Onderwerp:

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35301

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

GDuivenkate schreef : Overigens begrijp ik de negatieve houding over de ginseng niet, ik heb foto’s van heel mooie exemplaren gezien


Er zijn prachtige exemplaren van Ficus Microcarpa, maar aan je profielfoto te zien is dt niet het type dat jij bedoelt.
Die foto is er een van een typisch massa produkt, dat onterecht voor bonsai doorgaat en hier in de regel niet bonsai, maar mallsai wordt genoemd. Kenmerken zijn de buitenproportionele wortels en de afgehakte top. Je zult dit soort planten niet tegenkomen op workshops of bij verenigingen. De plant voldoet niet aan een van de eisen die je zelf post: een boom "die echter de illusie wekt een groot en oud exemplaar te zijn"

Dit is niet negatief bedoeld. Als jij jouw plant wel mooi vindt, prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35302

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

GDuivenkate schreef : Beste Leatherbag: ik zie dat je “platinum Boarder” bent en nogal wat berichten verstuurt, dus ik neem aan dat je nogal deskundig bent m.b.t. bonsai. Je zult dan ongetwijfeld weten wat bonsai is.
Bonsai (盆栽) is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent. {knip}Naar mijn mening voldoet ficus ginseng aan al deze criteria! Laat mij nou gewoon op mijn manier opnieuw beginnen met deze hobby, ik vind de ficus mooi en dea heeft mooie data toegevoegd aan de afbeeldingen en beschrijvingen die ik al had. Samenvattend: als je niets positiefs heb toe te voegen, stop ik met reageren op je commentaar.


Om te beginnen: Leatherback, niet bag.

Als je wat langer met de hobby bezig bent, zal je leren dat er meer bedoelt wordt dan alleen boom in pot.

Het ENIGE wat ik deed, was je waarschuwen dat je niet naar een vereniging moet gaan met je gekochte plant, en verwachten dat je onthaald wordt met opmerkingen als "wat een mooie plant". Bij een deel van de verenigingen kan je meteen naar huis als je daarmee aankomt en denkt daarmee bonsai in je handen te hebben.

Maar goed. Je moet wel open staan om opbouwende kritiek te ontvangen. Anders zie je elke opmerking die niet jouw pad ondersteund als negatief.

Zoals al aangegeven: De bomen die Dea gepost heeft, zijn niet van planten die hun leven gestart zijn als een plant zoals te zien op je profiel foto.

Ik wens je veel succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35303

  • GDuivenkate
  • GDuivenkate's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Auk, je hebt gelijk, deze plant kocht ik op internet bij 123kamerplanten, behalve verpotten deed ik er (nog) niks mee. Zoals ik al eerder aangaf ligt het in mijn bedoeling t.z.t. deze plant een vorm en formaat te geven die ik mooi vind. Als ik daar aardigheid in krijg ga ik wel door met andere bomen zoals ik dat van ongeveer mijn 15de tot 35ste heb gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35304

  • GDuivenkate
  • GDuivenkate's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Leatherback (excuus voor de eerdere verkeerde spelling), ik loop al een tijdje mee en weet wat de Oosterse Cultuur bedoelt met bonsai, ik heb me altijd geïnteresseerd in die cultuur. Natuurlijk kan ik (om ’t op z’n Hollands te zeggen) met m’n klompen aan aanvoelen dat ik me niet moet introduceren bij een bonsai vereniging met mijn kamerplant als bonsai. Wat ik wel zou willen is aan iemand die verstand van heeft van dit soort ficussen vragen hoe en wanneer ik het beste kan beginnen met vormgeven, snoeien e.d. En: ik ben een positief ingesteld mens en sta altijd open voor opbouwende kritiek en adviezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35305

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Beste G, als het bekend is wat de bredere gedachte is achter bonsai, is het wellicht handig om niet een Wikipedia pagina aan te halen om te laten zien wat bonsai is. Het aantal mensen wat zich op fora als deze aanmeldt dat dat niet beseft is immers legio. En als je je niet bij een vereniging gaat melden met een Ginseng.. Waarom wel op een forum waar de mensen elkaar niet in het gezicht kunnen kijken, en een indruk snel is gewekt?

Maar goed. Terug naar de inhoud.
Aangezien Ficussen tropische planten zijn, kan je eigenlijk altijd aan de slag met deze planten. Ze kennen weliswaar periodes van snelle groei, en periodes van rust, maar in geen van die gevallen staan de interne processen stil, zoals je dat bij planten hebt die in de nl winter buiten staan. Het staat je dus vrij om het te doen wanneer het jou uitkomt.

Bij mijn ficussen heeft het mijn voorkeur om dingen te doen op momenten dat de bomen sowieso van standplaats wisselen: Als ze in het voorjaar naar buiten gaan verpotten (En dan een week in de kas te zetten om ze wel warm te hebben, buiten) want in de zomer verwacht ik de sterkste wortelontwikkeling. Snoeien en bedraden in het najaar, eventueel in combinatie met bladsnoei: Bij het naar binnen halen hebben diverse ficus soorten de neiging veel blad te laten vallen, als gevolg van veranderende standplaats & luchtvochtigheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35306

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik zit dit topic zo eens te volgen en merk dat deze discussie altijd terugkomt als iemand een ficus laat zien met name een ginseng.
Logisch.

Een Ficus ginseng zoals verkocht word in NL is geen bonsai, ook al betekent bonsai gewoon boom in een pot.
Een Stammetje met wat takjes in een pot is ook nog geen bonsai.
Bonsai is zoals ik al vaak gezegd heb een kunstvorm waar nou eenmaal wat richtlijnen en aan vast zitten waaraan een plant/boom moet voldoen om bonsai te heten.

Verder is er niks mis met een ficus Zelf heb ik er ook een paar en het zijn leuke bomen/planten om mee te experimenteren. Wil je echter echt een ficus zoals Dea liet zien in de links zal je diep in je portemonnee moeten duiken of in de tropen moeten wonen waar ze vandaan komen.
Dat wil niet zeggen dat je niks met de ficussen die hier verkocht worden kan.
Maar ik let wel de ginseng variant is het minst geschikt vanwege z'n dikke opgeblazen wortels.

Zelf heb ik dus ook wat dingen in opkweek om te kijken wat je er allemaal me kan doen.

Als eerst een ficus microcarpa ofwel banyan of welbekende mallsai ficus.
Word verkocht als 1 meter hoge kamerplant met het label 'bonsai' en vaak zijn het allemaal stammen die in elkaar gegroeid zijn tot een grote S vormige plant.
Afgezaagd en een kleinere boom van gemaakt.





2e een tigerbark ficus.
Zijn makkelijk zo te kweken vanwege hun snellere groei.
Deze is al wat verder in zn ontwikkeling.



En als laatste dan de ginseng.
Hier kun je in principe niks mee behalve de bezemstijl nastreven want alle takken zijn bovenaan de wortel geënt en anders kloppen de proporties niet meer vanwege de opgeblazen wortels.
Deze had ik bijna kaal gemaakt en krijgt eindelijk nieuwe bladeren wat overigens erg laat is.





Dus zoals je ziet zijn er best wel mogelijkheden maar in een ding ben ik het met de heren zoiezo eens het zal nooit een bonsai worden zoals bonsai bedoeld is.
Maar veel plezier kun je er wel aan hebben en dat is toch wel het belangrijkste.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35307

  • GDuivenkate
  • GDuivenkate's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Leatherback, dat van Wikipedia was maar een pesterijtje hoor! Laat verder maar rusten, want wat je na “maar goed. Terug nar de inhoud” schrijft wordt het interessant en daar heb ik wat gerichte vragen over:
-ik woon in een appartement met een balkon op het zuiden, als de ficus naar buiten gaat zal dat voor het eerst in het voorjaar worden.
- uitgaande van mijn woonsituatie (geen tuin / geen kas) wanneer denk je dat ik met snoeien en vormen kan beginnen? Ik ging er van uit dat ik de ficus eerst maar eens een tijdje rust moest gunnen, maar als dat niet nodig is begin ik binnenkort het is per slot van rekening najaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35308

  • GDuivenkate
  • GDuivenkate's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste ChrisV, dank voor je bericht en leuke foto's. Hoewel een tikkeltje denigrerend weet je het toch positief af te sluiten. Bonsai is mogelijk een nabootsing van miniatuurboompjes die ook in de natuur voorkomen. Mijn doel is dat ook (met mijn ficus) na te streven. Wellicht ga ik nog op zoek naar stekken e.o. zaden van andere soorten.
Misschien zouden de leden wat terughoudend kunnen zijn in het afkraken van een eerste aankoop ven een (opnieuw) beginnend liefhebber? Als ik niet zo sterk in mijn schoenen st, zou ik mijn ficus misschien linea recta in de groene bak hebben gedeponeerd 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35309

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Niks denigrerends te vinden het is nou eenmaal zoals het is. En tevens bedoeld om een te laten zien dat je er echt wel iets mee kan maar nooit echt zal kwalificeren als. Zie het als advies.

Wat mij meteen op de posts en kritieken van andere leden brengt. Ik ben het volkomen eens met je dat het als beginner wat bot overkomt, maar begrijp wel waar t vandaan komt. De meeste leden hier zijn serieus met hun hobby bezig en en verdiepen zich dan ook er dan ook volledig in. Het antwoord wat er dan ook gegeven word is niet perse bedoeld om je af te kraken maar meer om je een duwtje in de goede richting te geven als je zelf ook wat serieuzer bezig wilt zijn met bonsai.
De waarheid is nou eenmaal soms wat harder.
Neem van mij aan dat ze het allemaal goed bedoelen en iedereen je zal helpen als je vragen hebt in de toekomst.

Nog even over je ficus.
Een raam op het zuid/zuidwesten is prima. En ficussen kunnen in principes altijd gevormd worden.
Snoeien tevens ook omdat ze tijdens de winter niet in rust gaan zoals planten buiten maar langzaam doorgroeien.
Hun tempo ligt wel lager dan in het najaar en winter.
Dus het kan voorkomen dat ze na de snoei pas hard gaan groeien tegen het voorjaar.
Zodra de temperatuur in het voorjaar steady rond de 15 graden of hoger is kan die naar buiten maar kijk uit voor koude nachten, beter wacht je dan tot het warmer word.

En alsnog welkom op t forum!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35310

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

GDuivenkate schreef : Beste ChrisV, dank voor je bericht en leuke foto's. Hoewel een tikkeltje denigrerend


Ik heb dat 'ns herlezen maar snap totaal niet wat er denigrerend aan is?
Je kunt toch zeker de opmerking "Een Ficus ginseng zoals verkocht word in NL is geen bonsai" niet bedoelen?
Dat is gewoon een feit. Deze - in mijn ogen afzichtelijke (ja, da's wel denigrerend) - planten kun je echt niet bonsai noemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ChrisV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren