In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Juniperus 1ste Bonsai 9 jaren 4 maanden geleden #36336

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Hallo allen,

Kort intro:

Zoals in mijn eerdere threads:

- Zie Hier

Was ik van plan bezig te gaan met het snoeien, vormen van een eerste boompje. Aangezien mijn gerooide boompje nog een paar aamnden rust verdiend heb ik twee boompjes bij tuincentra gehaald:

-Pinus Parviflora (zie link hierboven)
-Juniperus Chinensis.

Met de laatstgenoemde ben ik aan de slag gegaan. Dit gezien het feit dat dit het goedkoopste boompje was en als ik kapitale fouten zou maken de schade beperkt bleef.

Startsituatie:

Foto's 1 & 2 waren zoals ik de boom aanschafte bij het tuincentrum.

Het plan:

Mijn idee was om van deze Juniperus een rechtopgaande (Chokkan-Stijl) boom van te maken en zo goed en kwaad als het kon de driehoeksvorm te behouden.

De uitwerking:

Foto's 3, 4, 5, 6. is de situatie tot op heden.

Feedback:

Ik ben mij er terdege van bewust dat dit naar alle waarschijnlijkheid geen fantastische mooie uiteindelijke bonsai-boom gaat worden. Graag hoor ik van jullie wat er voor de volgende keer voor verbetering vatbaar is, maar ook wat er wel goed ging :lol: . Daar bij moet ik vertellen dat het mij niet meeviel om te snoeien, bedraden.

Ik zie jullie antwoord met plezier tegemoet & groeten.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom81.

Juniperus 1ste Bonsai 9 jaren 4 maanden geleden #36341

  • Deketelaere
  • Deketelaere's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 72
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo,
Ik heb ook een gelijkaardig boompje onderhanden genomen het is mijn 1ste poging tot bonsai maken. Ben mij ook aan het verdiepen in de bonsaiwereld. En inderdaad het bedraden is niet simpel maar al doende leert men hé.
Groeten.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 1ste Bonsai 9 jaren 4 maanden geleden #36344

  • DannyLets
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 2
Het eerste wat mij direct opvalt is dat ik niet echt een toptak kan ontdekken, die bij dit model Bonsai toch wel belangrijk is lijkt me. Nu heb ik er niet zo heel veel verstand van maar wat ik overal zie is dat loof al vaak van de onderkant van de takken wordt afgeknipt om hem zo beter de chokkan stijl te geven. Nu lijkt het dat je erg veel hebt weg geknipt om dit nog te verwezenlijken.

Daarnaast denk ik dat de onderste takken iets hoger hadden gemogen? Maar goed, de eerste keer is altijd het lastigste. Goed dat je je eraan gewaagd hebt! Je hebt al meer ervaring dan mij, en mogelijk zit ik er ook helemaal naast.

Ben wel benieuwd hoe correct of ernaast ik hiermee zit. Kijken of ik al een beetje een Bonsai inzicht heb gekweekt haha.

Hoe je nu verder moet met deze boom laat ik even over aan de andere meer ervaren leden. ;) Ik denk wel dat er een mooie te maken is van deze hoor! Gun hem wat tijd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DannyLets.

Juniperus 1ste Bonsai 9 jaren 4 maanden geleden #36351

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Dank beide voor jullie reactie!

Ja inderdaad ik misschien wat radicaal geweest. Maar sommige takken waren louter groen (niet verhout) en daar was voor mij weinig mee te beginnen. Het laat zich vrijwel onmogelijk vormen.

Gelukkig is dit een boompje van circa 6 euro en dat maakt het ook wel een goede leerschool. Als je dit soort fouten, ervaringen opdoet bij een boom van €50,- of meer ga je er toch snel buikpijn van krijgen in financiële zin. Wat ik al wel heb geleerd is het niet meer aanschaffen van al voorgevormde struiken. Deze conische startvorm zorgde ervoor dat er veel groen en weinig 'boom' aan deze Juniperus zat. Ik gok dat je beter af bent met een verwilderde struik (zie link hieronder) die ergens achtergelaten is in het tuincentrum.

Graham Potter heeft daar een bijzonder goed en educatief filmpje van gemaakt: Bonsai for Less than the Price of a Shirt

Maar als er nog forumleden tips & adviezen hebben hoor ik ze graag! Binnenkort ga ik met mijn Pinus Parviflora aan de slag. Als mensen daar adviezen bij hebben, te denken valt aan de vorm, snoei & bedraad tips dan ben ik daar zeer dankbaar voor!

De bedoelde Pinus:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 1ste Bonsai 9 jaren 4 maanden geleden #36352

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

Ik had besloten niet te gaan reageren, maar ga het nu toch doen.

Ik denk dat je, zonder het door te hebben, nu aan het leren bent dat de planten die je nu gekocht hebt, eigenlijk te jong zijn om veel meer te beginnen. Je gaf aan dat alles dun jong groen was, wat nog niet verhout is. Dat is eigenlijk ideaal. Als het verhout is, dan kan het geen nieuwe knoppen maken. Dus de takken die je ontdaan hebt van alle groene sprietjes aan het begin.. Daar zal slechts langzaam nieuw loof op komen (Afhankelijk van de soort, makkelijk danwel niet). En qua vormen.. Dan had je dunner draad moeten pakken, og moeten wachten tot de takken wat ouder waren.

Hoewel een struik uit de tuin makkelijk lijkt, zit je daar met het probleem dat je de plant eerst zo ver moet krijgen zichzelf in de pot in leven te houden. Daarna moet je maar zien of er groen is op plekken waar je het nodig hebt.

Ik denk dat de grootste vergissing is geweest dat je te veel jonge takken weg hebt gehaald. Hoewel sommige demo's online anders doen denken..: Bonsai is een hobby die tijd kost. Dus als een tak op de juiste plek zit, maar te jong is, dan wacht je 1, 2, 5 of meer jaar tot de tak groot genoeg is (Hoewel je, als je 10 jaar zou moeten wachten, wel andere dingen kan doen). Maar.. in plaats van weer 2 boompjes van 6 euro bij intratuin oid te kopen, overweeg om voor 20 euro een plant bij een boomkweker te kopen. Dan heb je een 10* zo grote plant dan wat je nu hebt gebruikt, en meer mogelijkheden. (Risico daarbij is dat je een rechte bonenstaak krijgt. Maar dat is een kwestie van zoeken naar een goede kweker die ook wildere planten heeft).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Juniperus 1ste Bonsai 9 jaren 4 maanden geleden #36354

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

leatherback schreef : Hoi,

Ik had besloten niet te gaan reageren, maar ga het nu toch doen.


Leatherback graag wil je bedanken dat je toch gereageerd hebt.

Iedereen wil uiteraard graag horen dat het de eerste keer helemaal fantastisch is gegaan, maar dat is gewoonweg niet realistisch. Juist met dit soort tips, adviezen kom je verder. Om die reden beschouw ik dit boompje dan ook niet als een mislukking.

Ja, inderdaad misschien is het zonde van die 6€ en het boompje, maar aan de andere kant zie ik het als leergeld en ben ik een nuttige ervaring rijker!

Ik neem jouw advies ter harte en ga op zoek naar goede boomkweker! Mocht je nog suggesties hebben voor mijn Pinus Parviflora dan hoor ik ze uiteraard graag!

Groeten & nogmaals dank,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus 1ste Bonsai 9 jaren 4 maanden geleden #36359

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tom81 schreef : Mocht je nog suggesties hebben voor mijn Pinus Parviflora dan hoor ik ze uiteraard graag!

Heb ik niet..
Ik heb ook ooit ook een dergelijke PV gekocht, via de online handel. Daar heb ik de langste sliertjen uitgehaald en die staat nu in de tuin, langzaam groter aan het worden. En elk jaar haal ik de kaarsen eer deels uit om een fijne dichte boom te kweken. (Eigenlijk zou ik offertakken moeten laten staan om dikte te krijgen, maar vind het nu wel een leuk blijft-in-de-tuin projectje :D)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren