In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30272

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Om ook maar eens hier iets te zeggen kan ik al beginnen dat het boompje een interessante beweging heeft en dat de tak links kan gebruikt worden als tweede stam.

Uiteindelijk ga je wel pas kunnen zien hoe de wortels er uit zien bij de verpotting voor je die tak kan gebruiken als stam. ;)

Ik gebruik al jaren voor een olijf gewone akadama en die doen het er goed in.

Bij het verpotten kan je de takken ook snoeien. Snoei dan alles goed kort, maar laat op elke tak een blad of twee staan. zo heb je minder uitval en als de olijf goed begint te groeien zullen er over de hele stam nieuwe schieten komen om dan een compacter geheel te krijgen.

Jammer dat de bladeren bij deze soort zo groot zijn. Ze verkleinen wel, maar niet zo snel. :unsure:

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30284

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
thkx voor je antw kokedama...

heb ik nog 2 vraagjes
aangezien mijn olijf nu altijd al in een soort klei substantie staat is het dan verstandig om alle grond weg te halen tijdens het verpotten en meteen over te gaan op puur akadama of iets dergelijks??... ik hoef dit niet in stappen te doen zodat de boom een beetje kan wennen aan zijn nieuwe grondsoort?

Wanneer kan ik zien bij een olijf als deze er aan toe is verpot te worden....aangezien ik geen knoppen kan bekennen op mijn boompje waar aan ik kan zien dat deze er aan toe is??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30285

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7

Kokedama schreef :
Uiteindelijk ga je wel pas kunnen zien hoe de wortels er uit zien bij de verpotting voor je die tak kan gebruiken als stam. ;)


wat bedoel je precies met deze zin ?? zoon tak kan ik altijd toch wel gebruiken??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30287

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Olijven houden erg van warmte. Ik denk dat je het beste kan wachten tot het voorjaar wat gevorderd is, net zoals bij veel andere groenblijvers. Je zal bij olijven geen knoppen vinden zoals bij bv acers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30291

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165

Niels88 schreef :

Kokedama schreef :
Uiteindelijk ga je wel pas kunnen zien hoe de wortels er uit zien bij de verpotting voor je die tak kan gebruiken als stam. ;)


wat bedoel je precies met deze zin ?? zoon tak kan ik altijd toch wel gebruiken??


Ik bedoel hiermee dat als je de boom verpot en de wortelvoet vind dat het goed kan zijn dat de eerste wortels die je tegenkomt lager zitten dan waar de tak nu ontspringt. Zoals de boom nu is opgepot zou hij een mooie dubbelstambonsai kunnen zijn.

Als dat zo het geval is dat de wortels lager zitten dan nu dan heb je een dikke tak die omhoog groeit en niet als tweede stam kan gebruikt worden. Dit is wat moeilijker om mee te werken.

Ik weet niet of het nu duidelijk is. :dry:

Bij het verpotten van een olijf die nu al in zeer dichte grond staat is het best het gezond verstand te gebruiken als de wortels worden ontward en de oude grond eraf komt.
Als er al fijne wortels aanwezig zijn kan het niet echt veel kwaad om alle grond te vervangen in een keer. Als het allemaal dikke wortels zonder fijne vertakking is kan het beter zijn om in fases te werken.

Het blijft soms moeilijk om te kunnen beslissen zonder de boom zelf onder handen te nemen. ;)

Zoals LB net heeft gezegd is het voor een olijf nog net wat te vroeg. Zeker deze soort. Je zal zelf wel zien aan de boom wanneer die klaar is. De knoppen in de bladoksels beginnen te zwellen en soms zie je al kleine blaadjes komen. Dan kan je ongestoord gaan verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 2 maanden geleden #30313

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
THKX :D ik snap nu precies wat je bedoeld!!!...meestal met tuincentrum boompjes zit er nog een deel stam verstopt in de pot....als dit het geval zou ik eventueel 2 draden strak om dat punt kunnen knopen zodat die daar overnieuw wortels begint te schieten en er een nieuwe wortel voet ontstaat....

ik ga jullie iig zeker op de hoogte houden zodra ik deze ga verpotten zal ik wat foto's nemen en hier plaatsen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 6 dagen geleden #32455

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
hier even een update van mijn boompje...heb deze afgelopen vrijdag verpot in een mix van akadama en bims..70/30
de wortel kluit zag er vrij goed uit maar was kleiner dan ik had verwacht.
verder heb ik ook een hoop gesnoeid in de top de wonden meteen ingesmeerd met vaseline.
de top heb ik vrij veel uitgedunt zodat er veel nieuwe groei gaat plaats vinden...aan de wortel voet moet nog wel wat gewerkt worden...de aankomende 3jaar ga ik hem lekker vol uit laten groeien en een flink wortel gestel kweken zodat we een mooie wortel voet gaan krijgen :) het onderste stukje waar de stam net de aarde ingaat wil ik dat speciale mos gaan plaatsen zodat het boompje daar nieuwe wortels gaat maken en de wortel voet iets hoger komt te liggen...
ben benieuwd naar jullie reacties







Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 6 dagen geleden #32456

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

olijf 10 jaren 6 dagen geleden #32462

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Ziet er mooi uit, zeker als je vanaf het begin de foto's ziet.
Mooie update :) .
Gr. Teye

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts