Onderwerp:

pinus 8 jaren 1 week geleden #48055

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ja ik zie het op google ik Denk zelf aan pumilo maar zal is kijken of ik t kan achterhalen

boven in de pot zitten wel wat dunne worteltjes boven de nebari zou ik die wel kunnen snoeien ?
dan kan ik de pot rand een stuk weghalen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus 8 jaren 1 week geleden #48059

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

dennisfranx schreef : Ja ik zie het op google ik Denk zelf aan pumilo maar zal is kijken of ik t kan achterhalen

boven in de pot zitten wel wat dunne worteltjes boven de nebari zou ik die wel kunnen snoeien ?
dan kan ik de pot rand een stuk weghalen :D


je kunt vast de hele kluit uit de pot tillen(voorzichtig proberen). Dan kun je zien of hij veel wortels heeft maar bij dit soort potgekweekte bomen zal dat wel loslopen. En in dat geval kun je die kleine worteltjes wel snoeien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus 8 jaren 1 week geleden #48083

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
plan is uitgevoerd!
had nog een iets ondiepere pot staan
heb rondom aangevuld met een grond mix van fb en potgrond

bovenste laag weg gehaald en inderdaad wat meer boom om naar te kijken en echt minimaal wortels weg hoeven halen 3 of 4 stukjes kleine worteltjes

tevens ook de kaarsen uitgedund aan de hand van dit artikel op bonsai4me

www.bonsai4me.com/AdvTech/ATMugo%20Pines%20Indepth%20page2.html

nu lekker in de tuin op een zonnig plekje staan en wachten !

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

pinus 8 jaren 1 week geleden #48085

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Mugo is een leuke boom om een bonsai uit te vormen
Ik zelf heb er 2 en ik raad ook aan om nooit meer dan een actie per jaar aan mugo uit te voeren want het is best een gevoelige soort.
Ik heb ook vernomen dat je ze best in de zomer verpot en ik moet toegeven dat de verpotten in de lente de mijne niet zo goed leek te bekomen.
Ik ga 1 van de mjjne dit jaar in de zomer (juni) verpotten omdat dit blijkbaar beter zou zijn voor mugo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus 8 jaren 1 week geleden #48088

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

stevens schreef : Mugo is een leuke boom om een bonsai uit te vormen
Ik zelf heb er 2 en ik raad ook aan om nooit meer dan een actie per jaar aan mugo uit te voeren want het is best een gevoelige soort.
Ik heb ook vernomen dat je ze best in de zomer verpot en ik moet toegeven dat de verpotten in de lente de mijne niet zo goed leek te bekomen.
Ik ga 1 van de mjjne dit jaar in de zomer (juni) verpotten omdat dit blijkbaar beter zou zijn voor mugo.


ja ik verneem dat ook steeds maar op bonsai4me zeggen ze dit:

Insulting a Pine

Healthy and vigorous, immature landscape or garden centre Mugos can be repotted, pruned and wired all at the same time after the first flush of growth through to early September. However,after this initial styling, the tree then will require 2 or 3 years to recover.

Be wary of reducing a nursery Pine's top growth by more than 50% in one vegetative period. Reduce the height of the trunk (and foliage) slowly in comparison to deciduous tree species.

Mature Mugos are much like other Pine species in that they will only take one major working every year.
The general rule with mature (over 30-40 years) Pines is to keep to 'only one insult per vegetative period'. After repotting or drastic pruning or wiring or styling you must then wait until 12 months elapses before carrying out any further work. This also means that if a Pine is styled in the Summer, it cannot be repotted the following Spring.

Immature pines can be worked much harder and it is possible to get away with less time for recovery but it is important to respect that Pines must always be worked slowly.

komt van deze link: www.bonsai4me.com/AdvTech/ATMugo%20Pines%20Indepth.htm

twijfel dus of ik dit jaar dan verpot of snoei of snoei en verpot
heb je een foto van de jouwe? ben nieuwschierig :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus 8 jaren 1 week geleden #48098

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Mijn stelling: 99% van alle bomen op het bonsaikerkhof zijn het slachtoffer geworden van teveel te vaak.

De kunst is natuurlijk om uit te vinden hoeveel dat dan is: teveel te vaak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus 8 jaren 1 week geleden #48105

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
liever safe than sorry dus
ik vind t een leuk boompje zou zonde zijn als hij dood gaat , ik Denk dat ik in de zomer ga verpotten omdat hij in slecht drainerende grond staat en dat Denk nu het belangrijkste is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus 8 jaren 1 week geleden #48106

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

dennisfranx schreef : liever safe than sorry dus
ik vind t een leuk boompje zou zonde zijn als hij dood gaat , ik Denk dat ik in de zomer ga verpotten omdat hij in slecht drainerende grond staat en dat Denk nu het belangrijkste is.


grappig... dan leg jij het toch anders uit dan ik... Als ik een nieuwe boom krijg doe ik in ieder geval één groeiseizoen niks. Eerst kijken of en hoe het groeit. Als het blijkt te groeien, hooguit een beetje bijpunten zo links en rechts, maar geen grote ingrepen..

Die pinus van jou staat al jaren in die pot met die grond, gaat echt niet nu ineens dood omdat jij hem gekocht hebt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus 8 jaren 1 week geleden #48130

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ja ben ook niet zo bang dat hij doodgaat van de pot waar hij in staat maar worden deze bomen buiten of binnen gekweekt ?

met doodgaan doelde ik op het aantal ingrepen per jaar te doen

ik zie het wel t moet nog zomer worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus 8 jaren 1 week geleden #48131

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

dennisfranx schreef : Ja ben ook niet zo bang dat hij doodgaat van de pot waar hij in staat maar worden deze bomen buiten of binnen gekweekt ?

met doodgaan doelde ik op het aantal ingrepen per jaar te doen

ik zie het wel t moet nog zomer worden


nu mijn adviezen zijn niet altijd even goed maar ik heb al 2 keer een pinus verpot en zie dat dit duidelijk een aanslag is voor de boom, zelf zonder andere ingrepen (dit zie ik aan de naalden, ze blijven groen maar... toch een verschil). Ikzelf zou samen met andere ingrepen niet gaan verpotten. Bij het verpotten zelf zorg ik dat deze zeker stevig vast zit in de pot. En geef de boom extra zorg door de naalden vochtig te houden (helpt heel veel) en de wortels niet aan vriestemperaturen bloot te stellen in de eerstvolgende winter. Als ik zie dat de pinus in de lente weer veel knoppen maakt dan zal ik pas weer denken aan ingrepen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren