of dood aan gegaan? Ik denk het toch niet. Geef je al je andere planten dan wel gewoon kraanwater? Ik zou alle planten in mijn tuin niet met regenwater kunnen bewateren want er staan er gewoon teveel in. Dus ik zie het verschil niet tussen een bonsai betulus en een Betulus boom die in mijn tuin staat. Verbeter me als ik fout zit, maar dit is gewoon mijn mening.
De metingen van mijn Tds meter zijn:
Regenwater 0-20 ppm
Kraanwater 205 ppm
Grondwater rond de 200 ppm
Vijver (water vanuit de grond) 136 ppm
Vijver (waar wij geen extra water aan toevoegen) 20 ppm
Dit zijn de 'Total diolved solids' en geven de voedingsstoffen aan die in vloeistoffen zitten. Zoek zelf maar op wat het betekent en oordeel zelf wat je beter kan gebruiken. Maar ik ga geen moeite doen om 150 meter naar mijn vijver van 20 ppm te lopen en dan nog een keer 150 meter terug en dat drie-vier keer om maar mijn bonsai "beter" water te geven.


Helemaal mee eens! Kraanwater is van superhoge kwaliteit. In Nederland iig wel. Die nadruk op regenwater is nergens voor nodig.


Dit vind ik toch wel een zever. Bepaalde bomen gedijen beter op regenwater dan op kraanwater.omdat ze een zure bodem nodig hebben


Je kunt het ermee oneens zijn. Het woord zever vind ik dan weinig respectvol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water uit een houtenvat 7 jaren 11 maanden geleden #49667

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Ik gebruik al tientallen jaren regenwater dat via een overloop in de hemelwaterafvoer van het dak van mijn huis opgevangen wordt in een geheel gesloten kunststof ton voor al mijn bomen en planten zonder ook maar enig probleem. Houten wijntonnen worden bij mijn weten vervaardigd van goed gewaterd houd en het water hieruit zou naar mijn mening geen gevaar op moeten leveren voor bomen en planten. Eerlijkshalve dien ik te zeggen dat ik daar zelf geen ervaring mee heb maar een kennis van mij gebruikt wel al jaren gebruikte wijntonnen zonder problemen.

Kraanwater bevat al naar gelang de regio vaak teveel kalk. Vooral bomen die van een zure grond houden, zoals bijv. Azalea's, kunnen daar nadeel van ondervinden. Wanneer ik genoodzaakt ben om kraanwater te gebruiken voeg ik daar altijd een paar druppeltjes azijn (op tien lieter) aan toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water uit een houtenvat 7 jaren 11 maanden geleden #49668

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
@Trap dat is een heel ander verhaal (zij gaan namelijk dood als ik ze water geef boven 50 ppm en bonsai niet ;) ), maar ik gebruik het water uit de vijver met 20 ppm. Het is dan wel zo dat ik moet lopen, maar dan neem ik meerdere flessen mee om te bewateren, zodat ik niet 3 of 4 keer moet lopen. En ja dat zou ik ook met mijn bonsai kunnen doen, maar waarom moeite doen als er een kraan naast je tafel zit waar je water uit kan halen?

@knoep ik weet dat sommige bomen, zoals azalea, zuurdere grond nodig hebben, maar sprak vooral over de meer "algemenere" bomen. Ik had verondersteld dat als mensen azalea groeien wel wat opzoekwerk hadden verricht en dan weten dat ie van zuurdere grond/water houd. Daarom had ik ook betulus genomen ipv azalea als voorbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Teye01.

Water uit een houtenvat 7 jaren 11 maanden geleden #49669

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

Teye01 schreef : Daarom had ik ook betulus genomen ipv azalea als voorbeeld.


En laat deze soort nu ook een hekel hebben aan een te kalkrijke grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water uit een houtenvat 7 jaren 11 maanden geleden #49670

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
ik gebruik voor alle planten regenwater, maar ook omdat ik dit in "overmaat" ter beschikking heb. En de kraan (verbonden aan een regenput van 10000 liter) voor het regenwater staat zon 10m verder dus... en in de tuin een ton van 1000 liter (gekocht voor 60 euro) en dan nog een tonnetje van 80 liter naast de serre.

Vroeg me even af of je kon kraantjeswater kon geven aan de vleeseters (dat is blijkbaar ook een don't en ga het zelf niet testen :lol: )

Maar het lukt mij toch nog in de zomer, BIJNA alles op te gebruiken. Daarom wel eens handig om te weten wat mensen doen die het niet ter beschikking hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water uit een houtenvat 7 jaren 11 maanden geleden #49671

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Hier kun je zelf controleren hoe hard je leidingwater is (als je in Nederland woont). Voor België is er vast ook zo'n site. In Nederland is het leidingwater over het algemeen zacht tot gemiddeld.

www.vitens.nl/overvitens/water/waterkaar...erkaarthardheid.aspx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water uit een houtenvat 7 jaren 11 maanden geleden #49686

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89

JanDijk schreef :

Teye01 schreef : Daarom had ik ook betulus genomen ipv azalea als voorbeeld.


En laat deze soort nu ook een hekel hebben aan een te kalkrijke grond.

Ik dacht zelf altijd van niet maar ik kan mij natuurlijk vergist hebben. Ik heb daarom even internet afgezocht en kon daar ook niks vinden. Mag ik vragen, en niet als aanval bedoeld, waar u die informatie vandaan heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water uit een houtenvat 7 jaren 11 maanden geleden #49688

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

Teye01 schreef :

JanDijk schreef :

Teye01 schreef : Daarom had ik ook betulus genomen ipv azalea als voorbeeld.


En laat deze soort nu ook een hekel hebben aan een te kalkrijke grond.

Ik dacht zelf altijd van niet maar ik kan mij natuurlijk vergist hebben. Ik heb daarom even internet afgezocht en kon daar ook niks vinden. Mag ik vragen, en niet als aanval bedoeld, waar u die informatie vandaan heeft?


Die heb ik van een oude doorgewinterde bevriende kweker.
Als ik het mij goed herinner is er op onderstaand blog ook iets over te vinden.
chowazoutleeuw.blogspot.nl/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts