Onderwerp:

Forum; hoe gaan wij met elkaar om? 10 jaren 11 maanden geleden #19893

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Ik ben eerlijk gezegd wat teleurgesteld om keer op keer topics te moeten sluiten omdat men niet normaal met elkaar kan omgaan. Hier moet een einde aan komen.


Ik begrijp de mening van Leatherback/Knoep/etc. in de discussie die vanavond werd gesloten. Het allerbelangrijkste aan dit forum is dat mensen elkaar helpen en kennis delen. Dat is waar Bonsai Empire voor staat en dat is dus ook hetgeen wat ik wil zien op het forum. Punt. Gelukkig zie ik onze vaste leden deze filosofie prachtig naleven :)

Echter. Ik zie geen enkele reden om je ongenoegen uit te spreken wanneer iemand zich anders gedraagt dan je zelf zou willen. Uiteindelijk is het aan ieder individu om te bepalen wat er wel en wat er niet wordt gedeeld bijvoorbeeld. Het forum heeft duidelijke regels en daar mag je je op beroepen; in de richting van de moderators en niet openbaar zodat discussies voortdurend off-topic gaan.


Ben je het ergens niet mee eens, gedraagt iemand zich niet; RAPPORTEREN. Ik wil niet langer zien dat mensen elkaar uit de tent lokken (en dat is o zo makkelijk vanachter je PC).
Met andere woorden, gebruik de rapporteer functie ipv constant je mening over iets te ventileren.

En nu... Tijd besteden aan mooie bonsai discussies :)


Groet,
Oscar
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren, Tiger313, dea, Karsten, mighty mouse, Naky, Bonsainewbie
Discussie gesloten.

Forum; hoe gaan wij met elkaar om? 10 jaren 11 maanden geleden #19894

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
"vind ik leuk"
Discussie gesloten.

Forum; hoe gaan wij met elkaar om? 10 jaren 11 maanden geleden #19895

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Beste Oscar,

Ik begrijp dat je een informatief forum wil neerzetten.
Hier ben ik ten allereerste een voorstander van.
Onlangs ben ook ik begonnnen met reageren op vragen van forumleden, zelf ben ik ook nog maar een beginner met pas enkele jaren ervaring, en heb al enkele keren mijn collectie weggedaan, om op hoger niveau verder te gaan.
Maar de keren dat er hier gereageerd word door enkele mensen met een beetje bonsai kennis, komen de zogenaamde pro's met potgrond en kattenbak gezever en angst voor grote naalden.
De reden waarom ik voorlopig nog alleen nog maar mee lees en niet meer post.
Ik heb nog geen boom gezien die de naam bonsai waardig is. Wel al aardige Pre-bonsai, dat zal niemand ontkennen.
Laat de bomen voor zichzelf spreken.
Mocht de iemand een waardige boom hebben op gekweekt in kattenbak met potgrond laat deze dan tonen, en ik zal de eerste zijn die zijn die zijn ongelijk toe zal geven.
Maar ik ben van mening dat je ook op een forum eerlijk moet zijn in het reageren op een boom/struik in pot, en ga na voor jezelf na of deze struik over de jaren heen ooit bonsai waardig is.
Dat iemand het leuk vind draad te winden om een plant, en met een gieter rond te lopen is prima, maar er moet ook worden vermeld als iemand verkeerd bezig is. En dit heb ik nog amper gezien. En dit is in mijn ogen niet bevorderlijk als je wil groeien in kennis en als forum.
Alleen zo kan men volgens mij, en nog anderen het bonsai niveau hoger worden getild.
Sorry als ik mensen nu tegen de schenen schop, maar dit wilde ik even kwijt.


Mvg Wesley
Discussie gesloten.

Forum; hoe gaan wij met elkaar om? 10 jaren 11 maanden geleden #19900

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
dit topic is weer zo een mooi voorbeeld.

met alle respect oscar en youri, maar er zit hier een kerel en elk topic waar die op reageerd wordt gesloten omdat iemand zijn 7 zaligheden moet geven, omdat hij de mensen irriteerd en denegrerend gedrag vertoond.

er wordt geraporteerd en toch wordt deze persoon niet geband. nu kan je hier nog 100 topic's openen over hoe we met elkaar moeten omgaan en dat je moet raporteren, als je geen actie onderneemt als mensen het daadwerkelijk ook doen dan heeft het niet veel nut dat je dit hier komt vertellen.

als zelfs maar een enkeling een melding doet, en je leest dan even de toppics is het toch voldoende om een actie te ondernemen.
en over het het feit dat het makkelijk is achter je pc, ik spreek nu voor mijn eigen he. ik heb de balllen om het iedereen ook in zijn gezicht te zeggen hoor, want ik zal pas zeiken als ik recht in mijn schoenen sta.

maar zal wel zien hoe het evolueerd hier en anders bol ik het gewoon af,dan hoeft het voor mij niet meer.

mvg,

knoep
Discussie gesloten.

Forum; hoe gaan wij met elkaar om? 10 jaren 11 maanden geleden #19901

  • HV66
  • HV66's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 15
Het is niet simpel hé mannekes, subiet moet dit onderwerp ook al gesloten worden...

Ik kan er maar 1 ding over zeggen, en dat is dat het niet samen gaat om met gevorderde liefhebbers en (ahum...) minder gevorderde liefhebbers een deftig draaiend forum te houden. (Had ik al ooit eerder gezegd hier, als ik me niet vergis) Den ene kan er niet tegen dat er iets negatief over zijn bomen gezegd wordt, en den andere vindt het wel eens plezant als er ene ontploft van woede omdat hem gezegd heeft dat zijn boompje niet veel voorstelt.

Of dat "Rapporteer knoppeke" alles gaat oplossen betwijfel in ten zeerste. Hierboven staat al minstens 1 bericht waar ik zou kunnen rapporteren. Ofwel gaat ge heel veel werk hebben, ofwel dient ge ook effectief iedereen die gerapporteerd wordt te bannen, ook al is dat iemand die hier al veel goed gedaan heeft. Of ge kunt allemaal eens voor uw eigen deur gaan vegen, in plaats van op een ander zijn kap te zitten. Voor het minste wat hier over een boompke gezegd wordt dat 'negatief' beschouwd wordt, zitten jullie op je paard 'ten aanval' schreeuwend.

Hoe kan je nu in godsnaam iets leren, als je geen enkele vorm van kritiek over je eigen werk kunt verdragen? Mannekes toch...
Laast bewerkt: Post by HV66.
Discussie gesloten.

Forum; hoe gaan wij met elkaar om? 10 jaren 11 maanden geleden #19903

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Hallo,

Ik moet hier toch even op reageren.
Ook ik heb me de afgelopen wat ge ergerd aan bepaalde posts van een bepaald persoon.
Naar mijn idee kunnen de problemen makkelijk voorkomen worden door enkele simpele verwachtingen aan nieuwe gebruikers.

Als gebruikers zichzelf voorstellen en vertellen wat voor hen bonsai is, dan weet iedereen iig of iemand al veel ervaring heeft of niet.
Verder zal een opmerking die gemaakt wordt door de plaatser onderbouwd moeten worden.
Vooral dat laatste is wat er regelmatig misgaat volgens mij.

Wat de gevestigde orde betreft, kan ik niet anders zeggen dan dat ik vind dat over het algemaan met respect gereageerd wordt. Ik voel me als beginner serieus genomen hier.

Voor mij is het ook logisch dat er fel gereageerd wordt als er absoluut onwaarheden verteld worden (wat ik overigens zelf niet echt kan beoordelen), dus die duidelijkheid ben ik heel blij mee.
Daarnaast vind ik ook dat de reacties op onwaarheden, naar mijn idee nog met respect gebracht zijn en met uitgebreide argumenten toegelicht worden (door de gevestigde orde) en hiermee vind ik die niet verkeerd.
Het is naar mijn idee de nieuwe in deze die fout was door dingen te roepen zonder enige onderbouwing en die niet open staat voor ervaringen van anderen.

Dit alles is mijn visie, ik heb op andere fora wel andere discussies meegemaakt waarin mensen uiteindelijk respectloos uitgescholden worden of zelfs in andere topics geen serieuze reactie meer kregen. Dat is op dit forum gelukkig nog niet voorgekomen, tenminste, ik heb het niet gezien. Komt vooral denk ik doordat de gevestigde orde wel degelijk met respect en fatsoen reageert.

Ik ben nog steeds blij met dit forum en heb het gevoel dat ik hier veel over de hobby aan het leren ben.
Ga daarom ook vooral door met dit forum!
Het is een aangenaam forum ( door de gevestigde orde)

Dank dus voor Oscar die dit forum gemaakt heeft en beheert, en ook dank voor de vele gebruikers die hun kennis en ervaring hier delen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313, knoep
Discussie gesloten.

Forum; hoe gaan wij met elkaar om? 10 jaren 11 maanden geleden #19905

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Sluit mij bij Mtje aan: ik heb precies het zelfde gevoel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje
Discussie gesloten.

Forum; hoe gaan wij met elkaar om? 10 jaren 11 maanden geleden #19906

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Oscar,

Goed dat je een dergelijk "meta communicatie" onderwerp opent.

Een van de problemen zit er in dat er een aantal mensen zijn die -in ieder geval in hun ogen- het stadium van beginner ontgroeit zijn, als dan niet met hulp van enkele gevestigde namen. Wat hierbij ontstaat is het gevoel dat alles wat een beginner doet fout is, en omdat zij dat stadium ontgroeit zijn, zullen ze dat ook wel even laten weten. Eigenlijk zie je dat overal waar mensen op weg zijn van beginner naar pro, blijven ze hangen in het tussen stadium. Ik zie het ook op universiteiten: Hoogleraren zijn veel accepterender naar de fouten die anderen maken dan bv een nieuwe recente doctor. Gewoon omdat ze weten: Iedereen moet bepaalde fouten maken voor ze zelf het licht zien en doorgroeien.

Dat is frustrerend voor iedereen. Voor de beginner die denkt: Jongens, dat weet ik toch niet allemaal en IK vind het WEL een leuk boompje, tot de gevorderde die denkt: Jongens, zo kom je toch nooit ergens! Ga nou niet mijn fouten maken.

Een echte oplossing.. Die zie ik niet. Belangrijk is wel dat mensen bij hun post even iets meer zeggen dan "Dat is fout". Idealerwijs denken mensen ook even 3 keer na voor ze een neerbuigende post op het forum knallen. Maar dat kan je aanraden, nauwelijks sturen vrees ik.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313, Dicky, mighty mouse
Discussie gesloten.

Forum; hoe gaan wij met elkaar om? 10 jaren 11 maanden geleden #19907

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
Je hebt volledig gelijk LB!!
Discussie gesloten.

Forum; hoe gaan wij met elkaar om? 10 jaren 11 maanden geleden #19910

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70

leatherback schreef : Dat is frustrerend voor iedereen. Voor de beginner die denkt: Jongens, dat weet ik toch niet allemaal en IK vind het WEL een leuk boompje, tot de gevorderde die denkt: Jongens, zo kom je toch nooit ergens! Ga nou niet mijn fouten maken.


Vooral die laatste zin, ben ik het mee eens.

"En als er dan een pro komt op het forum, dan gooien we hem er maar vanaf als ie geen info wil delen." Is volgens mij geen goede instelling.

Gr. Wesley
Discussie gesloten.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren