Onderwerp:

Pinus sylvestris 7 jaren 5 dagen geleden #66290

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Toch jammer dat we geen post mortem autopsie kunnen uitvoeren, zou ons veel kunnen leren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 5 dagen geleden #66296

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Jellevanlooy schreef :

Jellevanlooy schreef : Welk mengsel had je dan?


Ik vind het raar dat een boom die al een hele tijd in pot staat geen fatsoelijke kluit heeft....

toen ik hem kocht stond hij al een aantal jaar in de pot. Voor de verkoop zijn de bovenste paar cm vervangen omdat dot helemaal vol stond met onkruid. Hij had wel een hoop wortels maar er was geen sprake van een massieve kluit... dat heb je vaak met een yama lijkt me... hij stond op een standaard mengsel zoals gebruikelijk: akadama en bims (of kiryu). Maar dit was dus niet zo mooi korrelig meer...tot voor de verpotting heeft ie het prima gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 5 dagen geleden #66305

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Marco buijsman schreef :

Jellevanlooy schreef :

Jellevanlooy schreef : Welk mengsel had je dan?


Ik vind het raar dat een boom die al een hele tijd in pot staat geen fatsoelijke kluit heeft....

toen ik hem kocht stond hij al een aantal jaar in de pot. Voor de verkoop zijn de bovenste paar cm vervangen omdat dot helemaal vol stond met onkruid. Hij had wel een hoop wortels maar er was geen sprake van een massieve kluit... dat heb je vaak met een yama lijkt me... hij stond op een standaard mengsel zoals gebruikelijk: akadama en bims (of kiryu). Maar dit was dus niet zo mooi korrelig meer...tot voor de verpotting heeft ie het prima gedaan.


Yama dennen hebben vaak maar weinig (soms maar één of twee) wortels die dan ook lang zijn. Inkorten daarvan vind ik -letterlijk-levensgevaarlijk. Als je de boom van een yama-jager hebt gekocht, is die stap iig al genomen. Maat om daarna een flinke kluit te krijgen is nog niet zo eenvoudig...

Mijn sylvestris lijkt de eerste verpotting goed doorstaan te hebben, maar hij had ook een redelijk stel wortels. De mugo moet volgend jaar en Ruud Lagas -van wie ik hem heb- was verbaasd dat hij het na uitgraven überhaupt nog deed. Hij gaat nu als de brandweer maar van dennen verpotten word ik altijd nerveus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 5 dagen geleden #66319

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Ik weet het, het is te laat, maar had je niet beter gewacht en hem volgend jaar verpot samen met manuel? Of met yannick.
Als je iets koopt weet je natuurlijk nooit of het de waarheid is dat ze vertellen.

Bij sommige van mijn bomen heb ik ook het gevoel dat er niet de waarheid is gezegd, zoals hoe lang hij in een pot staan ofzo. Bij de meeste, niet allemaal gelukkig, telt maar 1 ding en das zoveel mogelijk geld verdienen.

Als dat het enige is dat ze doen heb ik er wel begrip voor dat ze hun boterham verdienen, maar liefst niet met halve waarheden, en op de rug van mensen die ook moeten werken om dat geld te verdienen dat nodig is om zo’n boom te kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 5 dagen geleden #66321

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Idd, als ze uitgegraven worden hebben ze schrale wortels. Ze worden opgepot in plastic bak of dergelijk om aan te slaan.
Als ze echt weinig wortels hebben op een verwarmde ondergrond om goed aan te slaan.
Als ze na 2-3 jaar verpot worden naar een schaal is het nog opletten en dan worden de wortels niet geknipt maar gewoon opgerold in de pot. Als de boom dan weer verpot wordt is het toch wel te hopen dat hij een deftige kluit heeft?
En deze boom heeft deze 2 eerste stappen toch wel al gehad. Nu zou deze toch wel een deftige kluit mogen hebben vol
met goeie schimmels?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 5 dagen geleden #66323

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268

Tom Haest schreef : Bij sommige van mijn bomen heb ik ook het gevoel dat er niet de waarheid is gezegd, zoals hoe lang hij in een pot staan ofzo. Bij de meeste, niet allemaal gelukkig, telt maar 1 ding en das zoveel mogelijk geld verdienen.

Als dat het enige is dat ze doen heb ik er wel begrip voor dat ze hun boterham verdienen, maar liefst niet met halve waarheden, en op de rug van mensen die ook moeten werken om dat geld te verdienen dat nodig is om zo’n boom te kopen.


Idd, daarom moet je bij de juiste mensen zijn die je idd kunt vertrouwen en geloven. Waar je weet dat ze ervaring hebben met yamadori en die weten hoe je zo een bomen goed moet aanpakken....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 5 dagen geleden #66330

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166

Jellevanlooy schreef :

Tom Haest schreef : Bij sommige van mijn bomen heb ik ook het gevoel dat er niet de waarheid is gezegd, zoals hoe lang hij in een pot staan ofzo. Bij de meeste, niet allemaal gelukkig, telt maar 1 ding en das zoveel mogelijk geld verdienen.

Als dat het enige is dat ze doen heb ik er wel begrip voor dat ze hun boterham verdienen, maar liefst niet met halve waarheden, en op de rug van mensen die ook moeten werken om dat geld te verdienen dat nodig is om zo’n boom te kopen.


Idd, daarom moet je bij de juiste mensen zijn die je idd kunt vertrouwen en geloven. Waar je weet dat ze ervaring hebben met yamadori en die weten hoe je zo een bomen goed moet aanpakken....


Vind ik ook. Ik ben content dat ik bij Yannick terecht gekomen ben. Voor een jonge kerel heeft hij toch wel een grote kennis. Hij is dan ook al lang bezig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 4 dagen geleden #66340

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Tom Haest schreef : Ik weet het, het is te laat, maar had je niet beter gewacht en hem volgend jaar verpot samen met manuel? Of met yannick.
Als je iets koopt weet je natuurlijk nooit of het de waarheid is dat ze vertellen.

dat was ook mijn insteek, om de boom de eerste les te verpotten, maar daar was helaas geen tijd voor. Aangezien het substraat aardig begon te verpulveren (waarschijnlijk door veelvuldig het onkruid eruit te halen) en het water er wat minder snel doorheen begon te lopen, leek het mij niet verstandig om nog langer te wachten met verpotten.

De boom kwam trouwens bij Ron vandaan en stond daar al een tijd, als ik me goed herinner. En aan Ron twijfel ik absoluut niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 4 dagen geleden #66343

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166

Marco buijsman schreef :

Tom Haest schreef : Ik weet het, het is te laat, maar had je niet beter gewacht en hem volgend jaar verpot samen met manuel? Of met yannick.
Als je iets koopt weet je natuurlijk nooit of het de waarheid is dat ze vertellen.

dat was ook mijn insteek, om de boom de eerste les te verpotten, maar daar was helaas geen tijd voor. Aangezien het substraat aardig begon te verpulveren (waarschijnlijk door veelvuldig het onkruid eruit te halen) en het water er wat minder snel doorheen begon te lopen, leek het mij niet verstandig om nog langer te wachten met verpotten.

De boom kwam trouwens bij Ron vandaan en stond daar al een tijd, als ik me goed herinner. En aan Ron twijfel ik absoluut niet.


Ik ken de persoon niet, de naam wel.
Ik hoop maar dat je het niet meer moet tegenkomen.
Vind het spijtig voor je en de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus sylvestris 7 jaren 4 dagen geleden #66355

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11
Das nu de reden waarom ik liever geen dennen heb, dit ga je eenmaal vaker meemaken met een den dan met een bladverliezende.
Ik denk ook dat ons klimaat niet ideaal is voor pinus bonsai, kijk maar hoe dennen er bijvoorbeeld bijstaan in Italië...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren