Onderwerp:

nieuw hier op het forum 9 jaren 2 maanden geleden #36770

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
ik had graag jullie mening gehoord over de getoonde bomen.
zoals reeds eerder gezegd geen recente foto's maar alle (opbouwende ) commentaar of menigen zijn welkom.
ik vind vaak dat mijn bomen maar doorsnee zijn als ik naar alle voorbeelden van( top )bomen kijk in bonsai focus en op tentoonstellingen.
begrijp mij niet verkeerd ik beleef veel voldoening aan mijn bomen maar vaak merk ik dat ik altijd zal blijven in het vakje van gepassioneerd liefhebber waar professionals waarschijnlijk een berg van afkeurende kritiek op zouden hebben als ze de voor mij toppers van mij collectie zouden zien.
ergens misschien ook wel begrijpelijk als je de toppers ziet op de tentoonstellingen want de zien er meestal uit als de perfecte kunstwerkjes die je in de boekjes ziet , ik vraag mij dan steeds af hoe kan ik mijn bomen brengen tot dat niveau :dry: .
deze winter ben ik wel bezig met het verder verbeteren van mijn bomen en ben dus ook zeer benieuw naar de meningen eenmaal ik in het voorjaar foto's plaats van hoe de bomen er op dit moment bij staan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

nieuw hier op het forum 9 jaren 2 maanden geleden #36774

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Wat mij bij een aantal van je bomen opvalt is dat er veel fietswielen (takken op dezelfde hoogte) in zitten. Ik vind mijzelf nog lang niet bekwaam om veel commentaar op je bomen te geven.
Cursus bij bonsaisten ( die dat niveau bomen hebben) volgen helpt je bomen naar een hoger niveau te brengen.

Groet willie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WillievanAchteren.

nieuw hier op het forum 9 jaren 2 maanden geleden #36778

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Poeh.. Commentaar op je bomen.. Dan ga ik maar meteen aangeven: Ik heb geen bomen die op een veel beter nivo zitten (Maar ik ben wel nadrukkelijk bezig om mijn bomen naar een nivo hoger te trekken, door vooral veel af te kijken bij mensen die dat nivo wel hebben). Ik ga proberen algemeen input te geven, vooral gericht op jouw opmerking dat je vind dat je niet weet hoe je bomen op het volgende nivo trekt.

Bij het bekijken van een plant, duik ik echt in de kroon, en probeer me voor te stellen: "Als dit een boom van 15 meter hoog was, zou die tak dan meer of minder detail, meer of minder loof, scherpere of flauwere bochten hebben?". Dan kom ik al snel op punten waar bij mijn bomen de groei te grof, een afgebroken tak te zwaar en een taksegment te lang is.

Wat mij opvalt is dat bij jouw de bomen allemaal een vrij losse kroon lijken te hebben. Elke tak lijkt redelijk ongelimiteerd te groeien. Ik zou werken aan het veel korter maken van het loof.

Bij de jeneverbes-achtigen bv heb jij vrij ronde, grote plukken loof. Terwijl je eigenlijk vooral horizontale lagen wilt hebben, waar loof elkaar nauwelijks bedekt. Dit bereikt je door uitdunningssnoei & onderhoudssnoei gecombineerd met elk jaar/twee jaar de looftoefjes op hun plek te zetten met draad. De eerste jeneverbes is een geweldige plant, en kan je volgens mij echt een leuke boom van maken, als je je loof onder controle krijgt. Hierbij is het wel belangrijk om te weten of je tuja, juniper, chameacyparis hebt staan. Ze reageren behoorlijk verschillend op snoei.

Bij de acer gebeurt hetzelfde lijkt het. Die zou ik vrij sterk terug snoeien (Sommige takken misschien wel 1/3 van de lengte er af) en dan werken naar vertakken op minimaal een keer per cm taklengte. Dan krijg je een veel grotere hoeveelheid groeipunten, waardoor de groei fijner & de bladeren kleiner worden. Verder zitten er een aantal vrij lange rechte takken in. Die zou ik helemaal opnieuw uitgroeien (Auw!). Maar qua algemeen beeld vind ik hem wel mooi.

Tenslotte: Mijn hoofdtip zou zijn: Neem je bomen mee naar een vereniging. Ben je lid van een club? Zo niet: Wordt lid. Zoek het lid met de beste bomen, en vraag of die komend jaar elke 2 weken met jou een boom van jou wil bekijken/bedraden/snoeien. Er zijn een paar handigheidjes om het volgende nivo te bereiken die iemand je gewoon even moet laten zien, en daarna moet je daarmee doorgaan en een jaar of 3 vol houden..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidSamyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw hier op het forum 9 jaren 2 maanden geleden #36781

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
bedankt voor het delen van jullie mening.
lid worden van een club zal ik zeker eens werk moeten van maken maar tijd hebben in onze moderne wereld is niet altijd vanzelfsprekend.
namelijk ik heb een gezin met 2 kinderen en dan blijft de hobby beoefenen vaak iets voor de late uren van de dag als de kids in bed liggen en waarschijnlijk zullen de meeste clubs niet na 8u30 a 9u hun clubmoment hebben denk ik zo ? maar ik ga mij zeker eens daaromtrent informeren.
ik moet wel even melden dat zoals ik reeds schreef dit geen recente foto's zijn (van lente 2013)en sindsdien heb ik nog aan de verbetering van de bomen gewerkt .
in het voorjaar (als alles uit de winterberging komt) plaats ik terug wat foto's van hoe ze er nu uitzien , ik ben best wel benieuwd wat jullie menig dan gaat zijn van de bomen.

verder heb ik nog een vraagje i.v.m met potten ik lees op deze site en dit las ik al vaker dat je potten 2/3 van de hoogte van de boom moeten hebben in lengte en gerelateerd aan de stamdikte in hoogte (de pot) moeten zijn.
maar hoe zit dat dan bij die ronde potten vooral trompotten ? hoe bepaal je in welke maat trompot je welke hoogte van boom moet zetten?
en nog een bijkomende vraag daarmtrent is dat je op diverse site's en tentoonstellingen toch vaak ziet dat de bomen die je daar ziet dan vaak te kleine potten hebben volgens deze regel? welke regels gelden dan daaromtrent ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

nieuw hier op het forum 9 jaren 2 maanden geleden #36783

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De regels zijn richtlijnen. De boom moet 'in balans' met de pot zijn. Soms betekent dit dat een pot kleiner is dan volgens de richtlijn. En soms dieper, breder etc. Als het plaatje maar past.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw hier op het forum 9 jaren 2 maanden geleden #36801

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
oke dat weten we dan ook al weer.
waarschijnlijk zal je dan wel in zo een naar verhouding kleine pot meer (vaker) water moeten geven ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw hier op het forum 9 jaren 2 maanden geleden #36823

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Heeft eer nog iemand tips Waneer je best aan dood hout kan werken.
Ik bedoel dan spec ifiek creëren van dood hout in levend weefsel , Waneer best (welk seizoen) en eventuele bijkomende info is natuurlijk ook welkom .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw hier op het forum 9 jaren 2 maanden geleden #36826

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Tijdens groeiseizoen, de wonden genezen dan sneller maar kan eigenlijk van voorjaar tot najaar. Sommige zeggen zomers dan droogt het hout sneller, ook wel een discussiepunt is of je een frees gebruikt of (handmatig) gutjes. Bij frezen krijg je vaak een wat minder natuurlijk uitterlijk ( of je moet zo donders veel ervaring hebben) Wat je eerder al aangaf mooi dood hout maken is best lastig, daar gaat wel tijd in zitten. De filmpjes van graham potter youtube al een gezien? In bonsai focus stond ook een leuk stukje over dood hout van tony tickle. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan handmatig werken ( tenzij je super grote stukken gaat doen en afhankelijk van welke soort en hardheid van het hout) afwerken met een koperborstelje op b.v. een dremel vond ik wel makkelijker en goed werken. Echt mooi dood hout krijg je toch past naar jaren invloed van het weer.

Nog een paar mensen die mooi doodhout kunnen maken met frees: Will Bradley en Kevin Wilson ( even zo snel uit het hoofd, google maar eens)
Gr Willie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw hier op het forum 9 jaren 2 maanden geleden #36827

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Edit: het is Will Baddeley ipv.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw hier op het forum 9 jaren 2 maanden geleden #36833

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

WillievanAchteren schreef : Nog een paar mensen die mooi doodhout kunnen maken met frees: Will Bradley en Kevin Wilson ( even zo snel uit het hoofd, google maar eens)


uuuhmm.. vergeten we Masahiko Kimura niet?

samedge.wordpress.com/2010/12/13/masahiko-kimura/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
Inloggen Registreren