Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Acer Campestre 7 jaren 1 maand geleden #63289

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Iets betere foto's van het geheel, ik ben natuurlijk geen professioneel bonsaï-fotograaf :side:

Ik heb tot nu toe enkel wat kruisende takken en knobbels gesnoeid, vooral de de verdikking in het midden ergens stoort mij mateloos. Maar zoals eerder gezegd, wil ik aan deze verder werken onder begeleiding. Ik heb ook zelf nog geen voorkant bepaald, omdat dit afhangt van de verdere vorming van de boom.








Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Campestre 7 jaren 1 maand geleden #63290

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Laatste foto wou niet mee


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BartDeVliegher.

Acer Campestre 7 jaren 1 maand geleden #63294

  • de Greef
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8
Prachtboom. Ik hou wel van acer campestre. Ik zou de kroon wel flink uitdunnen en sommige takken opnieuw opbouwen. Succes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Campestre 7 jaren 1 maand geleden #63295

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Oef, dr zitten toch heel wat meer grote onvolkomenheden in de boom als wat ik in eerste instantie dacht: plotseling naar beneden groeiende takken, slecht geplaatste takken, veel te dikke kaarsrechte takken. Als het mijn boom was dan zou ik er alles af snoeien en weer opnieuw opbouwen. Kost een paar jaartjes maar dan heb je ook wat. Kan een leuk project worden...
Maar jij bent mij niet, en niets moet natuurlijk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Campestre 7 jaren 1 maand geleden #63297

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121

Marco buijsman schreef : Oef, dr zitten toch heel wat meer grote onvolkomenheden in de boom als wat ik in eerste instantie dacht: plotseling naar beneden groeiende takken, slecht geplaatste takken, veel te dikke kaarsrechte takken. Als het mijn boom was dan zou ik er alles af snoeien en weer opnieuw opbouwen. Kost een paar jaartjes maar dan heb je ook wat. Kan een leuk project worden...
Maar jij bent mij niet, en niets moet natuurlijk...


Ik deel de zelfde mening, maar ik ken er tot nu toe nog te weinig van om zoiets drastisch zonder begeleiding te doen en nu eerst laten bekomen van de verpotting en dan zien we in de zomer of het najaar wel, verpotten had nu voorrang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Campestre 7 jaren 1 maand geleden #63304

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166

BartDeVliegher schreef :

Marco buijsman schreef : Oef, dr zitten toch heel wat meer grote onvolkomenheden in de boom als wat ik in eerste instantie dacht: plotseling naar beneden groeiende takken, slecht geplaatste takken, veel te dikke kaarsrechte takken. Als het mijn boom was dan zou ik er alles af snoeien en weer opnieuw opbouwen. Kost een paar jaartjes maar dan heb je ook wat. Kan een leuk project worden...
Maar jij bent mij niet, en niets moet natuurlijk...


Ik deel de zelfde mening, maar ik ken er tot nu toe nog te weinig van om zoiets drastisch zonder begeleiding te doen en nu eerst laten bekomen van de verpotting en dan zien we in de zomer of het najaar wel, verpotten had nu voorrang.


Yannick zal er wel raad mee weten. :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Acer Campestre 7 jaren 4 weken geleden #64973

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
De blaadjes komen mooi uit, zou ik nu durven de middelste stegels van de drietanden al durven afdoen, 1 maand na het verpotten? Of beter wachten tot mei/juni, tot de boom volledig op sterkte is?

Ik zou vooral backbudding willen stimuleren. Aangezien de takken toch grotendeels zullen moeten verdwijnen, wil ik geen diktegroei meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BartDeVliegher.

Acer Campestre 7 jaren 3 weken geleden #65206

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121

BartDeVliegher schreef : De blaadjes komen mooi uit, zou ik nu durven de middelste stegels van de drietanden al durven afdoen, 1 maand na het verpotten? Of beter wachten tot mei/juni, tot de boom volledig op sterkte is?

Ik zou vooral backbudding willen stimuleren. Aangezien de takken toch grotendeels zullen moeten verdwijnen, wil ik geen diktegroei meer.


Iemand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Campestre 7 jaren 3 weken geleden #65207

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik zou wachten tot de bladeren zijn afgehard. Het isnog best koud.

Backbudden is toch vooral iets wat bij naaldbomen speelt. Bij loofbomen kun je gewoon in het vroege voorjaar hard terugsnoeien tot de gewenste plek(het eerste knoppenpaar gezien vanaf de stam bijvoorbeeld) en van daaruit weer opbouwen. Met een beetje mazzel kun je gedurende het seizoen een paar keer snoeien en iedere keer krijg je dan als het goed is twee nieuwe scheuten.

Dus als je in het voorjaar één tak snoeit, komen er twee lente scheuten uit. Die snoei je als ze zijn afgehard, en dan komen er vier scheuten uit.. Enz. Enz.

Bladsnoei kan ook, maar dan moet de boom wel kerngezond en energiek zijn
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Acer Campestre 6 jaren 9 maanden geleden #68931

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Deze is meegeweest op cursus bij Manuel Germade enkele weken geleden. Er is heel wat afgehaald met het ook op een klassieke japanse acer-vorming. Iedere tak zal eerst omhoog groeien, waarna hij op zijn plaats "valt". Nog niet alle zware takken die moeten verdwijnen zijn er afgehaald, dit om de boom niet onnodig zwaar te belasten. De grote verdikking is er volledig afgezaagd en heeft een nieuw leven gekregen (hopelijk slaat het aan!).

Foto van nu (van enkele takken is de aanzet reeds goed, andere moeten nog verdwijnen, de top gaat er ook integraal uit, we gaan voor Chokkan, nu gaat de top plots een andere kant uit):



Hier zat de lelijke verdikking:



Deze ziet er nu zo uit:





Ook hebben we overal alle groeipunten er uit gesnoeid, nu is over de gehele boom backbudding te zien :woohoo: .



Nu terug stevig bemesten en laten groeien tot volgend jaar. Op termijn zal de wortelvoet waarschijnlijk verbeterd worden door een marcot boven de huidige wortelvoet te zetten, dit bespaart ons een heleboel (wortel)enten.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, niekdejong

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts