Onderwerp:

winter secure 7 jaren 5 maanden geleden #56700

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

leatherback schreef : Ik heb alle bomen vandaag van de banken gehaald. Moet er toch niet zo veel mee als het vriest. De banken in de garage gezet, en de bomen tegen elkaar aan op de grond. In tegenstelling tot wat ik veel langs zie komen: De grond is de enige warmtebrond als het straks echt koud gaat worden. Dan kan je de pot beter op de grond dan op een verhoging (Of nog erger, op een laag isolatie) hebben staan.


Hoorde om half 9 het weerbericht voor de komende nacht in het 8 uur journaal.
Vannacht 3 tot 5 graden vorst op een hoogte van ong. 1 meter.
Echter op de grond en er net boven vriest het dan 8 à 9 graden aldus de weerman.
Dat scheelt dus nogal wat graden!
Maar wie z'n potten toch op de grond wil zetten al dan niet op een laagje isolatie, ach vrijheid blijheid nietwaar?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 5 maanden geleden #56703

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Ja Hank denk dat je het wel juist ziet, want het probleem voor de vorst gevoelige bonsai, is niet een paar graden vorst, maar meestal zijn de vorst periodes in Nederland en Belgie , dat de vorst binnen 1 of 2 dagen plotseling toeslaat met temperaturen van wel -9 en lager en met een hoge lucht vochtigheid. en deze [relatieve] nog milde maand zal dit jaar zeker zeer koude nachten hebben. Dus ik denk dat een tochtige buiten vloer niet afdoende is voor sommige bonsai soorten.Voor de inheemse jonge [in volle grond] groeiende toekomstige bomen is er geen probleem. Maar vergeet niet dat wij hier in Nederland de laatste 10 jaar zelden zulke plotselinge laagte temperaturen hebben gehad.
Vandaar de laagte records .Ik heb een kas en twee serre,s dus heb geen probleem.Mijn advies is , bescherm je kluiten en potten door ze [liefs] in afgesloten ruimtes te plaatsen , op een laag stro met evt extra bescherming met noppen folie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 5 maanden geleden #56718

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
-7 vanochtend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 5 maanden geleden #56723

  • MoniqueVeltrop
  • MoniqueVeltrop's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 231
  • Ontvangen bedankjes 40
Hier ook -7
Toch staat alles nog gewoon buiten, uiteraard staan ze wel tegen teveel nattigheid beschermd > dus onder een waterdicht schaduwdoek :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 5 maanden geleden #56732

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Ik heb ook alles buiten staan. Al heb ik de prunus en de meidoorn met pot en al in de grond gezet. Deze staan nl in wat kleinere potten. Volgens mij kunnen ze het best hebben.
Maar wat komen er op de terramol grappige ijstorentjes. 1 zo een klontje met een staafje ijs van centimeters lang. zo maf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

winter secure 7 jaren 5 maanden geleden #56740

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb jeneverbessen, taxus, euyonimus, nothofagus, thuja, ilex crenata, buxus, meidoorn, dwerg sering, hybiscus in grote bak, ulmus minor, krentenboom, potentila, en een grote onverplaatsbare cotinus staan alles bij elkaar op mijn tuinbank gezet gezet helaas nog geen tijd gehad om een afdakje te maken wel redelijk beschut van de wind

de grond in de potten bevriest kan dit Veel kwaad ?

De bladverliezende bomen kunnen eventueel in de onverwarmde gemetselde schuur

mijn eerste bonsai winter help lol

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 5 maanden geleden #56741

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

dennisfranx schreef :
de grond in de potten bevriest kan dit Veel kwaad ?


Meestal is het de bovenste laag die bevroren is, bomen die geen wonden hebben aan hun wortels kunnen best wat vorst hebben, met uitzondering van Satsuki azalea en Chinese Iep, mij granaatappel staat ook in de onverwarmde ruimte.

Vorig jaar in het vroege voorjaar een grote acer in pot gezet, hadden ze met een werf kraan uitgetrokken, veel schade dus en nog weinig wortels, pech bij pech heeft het de weken erna nog lang en relatief hard gevroren, ik kon de boom niet verplaatsen maar in de lente liep hij fors uit...

Ik merk te vaak paniekerig gedrag over vriezen, inlandse bomen kunnen veel aan en hebben het zelfs nodig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 5 maanden geleden #56752

  • el rubio
  • el rubio's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 30
ik heb er een paar in volle grond geplaatst een paar weken geleden, azalea, larix,olijfboom,picea .in de grond gestopt zonder pot . vandaag een paar bonsai terug uit de serre gehaald . en terug buiten want ze geven alleen zaterdag terug vorst . :P
ook goed om beestjes te doden , en in januari winterbehandeling toepassen :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by el rubio.

winter secure 7 jaren 5 maanden geleden #56755

  • Mooizo
  • Mooizo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 218
  • Ontvangen bedankjes 23
Een lariks kan goed tegen vorst, in de natuur wel tot -32gr.
Die hoef je echt niet binnen te zetten, heb hem al jaren gewoon buiten staan, net zoals ook de rest van mijn Europese bomen.

G Mooizo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winter secure 7 jaren 5 maanden geleden #56764

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Bij de boompjes die in terramol(foetsie-bah) staan komt de bodem wat om hoog van het vriezen. Ik druk dat altijd voorzichtig weer op zijn plek. Nu dacht ik vanmiddag dat ik daarmee de worteltjes wel eens mee kan beschadigen. Zijn er meer mensen die hebben dat de bodem wat omhoog komt met terramol (foetsie bah), en wat doen jullie dan?.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts