Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Pinus sylvestris 7 jaren 1 maand geleden #63272

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Marco buijsman schreef : afgelopen weekend ben ik begonnen met het bemesten van mijn groenblijvende bomen. Nog niet met vaste mest, daar is het nu nog wat te koud voor: het wordt nu nog niet lekker afgebroken en komt nog niet goed beschikbaar voor de boom. Daar wacht ik nog een maand mee ongeveer. Wel kun je nu beginnen met bladbemesten in de vorm van algen en visemulsie...


Idd, dit heb ik ook tegen Tom verteld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 1 maand geleden #63273

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Geld dat ook voor bomen die 2 weken terug verpot zijn ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 1 maand geleden #63274

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Marco buijsman schreef : afgelopen weekend ben ik begonnen met het bemesten van mijn groenblijvende bomen. Nog niet met vaste mest, daar is het nu nog wat te koud voor: het wordt nu nog niet lekker afgebroken en komt nog niet goed beschikbaar voor de boom. Daar wacht ik nog een maand mee ongeveer. Wel kun je nu beginnen met bladbemesten in de vorm van algen en visemulsie...



vraag me echt af of dat nut heeft als de bomen niet groeien. Het spoelt er dan mi in de regen gewoon af. Ik zou me juist eerder kunnen voorstellen dat vaste bemesting nuttiger is omdat de mest alvast langzaam wordt afgebroken (door het langzaam ontwaken van bodemleven), zodat het meteen beschikbaar is als de boom begint te groeien.

Maar goed, hier zijn dus ook weer verschillende inzichten over :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 1 maand geleden #63277

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

marcellucas schreef :

Marco buijsman schreef : afgelopen weekend ben ik begonnen met het bemesten van mijn groenblijvende bomen. Nog niet met vaste mest, daar is het nu nog wat te koud voor: het wordt nu nog niet lekker afgebroken en komt nog niet goed beschikbaar voor de boom. Daar wacht ik nog een maand mee ongeveer. Wel kun je nu beginnen met bladbemesten in de vorm van algen en visemulsie...



vraag me echt af of dat nut heeft als de bomen niet groeien. Het spoelt er dan mi in de regen gewoon af. Ik zou me juist eerder kunnen voorstellen dat vaste bemesting nuttiger is omdat de mest alvast langzaam wordt afgebroken (door het langzaam ontwaken van bodemleven), zodat het meteen beschikbaar is als de boom begint te groeien.

Maar goed, hier zijn dus ook weer verschillende inzichten over :P

Je kun de regenvoorspelling in de gaten houden voordat je sproeit. Als vlak na het besproeien het gaat regenen heeft het inderdaad weinig zin. Of je kunt ze droog zetten, zoals ik kan. Bij bladbemesting worden de voedingsstoffen wel opgenomen en de boom krijgt hierdoor meer buffer in zijn reserves, waaruit ie kan putten als ie het nodig heeft. Het probleem is (of schijnt te zijn) bij temperaturen onder de 15 graden dat vaste mest niet goed afgebroken kan worden. Juist dan spoelt het weer uit de grond bij een plens regen, voordat de voeding goed gefermenteerd is en opgenomen kan worden door de boom...

Hier nog een gedeelte van het bekende artikel van Hans van Meer over de verzorging van Pinussen, over bemesting:

  • BEMESTING VAN DENNEN

    Het bemesten van een den is zeer persoonlijk. Zeker bij bemesten is het uw boom die telt: Bestudeer dus nauwkeurig hoe uw boom reageert op: wanneer, wat en hoeveel bemesting je aan de boom geeft.

    Start de bemestingscyclus in de vroege lente met een zeer zachte bladbemesting gebaseerd op algen of visemulsie. Wanneer de temperaturen een beetje begint te stijgen, schakel dan over op een in water oplosbare vloeibare meststof. In tegenstelling tot vaste organische meststoffen, die enkel nuttig zijn bij temperaturen boven de 17 ° C, zal deze vloeibare meststof wel werken bij lagere temperaturen.

    Gedurende de groei van de kaarsen geen enkele voeding geven, behalve als de boom zich in een vroeg ontwikkelingsstadium bevindt. Natuurlijk ook bemesten wanneer nieuwe groei nodig, of wanneer er plannen zijn om terug te snoeien in de oude groei gedurende het groeiseizoen!

    In de vroege zomer, na het verwijderen van de kaarsen, kun je starten met het geven van organische meststoffen. Tijdens de heetste zomerdagen is het verstandig om geen enkele voeding te geven. Start opnieuw met bemesten in de late zomer, wanneer de dennen hun tweede groeispurt inzetten. Zeker de wortels zullen veel groeien tijdens deze periode. Daarom is dit tijdstip ook een goed tijdstip om dennen uit te graven in de natuur. Ze moeten dan enkel een paar weken beschermd worden tegen de felste zon, en later in het seizoen nog wat bescherming tegen vorst.

    Tijdens de herfst kun je nog twee tot drie keer met een stikstofvrije in water oplosbare meststof. (Lage N -waarde bij NPK)

    Tip: gebruik geen Superthrive bij dennen; dit is schadelijk voor de micro-organismen (Mycorhizzae) in de grond, die de den nodig heeft om te overleven.
  • De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas, Tom Haest

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

    Pinus sylvestris 7 jaren 1 maand geleden #63302

    • Tom Haest
    • Tom Haest's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline
    • Platinum Member
    • Platinum Member
    • Berichten: 4722
    • Ontvangen bedankjes 1166

    Marco buijsman schreef : Waaruit concludeer je uit dat de boom begint met groeien?

    Afgelopen weekend ben ik begonnen met het bemesten van mijn groenblijvende bomen. Nog niet met vaste mest, daar is het nu nog wat te koud voor: het wordt nu nog niet lekker afgebroken en komt nog niet goed beschikbaar voor de boom. Daar wacht ik nog een maand mee ongeveer. Wel kun je nu beginnen met bladbemesten in de vorm van algen en visemulsie...


    Dat was dus mijn vraag.
    Ik dacht bij het zien van die kleine naaldjes dat hij eraan begon.
    Vandaar mijn vraag of het zinvol is om te beginnen met bemesten.
    Maar ik heb inderdaad antwoord gekregen van yannick, waarvoor dank.

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Pinus sylvestris 7 jaren 1 maand geleden #63308

    • Marco buijsman
    • Marco buijsman's Profielfoto
    • Offline
    • Platinum Member
    • Platinum Member
    • Berichten: 2412
    • Ontvangen bedankjes 932

    Tom Haest schreef :

    Marco buijsman schreef : Waaruit concludeer je uit dat de boom begint met groeien?

    Afgelopen weekend ben ik begonnen met het bemesten van mijn groenblijvende bomen. Nog niet met vaste mest, daar is het nu nog wat te koud voor: het wordt nu nog niet lekker afgebroken en komt nog niet goed beschikbaar voor de boom. Daar wacht ik nog een maand mee ongeveer. Wel kun je nu beginnen met bladbemesten in de vorm van algen en visemulsie...


    Dat was dus mijn vraag.
    Ik dacht bij het zien van die kleine naaldjes dat hij eraan begon.
    Vandaar mijn vraag of het zinvol is om te beginnen met bemesten.
    Maar ik heb inderdaad antwoord gekregen van yannick, waarvoor dank.

    Een pinus begint meestal 2e helft april te groeien met kaarsen
    Waarna als de kaarsen hun lengte hebben bereikt, de naalden hierop ontwikkelen..
    Hier het moment dat de naalden beginnen te groeien op de nieuwe kaarsen. Dat zal ergens in de tweede helft van mei zijn...

    Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
    Log in of registreer om die te bekijken

    De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Pinus sylvestris 7 jaren 1 maand geleden #63332

    • leatherback
    • leatherback's Profielfoto
    • Offline
    • Platinum Member
    • Platinum Member
    • Berichten: 8562
    • Ontvangen bedankjes 2539
    Hou in gedachten dat niet groeien niet betekent niets doen. Alle processen lopen gewoon door, zij het op een lager tempo.
    De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Pinus sylvestris 7 jaren 1 maand geleden #63344

    • KobusKoops
    • KobusKoops's Profielfoto
    • Offline
    • Platinum Member
    • Platinum Member
    • Berichten: 594
    • Ontvangen bedankjes 133

    leatherback schreef : Hou in gedachten dat niet groeien niet betekent niets doen. Alle processen lopen gewoon door, zij het op een lager tempo.


    Wil dat zeggen dat de den dan ook voeding nodig heeft, al is het in kleine hoeveelheden?

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Pinus sylvestris 7 jaren 1 maand geleden #63345

    • leatherback
    • leatherback's Profielfoto
    • Offline
    • Platinum Member
    • Platinum Member
    • Berichten: 8562
    • Ontvangen bedankjes 2539
    Ik denk dat je mest bedoelt? Voeding is meer wat ze uit zonlicht halen. Planten hebben ruim voldiende reservew voor de winter.

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Pinus sylvestris 7 jaren 1 maand geleden #63346

    • DavidRoussel
    • DavidRoussel's Profielfoto
    • Offline
    • Platinum Member
    • Platinum Member
    • Berichten: 1669
    • Ontvangen bedankjes 504

    KobusKoops schreef :

    leatherback schreef : Hou in gedachten dat niet groeien niet betekent niets doen. Alle processen lopen gewoon door, zij het op een lager tempo.


    Wil dat zeggen dat de den dan ook voeding nodig heeft, al is het in kleine hoeveelheden?


    Waarom zou een den geen voeding nodig hebben? ;)
    Ik maak maar een grap hoor, ik begrijp je vraag wel, dennen hebben op een bepaald moment net veel voeding nodig, bij dennen die zo goed al "af" zijn mag je niet teveel voeding en water geven omdat dit het intensieve werk teniet zou doen, met andere woorden het verkleinen van de naalden en in balans brengen van het geheel zou verstoren.
    De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Inloggen Registreren
    Cron Job Starts