Onderwerp:

Soort water 11 jaren 1 week geleden #18747

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
ik heb justekes de hele discussie doorlezen en ik wist wel dat er voor en tegens zouden zijn en een en ander af zou hangen van de hardheid van het water etc...
maar op de allereerste vraag: kan ik gekookt en afgekoeld water gebruiken(en bevat dat dan minder kalk)is niet echt een antwoord gegeven.
nochthans zou ik dat ook graag weten,want bij gebrek aan regenwater krijgen mijn orchideeen ook van mij gekookt en afgekoeld water...
maar zijn we daarmee onszelf aan het bedotten,of is gekookt water wel degelijk zachter(ik zou denken van wel,omdat de kalk zich toch afzet tegen het recipiént waarin het gekookt word?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort water 11 jaren 1 week geleden #18755

  • PeterE.
  • PeterE.'s Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo Cetinel,

Bij het koken van water haal je de vrije kalk uit het water. Het water wordt er niet zachter door. (PH-waarde) De hardheid van het water (DH) veranderd niet. Je kookt wel de toegevoegde, voor planten schadelijke stoffen, er enigsinds uit zoals het toegevoegde chloor. Met het koken beperk je dus zeker het wit uitslaan van wordtelvoet of zelfs pot. Het kan dus zeker geen kwaad.
Osmose water is helemaal dood gefilterd water. Daar zit dus echt helemaal niets meer in. Kan ook geen kwaad voor je boompjes maar zou ik zelf niet gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort water 11 jaren 1 week geleden #18757

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
kijk,daar kan ik dus wat mee! bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort water 11 jaren 1 week geleden #18784

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik denk dat ik in droge periodes maar eens ga kijken naar de samenstelling van het flessenwater (vittel, Spa, chaudfontaine,..)


zou het helpen om kraantjeswater te filteren met een "Brita" waterfilter?

ach, misschien toch eens nakijken hoeveel het kost om een grondwaterpomp te laten installeren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort water 11 jaren 1 week geleden #18786

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
misschien zijn 2 of 3 grote regentonnen goedkoper.
en sws af en toe gewoon kraanwater kan echt niet heel erg kwaad hoor.
zelfs niet voor je azaleas, aangezien je toch regelmatig verpot.
Ik ken iemand met zeer veel bomen (uit amstelveen, weet niet hoe hard/zacht het water daar is) maar die gebruikt al jaren alleen kraanwater. Nog nooit een boom om die reden verloren. dus het zal uiteindelijk ook allemaal best meevallen.

Ik heb 2 grote regentonnen en kom daar zeer ver mee. mocht het eens op zijn, dan geef ik kraanwater. Hier in NL hoeven we meestal maar een aantal daagjes te wachten tot het regent, en na 1-2 dagen beetje regen, zijn mn tonnen weer gevuld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort water 10 jaren 10 maanden geleden #21597

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Mijn voorkeur gaat uit naar regenwater, maar omdat dat in mijn situatie niet altijd voorradig is geef ik vaker kraanwater.

Het gedeelte in dit topic over aquarium/vijverwater ( heb ik ook aanzitten denken) staan naar mijn idee wel vraagtekens bij.
Brakwater is uit den boze, daar gaan je bomen zeker kapot van.
Aquarium/vijverwater bevat altijd een npk waarde.
Als je dat elke dag aan je bomen geeft, ben je dan niet aan het overbemesten of ongecontroleerd aan het bemesten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort water 10 jaren 10 maanden geleden #21630

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32

cetinel schreef : kijk,daar kan ik dus wat mee! bedankt.


Alleen het klopt niet wat gezegd wordt. pH is de zuurgraad, niet de hardheid. (p staat voor -log, en de h voor waterstofionen, zuurgraad is dat dus op een logaritmische schaal. Hoe lager de ph des te zuurder de oplossing, of grond.)

DH staat voor duitse hardheid en is een maat voor de hoeveelheid calcium EN magnesium. Beide maken het water hard, en dat betekent meer ca en mg ionen die kunnen neerslaan

. In plaats van het water te koken en zo het ca en mg neer te slaan uit het water, kan je ook wat azijn toevoegen aan het leidingwater, dan blijven die hardheidsionen in oplossing en kan je eventuele resten uit je grond wegspoelen. Uiteraard moet je wel een goed doorlaatbaar grondmengsel hebben en dan flink bewater. Je zou dit dan 1 maal in de2 maanden kunnen doen. (1 eetlepel azijn op 2 liter water is meer dan voldoende)

Groeten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, RubenBouwmeester

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort water 10 jaren 10 maanden geleden #21631

  • pietjg
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 5
Ionen, PH, DH, Azijn toevoegen, Koken, etc. etc. , Geloof dat ik eerst mijn doctoraal moet halen om mijn boompjes te bewateren.
Zijn wij niet een beetje doorgeschoten ?
Hoe zouden ze het in Japan doen ?
Maar, leuke discussie !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Soort water 10 jaren 10 maanden geleden #21632

  • captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 141
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik denk (en heb maar weinig kennis) dat het nog altijd het beste is van regenwater te geven.
Welk water krijgen ze in de natuur?

Ik denk dat het beste resultaat voortkomt uit het nabootsen van de natuurlijke biotoop ,en daar wordt naar mijn bescheiden mening geen water gekookt ,of azijn toegevoegd of ph aangepast (een gezonde plant zal altijd zorgen dat z'n kluit op een optimale ph blijft zodat hij naar z'n eigen behoefte de benodigde stoffen tot zich kan nemen)

Kan mis zijn ook ,maar zo denk ik erover.

Mvg,
Dieter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by captain slow.

Soort water 10 jaren 10 maanden geleden #21635

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Laireag, dsnk je voor je inmenging. Fijn te zien dat er mensen zijn die wel begrijpen hoe het in elkaar zit.

Een reactie op 'NPK waarden'.. NPK staat gewoon voor Stikstof, Fosfor, Kalium, drie stoffen die een palnt nodig heeft bij de groei, en de hoofdbestanddelen van de meeste meststoffen. En als je gewoon normaal water geeft, is het geen enkel probleem als die stoffen er, in beperkte mate, in zitten. Om te overbemnesten moet je echt heel veel mest geven, de zouten zich laten ophopen etc.

Water uit een osmose apparaat kan je prima gebruiken. Je moet er rekening mee houden dat er nagenoeg niets in zit, dus je meot wel zorgen dat je goed gebalanceerd mest, dus ook met spoorelementen. Maar een goede organische messtof en af en toe varieren is daarvoor voldoende.

Pietjg: Mensen maken het moeilijker dan nodig. Als je je planten elke 1-3 jaar verpot, en gewoon goed giet tot het water doorloopt, en na een paar minuten een tweede keer giet, is de kalkophoping in de pot niet dusdanig dat je planten er last van ondervinden.

Alex: Zo'n waterfilter is meestal een koolstof filter, erop gericht om ziektekiemen er uit te halen. Andere zaken worden er, bij mijn weten, niet uitgehald. En een grondwaterpomp.. Hangt er vanaf waar je woont. Ons grondwater is geschikt voor mensenlijke consumptie, maar keihard. In mijn vijver leidt het tot witte kalkafzettingen op de waterplanten..

Dieter: Planten kunnen niet zo veel doen tegen grote partijen extra voedingsstoffer & kalk die aan de grond worden toegevoegd. Het koken van water doe je om te voorkomen dat je kalk ed meegeeft. Regenwater is het mooiste om te gebruiken. Maar niet iedereen heeft dat beschikbaar. Zelf heb ik twee grote wijnvaten aan de regenpijt gekoppeld, maar die zijn nu na de 2 weken zonder regen wel leeg.

Ik giet overigens gewoon met het water uit de grondwaterpomp. Geen enkel probleem tot nu toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren