Onderwerp:

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 1 maand geleden #62432

  • Mac Patrick
  • Mac Patrick's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 67
  • Ontvangen bedankjes 10

pvdb_bonsai schreef :

JanDijk schreef :

marcellucas schreef :

JanDijk schreef : Omdat het nogal een eenzijdig dreigt te gaan worden wil ik hier toch wat uitstekende en vooral duurzamere alternatieven, de zogemaamde moderne substraten vermelden in de vorm van Terramol, Zeoliet e.d. Ach iedereen kent ze al wel want ze hebben hun dienstbaarheid inmiddels al ruimschoots bewezen en zijn allang geen minderwaardige materialen meer al ze dat ooit al geweest zijn. Samenstellingen zal ik niet geven want dat is zoals bij alle grondmengsels sterk afhankelijk van de boomsoort, het stadium van de boom, de standplaats en zo zijn er nog veel meer variabelen op te noemen waar terdege rekening mee gehouden moet worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat de oude traditionele substraten afgedaan hebben, integendeel zelfs. Wat ik wel wil zeggen is dat er tegenwoordig zo veel meer is om uit te kiezen waar door er in veel gevallen een betere keus voor die boom, in dat stadium en op die standplaats gemaakt kan worden. Al deze keuzes maakt het er niet makkelijker op, ga daarom niet af op het advies van één persoom, ook al heeft die persoon een grote naam in bonsailand. Nee leg uw oor her en der eens te luisteren en maak dan pas een keuze die bij jou past, waar jij je goed bij voelt, jou bomen zullen er wel bij varen.


Ik geloof dat de meeste mensen hier ondertussen wel op de hoogte zijn van het bestaan van kattenbakkorrels. Ook fijn als mensen die iets anders gebruiken dat mogen zeggen.

Oeps, laat ik je toch even gaan. :ohmy:


Natuurlijk mag dat, waarom zou dat niet mogen, dat is toch juist de bedoeling van een forum als dit. Elkaars meningen en ervaringen respecteren daar gaat het toch om.


Jan Dijk, ik geef tenminste een antwoord op de vraag van Mac Patrick. En dat is vanuit mijn ervaring. Dat u die éénzijdig vindt, is niet mijn probleem. Iedereen is vrij om te kiezen welke grondsamenstellingen hij/zij gebruikt en ik gebruik akadama en bims naar volle tevredenheid. Ik ben nu bezig met verpotten en ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij wordt van wat ik onder de grond aantref. Dit werkt gewoon...


Inderdaad, vele mengsels vele ideeën, vele bonsai liefhebbers maakt het niet makkelijk om als anciën over te stappen naar een 'nieuw' soort mengsel vandaar mijn vraag. Bedoeling is om op deze manier voor mij wat ideeën op te doen en aan de hand daarvan zelf een mengsel te maken. Bedankt allen voor de reacties. Volgend weekend begin ik er aan. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 1 maand geleden #62436

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
En wat is jouw keuze? Waar ga je je bomen opzetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 1 maand geleden #62471

  • Mac Patrick
  • Mac Patrick's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 67
  • Ontvangen bedankjes 10

KobusKoops schreef : En wat is jouw keuze? Waar ga je je bomen opzetten?


Kan niet volledig afstappen van potgrond dus ik zie deze mengsels wel zitten

Loofbomen:
50 Terramol
25 potgrond
25 Bims

voor mijn taxusbomen
50 Terramol
20 potgrond
15 Bims
15 split

groetjes
Mac Patrick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 1 maand geleden #62473

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Mijn idee is dat op het moment dat je gaat mengen met potgrond, zeker in een hoeveelheid van 25%, dan kun je net zo goed alleen potgrond kunt gebruiken. De vezels van de potgrond zullen namelijk alle holle ruimtes vullen die een substraat aan wortels kan bieden. Dat voordeel is dus door het mengen teniet gedaan.... dus waarom dan nog mengen Mac Patrick?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 1 maand geleden #62476

  • Mac Patrick
  • Mac Patrick's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 67
  • Ontvangen bedankjes 10

Marco buijsman schreef : Mijn idee is dat op het moment dat je gaat mengen met potgrond, zeker in een hoeveelheid van 25%, dan kun je net zo goed alleen potgrond kunt gebruiken. De vezels van de potgrond zullen namelijk alle holle ruimtes vullen die een substraat aan wortels kan bieden. Dat voordeel is dus door het mengen teniet gedaan.... dus waarom dan nog mengen Mac Patrick?


Ik dacht met de 75% drainagemateriaal dat het wel ok zou zijn. nu staan mijn bomen in 75% potgrond met de rest puimsteen en split en heb geen problemen gehad de afgelopen 20 jaar. Met 'mijn mengsels dacht ik toch een betere drainage te hebben.
Mijn probleem is dat ik al 20 jaar potgrond gebruik en en schrik heb dit volledig weg te laten. denk ook dat met enkel 'gesteente' dat ze tijdens een warme zomerdag te snel droog zullen komen te staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 1 maand geleden #62486

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Normaal meng ik me niet meer in gesprekken als het om grondsoorten gaat omdat iedereen zijn eigen idee heeft, goed of verkeerd.

Maar als het om potgrond gaat in een grondmengsel wil ik toch even meegeven dat Marco gelijk heeft.

Eerst enkele 'voordelen'.
De potgrond is goed om vocht vast te houden, maar als die droogt zie je het niet van de eerste keer.
De potgrond zorgt voor extra voeding, want daar zitten altijd wel sporen van NPK in, maar dan kan je de voeding niet afstemmen boom per boom als dit nodig zou zijn.

Het grote nadeel
De portgrond zorgt voor snelle groei en lange groei. Dat hebben we niet nodig bij bonsai.
De potgrond heeft een minder luchtig effect op de wortels waardoor de wortels niet werk genoeg kunnen groeien en breekbaar zijn bij een volgende verpotting.
En zoals Marco al aangaf zal de potgrond de gaten tussen de granulaten opvullen, maar nog erger gaat de potgrond na een tijdje zakken naar de bodem van de pot en de afvoergaten verstoppen.
Zo kan het water niet goed weg en blijft alles te nat.
Af en toe mag de boom iets (niet helemaal) droger staan voor die water krijgt.

Hopelijk dat dit duidelijkheid geeft aan wel of niet potgrond gebruiken.

Ik wil absoluut mijn gebruiken en grondsoorten niet gaan opdringen, maar toch even nadenken aan de toekomst van je bonsai.

Gr.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 1 maand geleden #62487

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Je zult inderdaad vaker water moeten geven maar hoeft tegelijkertijd niet bang te zijn dat ze in natte voeten blijven staan.

Is het geen idee om, mocht je met een mengsel gaan werken, minimaal 1 boom wel compleet op substraat te zetten? En dan een boompje welke in natuur sowieso vaak op alleen gesteente staan, zodat je gevoelsmatig er vertrouwen in hebt?

Let op, ik ben nog maar net bezig, dus neem mijn adviezen met een korrel zout, ze zijn gebaseerd op lezen en gezond boerenverstand, thats all.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 1 maand geleden #62490

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Probeer het inderdaad eens uit zou ik ook zeggen
ik heb net wat bomen op fb(terramol) en velda superdensa(vijver substraat) gezet
vorig jaar twee zeer verzwakte bomen ook op deze mix gezet en die zijn wonderbaarlijk hersteld :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 1 maand geleden #62492

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68
Loof of naaldbomen Dennis?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik weet het niet meer . . . 7 jaren 1 maand geleden #62494

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Die ik verpot heb of die hersteld zijn ?

Hersteld een meidoorn en een seringen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts