In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

olijf 10 jaren 6 maanden geleden #25631

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De meningen over winterverzorging van olijf zijn nogal verdeeld. De plant moet een rust periode hebben waarbij de temperaturen onder de 10 graden blijven voor een paar weken, om bloei te stimuleren. Mijn olijf gaatg naar een onverwarmde kamer op het noorden in de winter, zodra de eerste nachtvorst wordt verwacht. De kluit mag niet helemaal uitdrogen: Anders gooit de plant het blad af, en ben je in het voorjaar een boel kracht kwijt (Olijf is in principe wintergroen).

Pim: Misschien is het gepaster een apart draadje over jouw bonsai site/groep te starten, ipv het te posten in draadjes over andere onderwerpen. Dan krijg je minder negatieve reacties, denk ik.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 6 maanden geleden #25796

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
Mijn excuses dat ik dit draadje gebruik om een antwoord te kunnen geven op enkele eerdere uitlatingen van personen die denken mij te kennen.

Eerst en vooral, ik heb het hier over het materiaal dat Niels aangeschaft heeft en gebruikt. Dat bepaalde mensen mij in een hokje willen plaatsen en je willen doen geloven dat ik denigrerend over je doe, daar kan ik blijkbaar weinig aan doen.
Voor de goede orde wil ik bij deze toch nog maar eens laten weten dat ik totaal niets tegen de personen heb achter de bomen, dat heb ik nog nooit gehad. Ik zou toch maar idioot overkomen moest ik Niels de grond in willen boren... Ik ken de man niet, nooit gezien, enkel vanop dit forum. Wat reclame maken betreft, dat doe ik, dat heb ik ook nooit onder tafel of stoelen gestoken, ik zou ook niet weten waarom. Maar als het bepaalde mensen kan gerust stellen, ik verdien er geen centiem mee. Bonsai is voor mij een hobby en de mensen die mij kennen(persoonlijk) weten dat ik veel ,zeer veel voor de hobby over heb.

Wat je bomen betreft vind ik idd dat je beter startmateriaal kan aanschaffen dan deze olijf en die driestam taxus. Trouwens wat progressie betreft, tja die is er geen hé. De olijfen zijn rijp geworden op twee maanden tijd, dit is niet bonsai. Wat ga je de volgende twee maanden doen? Ik noem dit stilstaan.

@LB : Ik weet niet wie je bedoelt met Pim.
Wat betreft het verheerlijken van deze praktijken, die vind ik persoonlijk erger dan dat ik materiaal afkraak. Voor onze hobby dan toch. Mensen mogen op elk niveau beginnen maar een goede fundering is nodig om een goed huis te kunnen bouwen.

Ik hoop echt dat Niels verder gaat met bonsai en als hij wil zal ik hem verder helpen zonder dat het hem een cent kost, maar hij moet de volgende stap zetten, dat kan ik niet doen voor hem. Geef mij maar pm Niels.

groetjes Patrick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by pvdb.

olijf 10 jaren 6 maanden geleden #25803

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

pvdb schreef : @LB : Ik weet niet wie je bedoelt met Pim.
Wat betreft het verheerlijken van deze praktijken, die vind ik persoonlijk erger dan dat ik materiaal afkraak. Voor onze hobby dan toch. Mensen mogen op elk niveau beginnen maar een goede fundering is nodig om een goed huis te kunnen bouwen.


Mijn excuses Patrick. Ik had de P van Pim in mijn hoofd, en het was de Pvdb van Patrick.

Wat betreft verheerlijken van deze praktijken.. Ik denk niet dat er mensen hier veel verheerlijken. En om enkele bekendere bonsai artiesten te citeren 'Bonsai is 80% horticulture'. Dus als je nog in het stadium bent waarop je blij bent als je planten blijven leven, dan is het laten afrijpen van olijven absoluut leuk. Dat is niet verheerlijken, dat is stimuleren van nieuwe enthousiastelingen. Er zijn al genoeg fora waar je alleen terecht kan als je met ver gevorderde bomen werkt. Het leuke hier is dat ook beginners inhoudelijk advies kunnen krijgen.

Om heel eerlijk te zijn.. Ik zie zeker een leuke betaalbare olijf, waar Niels in mijn ogen best wel wat mee kan. Maar goed. Ik ben maar een eenvoudige amateur als het om bonsai gaat, en heb natuurlijk niet de kennis die jij bezit. Niels geeft duidelijk in een van zijn posts aan dat hij de plant pas in April, Mei onder handen wil gaan nemen. Dus nee, de afgelopen 2 maanden is er niets gebeurd met de boom.

Aangezien hij deze boom nu bezit, en jij duidelijk meer van bonsai weet dan vele anderen op het forum.. Als jij deze plant op een avond voor je zou krijgen, en de eigenaar is dead-set om er een bonsai van te maken.. Wat zie jij als mogelijke toekomst van deze boom?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, adje, HansVenema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 6 maanden geleden #25807

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
t zal wel helemaal fout zijn,maar ik vind het een leuke boom,ik zou de tak rechts wegnemen....
maar ik ben zelf nog maar pas bezig,dus t zal wel weer allemaal nie goe zijn.
ik ken al die termen errond ook allemaal niet,ik baseer me vooral op eerste indruk,dit of dat zou wel mooi zijn.
en als je zelf iets mooi vind,is dat toch ook wat? of moet alles tentoonstellingswaardig zijn?
want als ik een beetje surf en zie wat er allemaal is(en wat die soms kosten)dan krijg ik schrik.
dus voor mezelf heb ik beslist: als ik iets er leuk vind uitzien en ermee aan de slag ga,dan ga ik dat doen,dan ist maar geen bonsai,maar enkel een klein boomke in pot of whatever...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, leatherback, adje, desmedt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 6 maanden geleden #25820

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Dit topic is opgeschoond.

Back on topic vanaf nu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Oscar. Reden: Opmerking Oscar ingekort

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #29993

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
hier ook weer even een update van mijn olijfje...






Me boompje heeft gewoon heel de winter buiten gestaan....aangezien het niet zoon zware winter was..
ook hier wil ik me vast voor gaan bereiden op het aankomende seizoen..

ik wil het boompje gaan verpotten in een kunstof schaal weet alleen nog niet welke er mooi bij zou staan miss
dat jullie me hier een beetje bij zouden kunnen helpen :cheer:

mijn plan van aanpak gaat als volgt
ga de wortels bloodleggen en waarvan ik denk die weg kunnen ga ik verwijderen...ook ga ik meteen een aantal takken snoeien zodat de stam beter zichtbaar gaat worden...
over de grondsamenstelling ben ik nog totaal niet overuit wat ik hier het beste voor kan pakken...ik weet wel dat ze in een soort klei achtig mengsel dienen te staan...maar welke ik het beste hiervoor kan gebruiken durf ik niet echt te zeggen..

alle info is van harte welkom:D

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30104

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30140

  • Janes
  • Janes's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
Het grondmengsel stoei ik ook mee, heb zelf voor lava/akadama/potgrond gekozen in verhouding 40/40/20
afgelopen jaar gedaan, als men hier een beter mengsel weet hoor ik dat graag.
Ik weet wel dat olea kalk minnend is, dus af en toe wat kalkkorrels kan geen kwaad. :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30141

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb mijn olijf in pure gebakken kleikorrels staan. Lijkt het prettig te vinden. Omdat mijn boom nog helemaal opgebouwd moet worden staat hij ni een gewone bruin plastic schotel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30156

  • RémonVanBalen
  • RémonVanBalen's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 221
  • Ontvangen bedankjes 32
Zijn dat toevallig gebakken klei korrels
Voor de kat ;) :P :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts