Onderwerp:

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60916

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

leatherback schreef : Ik denk dat ik de hele rechterkant weg zou halen. Eventueel via een marcot, omniet helemaal het gevoel te hebben dat je de halve boom weg gooit. En dan alles boven het tweede takje links ook.. :ohmy:

Verder moet je even naar de wortelvoet kijken. Die heeft wat hulp nodig.

Heb je goed gekeken of de boom op eigen wortel staat of ge-ent is?


Hahaha, bedankt, dat gevoel zou ik inderdaad hebben dan ;). De boom staat op eigen wortel, ik heb daar goed naar gekeken en ik was samen met iemand met meer kennis van zaken gelukkig welke ook naar het boompje gekeken heeft voor aanschaf. Het boompje is volgens de verkoper een jaar of 10-12 oud, althans, dat zei hij.

Betreffende de wortelvoet en hulp nodig, in welke richting? Je bedoeld omdat deze licht boven de grond komt of omdat deze rechts vooraan kruist over een andere heen? En op welke manier dan helpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60917

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Www: Sowieso vind ik het goed hoe je over het proces nadenkt, het beredeneert en niets 'zomaar' doet. Dat je weet waarom je dingen doet.

Je hebt geprobeerd een bonsai uit de boom te halen en nagedacht over de toekomst.

Ebi: voor mij moet er nog meer af. Ik vind de tak links boven de vork te recht en weinig interessant. Ik zou één internode eerder snoeien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60918

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

marcellucas schreef : Www: Sowieso vind ik het goed hoe je over het proces nadenkt, het beredeneert en niets 'zomaar' doet. Dat je weet waarom je dingen doet.

Je hebt geprobeerd een bonsai uit de boom te halen en nagedacht over de toekomst.

Ebi: voor mij moet er nog meer af. Ik vind de tak links boven de vork te recht en weinig interessant. Ik zou één internode eerder snoeien.


Thanks!

Ik wilde eigenlijk zo bed induiken maar heb nog even een shoppie gemaakt van zowel jouw advies als dat van LeafButcher, ehhh Leatherback, just kidding :). Duidelijk is in ieder geval dat links bij jullie beiden de boom uit balans haalde en weg moest.

Marcel, jij zei vanavond al te weten wat je wilde gaan doen. Was dit toen al je idee of ben je tot andere inzichten gekomen na de bewerkingen?

Leatherback zijn advies:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



MarcelLucas zijn advies:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60919

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik bedoelde niet dat ik wist wat je ging doen, maar dat ik zelf wel een idee bij die boom had. Ik vind het goed dat je durft te snoeien. In photoshop dan toch :P

Er moet bij startbomen altijd heel veel af om een goed begin over te houden en niet iedereen is bereid zo hard te snoeien. Niet als je het idee hebt een mooi prebonsaitje gekocht te hebben :P


Lb zijn suggestie vind ik beter omdat je anders zo'n katapult krijgt. Dat is nooit echt mooi. ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60925

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ga vooral snoeien met iemand erbij die er een beetje zicht op heeft. Wij kijken in 2D mee he!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60926

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

marcellucas schreef : Ik bedoelde niet dat ik wist wat je ging doen, maar dat ik zelf wel een idee bij die boom had. Ik vind het goed dat je durft te snoeien. In photoshop dan toch :P

Er moet bij startbomen altijd heel veel af om een goed begin over te houden en niet iedereen is bereid zo hard te snoeien. Niet als je het idee hebt een mooi prebonsaitje gekocht te hebben :P


Lb zijn suggestie vind ik beter omdat je anders zo'n katapult krijgt. Dat is nooit echt mooi. ...


In ps ben ik heel dapper, blijkbaar :). En ja, ik dacht ook echt een mooi boompje gekocht te hebben en dat vind ik nog steeds maar als je dan kritisch stap voor stap gaat ontleden, dan blijft er weinig over en er zitten wel wat mooie takken en vormen in maar die zitten vooral op takken welke er af moeten.

Ik snap het van de katapult maar, maar, maar.... Hehe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60927

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

leatherback schreef : Ga vooral snoeien met iemand erbij die er een beetje zicht op heeft. Wij kijken in 2D mee he!


Helaas geen club kunnen vinden in de buurt nog van Montfoort maar wel een mede enthousiasteling welke al langer bezig is. Wie weet binnenkort samen nog eens kijken naar bovengenoemd plan.

Ik lees verschillende info over wanneer een acer te snoeien afhankelijk van de tak dikte. Kan dit allemaal in het voorjaar gebeuren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60929

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
hier een filmpje van John geangel het gaat over een azalea maar hij legt de snoei en groei techniek uit en dit is op Veel meer soorten dan azalea alleen toepasbaar

De volgende gebruiker (s) zei dank u: WimmelSan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60931

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ikzelf kijk niet naar de kalender en voer handeling uit als ze mij uitkomen, ongetwijfeld gestuurd door mijn ad hoc manier van werken.. Dus als de huidige ronde sneeuw en ijs van vannacht weer weg zijn, loop ik langs mijn bomen in pot, en bedraad, snoei en in sommige gevallen, verpot, ik zodra ik bij een boom aankom. Mijn bomen in de volle grond heb ik vorige week grotendeels gesnoeid, en die snoei ik in de zomer weer. :S

Vraag is: Wat denk je dat er gebeurd op het verkeerde moment. Zelf vermoed ik dat je meer risico op indrogen krijgt als je voor de winter snoeit, terwijl als je snoeit op het moment dat de groei er in komt, dit risico minder groot is. Maar ja.. ik weet het niet. Nooit echt structureel vergeleken.

Doodbloeden is in mijn ogen een fabeltje. Gaan ze bloeden? Ja. Is dat sap rijk aan suikers? Ja. Dat creeert een potentiele infectiehaard voor schimmels/bacterien. Aan de andere kant, door de hoge sapdruk zal je tot aan de wondrand knoppen in leven houden.

Daarnaast.. Als je in de winter snoeit, heb je veel energie in een kleiner stuk boom zitten: Grotere bladeren, langere internoden. Snoei je als de boom in blad zit, dan is er minder energie opgeslagen in de boom -> Minder snelle groei met kortere internoden?

Uiteindelijk.. Zelf je afwegingen maken op basis van tegenstrijdige info op internet van goedbedoelende amateurs :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd: Acer "Katsura" 7 jaren 2 maanden geleden #60932

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

dennisfranx schreef : hier een filmpje van John geangel het gaat over een azalea maar hij legt de snoei en groei techniek uit en dit is op Veel meer soorten dan azalea alleen toepasbaar


Thanks, vanavond eens kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren