Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

nieuwe boom juniperus 8 jaren 1 maand geleden #46772

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Trap schreef :

Ivan schreef :

dennisfranx schreef : Hallo allemaal !
ik heb via marktplaats vandaag een juniperus gekocht de boom is al eem tijd verwaarloosd
was van een meneer die overleden is de dochter kon mij er weinig over vertellen
kon wel aan de tuin zien dat de man een echte liefhebber is geweest.


Het verwonderd me dat je de oorspronkelijke vormgeving door die 'echte liefhebber' niet zoekt of vermeldt bij je vraag naar de vormgeving voor deze verwaarloosde boom.


En ok de vormgeving is niet wat het moet zijn, staat in verkeerde grond, mss kon de man niet overweg met de computer.

Een liefhebber is daarvoor geen professional.

En de boom van de man leeft voort... (nuja dat ligt in dennis zijn handen :cheer: )


mag hopen van wel ja idd
hij komt iedergeval in beter substraat te staan!

en ja Ivan ik had het kunnen vragen maar was niet overduidelijk een stijl te herkennen
de dochter van de man wist er gewoon niks van dus vragen heeft niets opgeleverd helaas alleen dat hij al meer als 2 jaar zo staat te verpieteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe boom juniperus 8 jaren 1 maand geleden #46774

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou voorzichtig zijn met alle adviezen in deze draad. Als je ze allemaal op gaat volgend krijg je hele vreemde resultaten. Mijn gedachten..

- Jeneverbes haalt zijn kracht uit het loof, niet uit de wortels. Dit in tegenstelling tot loofbomen, die hun kracht in de wortels hebben: Bij loofbomen leidt verwijderen van loof/takken tot extra kracht in de rest. Bij naaldbomen leidt verwijderen van takken en loof tot sukkelen van de rest van de plant (Denk aan ontstaan van stressloof: Dit is compensatie. Denk ook aan advies: Niet te veel loof in een keer tegelijk weghalen bij jeneverbessen).

- Bomen moeten in een pot staan die past qua grootte bij de loofpartijen. Een te grote pot blijft te lang nat. Dit leidt tot koude natte wortels welke slecht groeien.
Ik zou dus de kluit uit de pot nemen. Voorzichtig aarde verwijderen, met zo min mogelijke schade aan de wortels (Vraag iemand op een vereniging om mee te helpen als je dit niet eerder gedaan hebt) en dan in een pot met goed drainerend substraat. Als je je zorgen maakt over het verwijderen van een deel van de grond, dan kan je ook een grotere pot pakken, maar echt marginaal groter. Als het mijn boom zou zijn, zou ik proberen tot 3/4 van de oude grond te verwijderen en hem terugzetten in dezelfde pot. Hierbij proberen geen wortels kapot te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe boom juniperus 8 jaren 1 maand geleden #46777

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ai bedankt lb voor dit advies ik ga nog niets snoeien tot hij wat opgeknapt is.
kwa pot twijfel ik nog want als hij de pot vol gegroeid heeft en ik geen wortel snoei kan doen kan hij onder de grond nauwelijks groeien dit zal ik dan wel zien als hij uit deze pot is.

heb al van heel wat planten wortels uit de war gehaald en prut eruit gehaald dus ga dit voorzichtig proberen dan zoveel mogelijk aarde weg te halen
heb ook al wat video's bekeken.

trap jij had om een foto van de vertakkingen op de stam gevraagd bij deze !

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe boom juniperus 8 jaren 1 maand geleden #46784

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
iedereen bedankt voor alle adviezen!!!
ik heb de boom verpot.
Hij staat nu op een mix van 75% foetsie bah en 12.5% potgrond 12,5% split.

ik heb de boom in de oude pot terug gezet

ben er ongeveer 5 uur mee bezig geweest en zelfs mijn vrouw heeft mee geholpen de oude grond en ook stukken dakpan pot en servies tusen de wortels vandaan te peuteren.

heb wel wat oude grond laten zitten nog omdat dat gewoon niet wou rondom de wortelvoet en hier extra voorzichtig was.

een haakje van een kleren hanger was mijn gereedschap werkte prima had dit in een filmpje gezien.

ik heb zo voorzichtig mogelijk gedaan maar heb er tog voor gekozen een paar kleine stukjes wortel te snoeien denk nog geen 10%

hopelijk word het boompje snel beter !


foto's van tussenstappen volgen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe boom juniperus 8 jaren 1 maand geleden #46785

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Dakpannen, mss was het toch wat drainerend :lol: Laat maar groeien nu. Hopelijk staat hij volgend jaar vol nieuw groen! Met een beetje geluk zie je volgend jaar al wat je ermee zal kunnen doen.

Heb vorig jaar ook ook 3 zo'n juniperussen gekocht 80 a 90% van het groen weg (er stond wel nog genoeg aan). Wat op experimenteren 1 ervan gaat de volle grond in volgend jaar. Een chamaecyparis eruit, die ik in die pot ga steken. Tuin wordt vernieuwd en hij moet er zoiezo uit, dus waarom niet naar een pot :p Dit is mss off topic, maar wat ik bedoel je kan altijd gewoon in je tuincentrum wat planten halen om op te experimenteren. Kijken hoe ze reageren op snoei, bemesting, grond... Natuurlijk heb je nog dit forum waar je ook veel advies kan vragen. Maar al doende leert men. Dat hebben ze mij toch wijs gemaakt :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe boom juniperus 8 jaren 1 maand geleden #46787

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Nog 1 klein vraagje, omdat er maar heel weinig
potgrond in zit moet ik dan al meteen bemesten ?
heb nog pokon groene planten voeding staan npk 8-3-5
hier nog wat foto's

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe boom juniperus 8 jaren 1 maand geleden #46788

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ziet er al heel wat beter uit :P
Ik zou nog even wachten met mest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe boom juniperus 8 jaren 1 maand geleden #46791

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
De wortels nog niet gaan belasten. Normaal tot 2 weken na verpotting niet bemesten. Ik zou zelf nog wat langer wachten in dit geval, toch zeker met vloeibare meststof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe boom juniperus 8 jaren 1 maand geleden #46794

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je kan gewoon bemesten, maar het heeft niet zoveel zin als de wortels niet groeien, zoals bv na intensieve wortelsnoei het geval is. En dan loopt de mest er gewoon uit bij de volgende keren water geven. Of als je niet correct water geeft, kan de mest zich ophopen.. Aangezien je nauwelijks aan de wortels gewerkt hebt, zou ik je normale bemestingsroutine aanhouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe boom juniperus 8 jaren 1 maand geleden #46797

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
okee bedankt
ik heb de wortels wel uit elkaar geplozen en meer verspreid Door de pot heb echt minimaal wortels weg gehaald omdat de boom niet echt in top conditie is.

ik ga dan gewoon 1 keer in de twee weken bemesten kan ik die pokon groene planten npk 8-3-5 gebruiken of haal ik beter wat anders in huis ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts