Onderwerp:

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 2 maanden geleden #62195

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

pvdb_bonsai schreef : Een algemene regel die door velen wordt gebruikt is:
Loofbomen: 80% akadama + 20% bims, heeft de boom behoefte aan wat zure grond kan je de bims vervangen door kiriyu, of een deel daarvan.
Naaldbomen : 50% akadama + 50% bims
Azalea : 100% kanuma

Hier kan van afgeweken worden, maar dit is een stelregel waarbij je weinig fout kan doen.
Akadama houdt water vast, bims doet dit veel minder en wordt gebruikt voor een goed doorlopende grond.
Kanuma is een zure grondsoort speciaal voor Azalea.


Een kleine aanpassing, Patrick heeft zich vergist.

Als je bijvoorbeeld een Quercus pubescens hebt die houd van een iets zuurdere grond.
Dan voegt men hier geen kiriyu toe maar een beetje kanuma bij je mengsel van akadama en bims.(dus inderdaad de bims ook niet weglaten)

Als men kiriyu toevoegt is dit om de grond te neutraliseren.Hier van kan je altijd een beetje bij je grondmengsel van akadama en bims doen bij bepaalde pinus en loofboom soorten.Vaak gebruiken ze om grond te neutraliseren ook houtskool.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: pvdb_bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ybonsai.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 2 maanden geleden #62197

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Inderdaad, kiriyu moet kanuma zijn. Mijn excuus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 2 maanden geleden #62200

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Anderzijds toch even vermelden dat kiriyu licht zuur is en zeoliet mineralen bevat. Ik heb het ooit ergens gelezen dat kiriyu toevoegen de grond licht zuur zou maken. Maar wat is de grens van de grond licht zuur maken of het neutraliseren ervan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 2 maanden geleden #62204

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Kiryu :oops: ( ge weet wel dat geel, oranje, bruin spul ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 2 maanden geleden #62205

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Kiryu is puimsteen net als bims. Nou weet ik dat niet alle puimsteen hetzelfde is en dus niet alle puimsteen (even) geschikt voor bonsai.

Ik verkeerde in de veronderstelling dat kiryu en bims uitwisselbaar waren. Is dat niet zo dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 2 maanden geleden #62308

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Daar ga je weinig mee fout doen Marcel.
Onthoud gewoon:
Loofbomen: 80% akadama+ 20% Bims
Naaldbomen: 50% akadama+ 50% Bims

Kiryu wordt veelal gebruikt voor naaldbomen, coniferen maar ik gebruik het zelden, altijd bims. Pas op, ik zeg niet dat kiryu slechter zou zijn hé. Ik gebruik kiryu tot op heden enkel in een mengeling voor mijn Ilex serrata.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 2 maanden geleden #62318

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Omdat het nogal een eenzijdig dreigt te gaan worden wil ik hier toch wat uitstekende en vooral duurzamere alternatieven, de zogemaamde moderne substraten vermelden in de vorm van Terramol, Zeoliet e.d. Ach iedereen kent ze al wel want ze hebben hun dienstbaarheid inmiddels al ruimschoots bewezen en zijn allang geen minderwaardige materialen meer al ze dat ooit al geweest zijn. Samenstellingen zal ik niet geven want dat is zoals bij alle grondmengsels sterk afhankelijk van de boomsoort, het stadium van de boom, de standplaats en zo zijn er nog veel meer variabelen op te noemen waar terdege rekening mee gehouden moet worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat de oude traditionele substraten afgedaan hebben, integendeel zelfs. Wat ik wel wil zeggen is dat er tegenwoordig zo veel meer is om uit te kiezen waar door er in veel gevallen een betere keus voor die boom, in dat stadium en op die standplaats gemaakt kan worden. Al deze keuzes maakt het er niet makkelijker op, ga daarom niet af op het advies van één persoom, ook al heeft die persoon een grote naam in bonsailand. Nee leg uw oor her en der eens te luisteren en maak dan pas een keuze die bij jou past, waar jij je goed bij voelt, jou bomen zullen er wel bij varen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 2 maanden geleden #62335

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

JanDijk schreef : Omdat het nogal een eenzijdig dreigt te gaan worden wil ik hier toch wat uitstekende en vooral duurzamere alternatieven, de zogemaamde moderne substraten vermelden in de vorm van Terramol, Zeoliet e.d. Ach iedereen kent ze al wel want ze hebben hun dienstbaarheid inmiddels al ruimschoots bewezen en zijn allang geen minderwaardige materialen meer al ze dat ooit al geweest zijn. Samenstellingen zal ik niet geven want dat is zoals bij alle grondmengsels sterk afhankelijk van de boomsoort, het stadium van de boom, de standplaats en zo zijn er nog veel meer variabelen op te noemen waar terdege rekening mee gehouden moet worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat de oude traditionele substraten afgedaan hebben, integendeel zelfs. Wat ik wel wil zeggen is dat er tegenwoordig zo veel meer is om uit te kiezen waar door er in veel gevallen een betere keus voor die boom, in dat stadium en op die standplaats gemaakt kan worden. Al deze keuzes maakt het er niet makkelijker op, ga daarom niet af op het advies van één persoom, ook al heeft die persoon een grote naam in bonsailand. Nee leg uw oor her en der eens te luisteren en maak dan pas een keuze die bij jou past, waar jij je goed bij voelt, jou bomen zullen er wel bij varen.


Ik geloof dat de meeste mensen hier ondertussen wel op de hoogte zijn van het bestaan van kattenbakkorrels. Ook fijn als mensen die iets anders gebruiken dat mogen zeggen.

Oeps, laat ik je toch even gaan. :ohmy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 2 maanden geleden #62383

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

marcellucas schreef :

JanDijk schreef : Omdat het nogal een eenzijdig dreigt te gaan worden wil ik hier toch wat uitstekende en vooral duurzamere alternatieven, de zogemaamde moderne substraten vermelden in de vorm van Terramol, Zeoliet e.d. Ach iedereen kent ze al wel want ze hebben hun dienstbaarheid inmiddels al ruimschoots bewezen en zijn allang geen minderwaardige materialen meer al ze dat ooit al geweest zijn. Samenstellingen zal ik niet geven want dat is zoals bij alle grondmengsels sterk afhankelijk van de boomsoort, het stadium van de boom, de standplaats en zo zijn er nog veel meer variabelen op te noemen waar terdege rekening mee gehouden moet worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat de oude traditionele substraten afgedaan hebben, integendeel zelfs. Wat ik wel wil zeggen is dat er tegenwoordig zo veel meer is om uit te kiezen waar door er in veel gevallen een betere keus voor die boom, in dat stadium en op die standplaats gemaakt kan worden. Al deze keuzes maakt het er niet makkelijker op, ga daarom niet af op het advies van één persoom, ook al heeft die persoon een grote naam in bonsailand. Nee leg uw oor her en der eens te luisteren en maak dan pas een keuze die bij jou past, waar jij je goed bij voelt, jou bomen zullen er wel bij varen.


Ik geloof dat de meeste mensen hier ondertussen wel op de hoogte zijn van het bestaan van kattenbakkorrels. Ook fijn als mensen die iets anders gebruiken dat mogen zeggen.

Oeps, laat ik je toch even gaan. :ohmy:


Natuurlijk mag dat, waarom zou dat niet mogen, dat is toch juist de bedoeling van een forum als dit. Elkaars meningen en ervaringen respecteren daar gaat het toch om.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 2 maanden geleden #62414

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46

JanDijk schreef :

marcellucas schreef :

JanDijk schreef : Omdat het nogal een eenzijdig dreigt te gaan worden wil ik hier toch wat uitstekende en vooral duurzamere alternatieven, de zogemaamde moderne substraten vermelden in de vorm van Terramol, Zeoliet e.d. Ach iedereen kent ze al wel want ze hebben hun dienstbaarheid inmiddels al ruimschoots bewezen en zijn allang geen minderwaardige materialen meer al ze dat ooit al geweest zijn. Samenstellingen zal ik niet geven want dat is zoals bij alle grondmengsels sterk afhankelijk van de boomsoort, het stadium van de boom, de standplaats en zo zijn er nog veel meer variabelen op te noemen waar terdege rekening mee gehouden moet worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat de oude traditionele substraten afgedaan hebben, integendeel zelfs. Wat ik wel wil zeggen is dat er tegenwoordig zo veel meer is om uit te kiezen waar door er in veel gevallen een betere keus voor die boom, in dat stadium en op die standplaats gemaakt kan worden. Al deze keuzes maakt het er niet makkelijker op, ga daarom niet af op het advies van één persoom, ook al heeft die persoon een grote naam in bonsailand. Nee leg uw oor her en der eens te luisteren en maak dan pas een keuze die bij jou past, waar jij je goed bij voelt, jou bomen zullen er wel bij varen.


Ik geloof dat de meeste mensen hier ondertussen wel op de hoogte zijn van het bestaan van kattenbakkorrels. Ook fijn als mensen die iets anders gebruiken dat mogen zeggen.

Oeps, laat ik je toch even gaan. :ohmy:


Natuurlijk mag dat, waarom zou dat niet mogen, dat is toch juist de bedoeling van een forum als dit. Elkaars meningen en ervaringen respecteren daar gaat het toch om.


Jan Dijk, ik geef tenminste een antwoord op de vraag van Mac Patrick. En dat is vanuit mijn ervaring. Dat u die éénzijdig vindt, is niet mijn probleem. Iedereen is vrij om te kiezen welke grondsamenstellingen hij/zij gebruikt en ik gebruik akadama en bims naar volle tevredenheid. Ik ben nu bezig met verpotten en ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij wordt van wat ik onder de grond aantref. Dit werkt gewoon...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts