Onderwerp:

Ficus Ginseng 7 jaren 2 maanden geleden #61277

  • DennisNieuwenhuis
  • DennisNieuwenhuis's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 2
Dag allen,

Voordat ik begin zal ik me even voorstellen hier op het forum. Mijn naam is Dennis, 24 jaar. Ik ben af en toe al eens aan het rondkijken geweest op internet over het bonsai fenomeen. Sinds ik gisteren als verjaardagscadeau 2 Ficus ginseng heb gekregen heb ik besloten om ook echt met de hobby te starten.

Voorheen heb ik jaren lang een tropisch aquarium gehouden. Mijn ervaring daarmee is dat je over het algemeen op een forum de beste hulp en adviezen krijgt. Vandaar dat ik me hier heb aangemeld.

Zoals gezegd 2 Ficus Ginseng cadeau gekregen. Na hier wat rondgelezen te hebben merk ik dat dit niet echt wordt gezien als een ideale vorm om een echte bonsai te maken. Echter wil ik er wel wat van gaan proberen te maken. Toen ik m'n ogen opende in m'n woning vond ik "zomaar" nog een Ficus Ginseng in de vensterbank (meest rechtse plant op de foto) samen met een andere Ficus in belabberde conditie. (Welke?) Van de laatst genoemde krijg op om de 1 of andere reden veel meer inspiratie om er een mooie bonsai van te gaan proberen te maken.

Nu las ik dat de ficus redelijk geschikt is om 'in elkaar" te laten groeien? Ik had namelijk in gedachten om van 2 Ficus Ginseng 1 bonsai te maken door ze in elkaar op te laten gaan. Hierdoor wat meer vertakkingen om mee te werken en een mooier geheel te krijgen. Is dit überhaupt verstandig? Wat zouden jullie me aanraden?

Ik hoop hier veel te leren en veel plezier te hebben met deze hobby!

Gr, Dennis

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DennisNieuwenhuis.

Ficus Ginseng 7 jaren 2 maanden geleden #61279

  • johan
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
hallo Dennis
ik ben ook juist begonnen met deze mooie hobby
alvast hartelijk welkom en veel suc6 met je boompjes :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng 7 jaren 2 maanden geleden #61287

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi D,
Welkom en ik hoop dat je veel leert.
Ik ben zelf buiten bonsai ook liefhebber van ficus ginseng en heb er een paar.
Het lijkt me onmogelijk om meerdere ginsegs samen een bonsai te laten worden.
Een ginseng is geen bonsai en gaat erom een zo,n mooi mogelijk wortel[ginseng] is een wortel.
Ergens op dit forum is een nieuw lid bezig met zeer jonge ficussen.Als je zoekt onder ficus vind je de topic wel.
Deze jongen laat foto,s zien van ficussen die tot een boom zijn gegroeid.
Dit doet ie met meerdere jonge stammetjes van [ficus] bijelkaar te binden en te poten.Na verloop van tijd worden alle stammetjes een boom[bonsai] je ziet dan zelfs de stammetjes niet meer.
Hij plaatste foto,s op topis van voorbeeld bonsai,s die al prachtige bomen waren.
Sukses ermee en veel plezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng 7 jaren 2 maanden geleden #61288

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
ps,
De topic is van Wimmel san en heet ficus probeersel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng 7 jaren 2 maanden geleden #61290

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Welkom en succes met de hobby.

Raad kan ik je niet geven, ben ook beginner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng 7 jaren 2 maanden geleden #61307

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Welkom op het forum.

Fijn te zien dat het forum ook gelezen wordt, en je daar dingen uit opgestoken hebt. Ficus Ginseng is een grappige plant, maar heeft idd niet zoveel met bonsai te maken.

Het aan elkaar laten groeien van bomen is een langdurig traject, en dat leidt zeker niet altijd tot het gewenste resultaat. Ik heb het vermoeden dat je dat met ficus in ons klimaat niet zomaar voor elkaar gaat krijgen.

Een paar jaar geleden hebben we op het forum een wedstrijdje gedaan met het laten vergroeien van stammen. Ik geloof niet dat iemand ooit een gelukt voorbeeld heeft getoond. Ik heb zelf wat veldesdoorns laten vergroeien. Dat is maar ten dele gelukt. Een stuk of 10 zaailingen zijn puntsgewijz vergroeid. Deel is door schaduw gestorven. En enkele planten staan nog los van elkaar.

In het kort: Ik denk dat je beter je energie anders kan gebruiken. Op je foto is je andere ficus (Benjamina?) lastig te zien. Wat zit er om de onderstam?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng 7 jaren 2 maanden geleden #61313

  • DennisNieuwenhuis
  • DennisNieuwenhuis's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 2
Dank voor het warme welkom allen!

Ik hoor het al. Ik wil weer onmogelijk veel hooi op de vork. Laten we maar niet beginnen aan het in elkaar laten groeien als beginner.

@leather: Het is een soort net / touw wat er omheen gedraaid zit om de stammen bij elkaar te klemmen heb ik het idee. Als ik komende week mijn bonsai spullen met de post binnen krijg ben ik van plan dit er af te halen en eens te kijken wat ik van deze ficus kan gaan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng 7 jaren 2 maanden geleden #61319

  • WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 9
Hoi Dennis, welkom op het forum! Leuk om te zien dat je door ficussen gefascineerd bent geraakt in het "wereldje" van bonsai. Is in mijn geval ook zo geweest. Hoewel ik ook een beginneling ben heb ik me echter nooit met ginseng bezig gehouden. Wat Leatherback al aangaf vond ik deze ook wel grappig maar nooit echt interessant. De benjamina (die met dat touw) is echter wel een interessante soort waar ik zelf ook een beetje mee aan rommel :P

Om te bereiken wat jij wil gaat inderdaad veel tijd in zitten en zou je beter met jonger materiaal in de lente kunnen proberen. Ik heb zelf zo'n anderhalf jaar geleden zo'n potje Benjamina's bij de ikea meegenomen en deze "helaas" helemaal uit elkaar gehaald en er tot nu toe 5 leuke boompjes/plantjes aan overgehouden waar ik veel plezier aan heb. De stamdikte is in die tijd van enkele mm naar een kleine 2 cm gegaan. Dit lijkt weinig maar is relatief gezien best veel aangezien ik ze als sprietjes heb gekocht. Dit komt mede doordat ze afzonderlijk zijn over gepot in een veel ruimer potje en aardig wat voeding geven :P

Jouw Benjamina ziet er echter al wat ouder uit en zal ook in een veel ruimere pot moeten om deze te laten groeien en daarmee stamdikte te creëren en deze laten vergroeien. Ik denk dat luchtvochtigheid trouwens ook wel meespeelt. Het is niet onmogelijk, maar ik denk wel dat lastiger wordt en meer tijd kost naar mate de plant ouder is.

Het blijft wel leuk om te zien dat er aardig wat mensen zijn die dit willen proberen, waaronder ikzelf. Als ik de kans krijg om nog eens zo'n potje op de kopte tikken ga ik het zeker ook een poging geven ;) In ieder geval succes met je project en veel plezier in de wereld van bonsai! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng 7 jaren 2 maanden geleden #61342

  • DennisNieuwenhuis
  • DennisNieuwenhuis's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 2
Dankje voor de info en je tips Wesley!

Dus als ik het goed begrijp: om de stam dikker te laten worden moet de plant goede voeding en een grote pot.
Hoe zit het met snoeien? Moet ik juist kort snoeien zodat veel energie in de stam gaat of juist lang laten groeien zodat alles in z'n geheel dikker wordt? Dan heb ik het nu even niet over de ginseng maar de benjamina.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Ginseng 7 jaren 2 maanden geleden #61343

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
bladeren = energie = groei = houtopbouw
Snoeien helpt dus niet bij verdikken.

Voor tapsheid lage takken houden en/of hoog laten groeien en terug snoeien als de dikte bereikt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts