Onderwerp:

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26458

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

Auk schreef :

ChrisV schreef : Grove snoei kan je in de winter doen nu ook overigens. Ik heb nog nooit problemen ondervonden. Het is trouwens idd een parviflora geënt op een zwarte.


Ik denk da'k nog even wacht tot het kouder wordt en dan de te lange takken in de top ga inkorten. De onderste takken laat ik zo. Waar zie jij de ent zitten, trouwens ?


Je kunt hem nu ook al een beetje vorm geven door zo te snoeien waar de zwarte strepen staan kijk ook al goed,


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26459

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Mazzel schreef : Je kunt hem nu ook al een beetje vorm geven door zo te snoeien waar de zwarte strepen staan kijk ook al goed,


Ja, da's ongeveer precies waarom ik schreef:
"Ik ben wel van plan deze maand nog die lange takken in de top te snoeien, zodat ze weer binnen het (vermoedelijke) oude silhouet van de boom vallen. Lijkt 't alvast iets meer op een bonsai" ;)

Die hele lange tak rechts laat ik overigens nog even zitten, misschien kan ik die gebruiken in een alternatief ontwerp.
Laast bewerkt: Post by Auk.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26460

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

ChrisV schreef : En ent zie je aan de overgang van de schors. Het is nog niet zo'n heel oud exemplaar maar als ie ouder word zal je het beter zien omdat het onderste deel sneller verdikt. Als ie nog veel ouder word gaat ook de gladder ogende schors veranderen en komt het wat meer in de buurt van de schors van de ent.

Je kan prima wachten. Ik ken mensen met eigen kwekerijen die het gehele jaar zulke ingrepen uitvoeren en dat gaat ook altijd goed.


Dus Chris de eerste tak met naalden is van zwarte Den.
En de andere takken die hoger zitten zijn dan van de witte Den.
Maar waarom zie je dan niet het verschil van kleur van de naalden, als het 2 verschillende bomen zijn.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26461

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ChrisV schreef : Goed plan om de lange takken uit de huidige top halen.
Pinussen zijn in de top het dominantste en zullen daar het hardste in de lengte gaan groeien.


Daaraan kun je ook zien dat de boom jaren niet onderhouden is - de takken bovenin zijn niet gesnoeid en daardoor sterker geworden een gaan overheersen.

Door het wegsnoeien en gecontroleerd kaarsen nijpen etc gedurende de volgende seizoenen kan je de energie en groei sturen naar andere en zwakkere delen.


Ik ken het principe. Echter, Er is relatief weinig groen onderin - waar ik meer zou willen hebben.
Het liefst zou ik dus backbudding op het oude hout willen, maar dat gaat voor zover ik weet nog niet zo makkelijk (bij een parviflora zelfs nog lastiger dan bij andere dennen, las ik ergens?).
Wat is jouw ervaring daarmee ?

Ik zal hem nog 1 keer laten zien dit is mijn eerste boom die zag er erger en groter uit dan de jouwe


Maar wel voller... wat een voordeel is, denk ik. Uiteraard ken ik je boom - maar je mag 'm best nog 'ns laten zien.
Het is en blijft een prachtig voorbeeld.

De jouwe is gekweekt als bonsai de mijne was een containerplant


Dat zag ik inderdaad als groot voordeel: hij zit al (lang) in een bonsai pot - ik zal me dus niet al te druk hoeven te maken om de wortels. Een boom uit een container in een pot krijgen is toch een stuk minder makkelijk (hoewel... het is op zich hardstikke makkelijk om 'm d'r in te krijgen, maar lastig om 'm gezond en levend te houden :) ).

ik heb de plant echt mishandeld door mijn onkunde maar je ziet het resultaat)


De tijd heelt alle wonden :) Ik zal 'ns een foto van mijn jeneverbes plaatsen na z'n eerste snoei... er was echt weinig van over.[/quote]

Kan met jou boom nog veel makkelijker wat moois worden als je maar durft zoals eerder gezegd


Ik denk ook dat er wat moois in zit, maar ik wil het niet overhaasten. Eerst de boom boed leren kennen, veel kijken, op kracht laten komen en zorgen dat-ie goed gaat groeien, en dan nog 'ns kijken.
Laast bewerkt: Post by Auk.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26462

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Mazzel schreef : Dus Chris de eerste tak met naalden is van zwarte Den.
En de andere takken die hoger zitten zijn dan van de witte Den.
Maar waarom zie je dan niet het verschil van kleur van de naalden, als het 2 verschillende bomen zijn.


Da's eigenlijk een hele goeie. Ik ga morgen 'ns goed naar dat onderste takje kijken.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26464

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Dat de boom geënt is op een zwarte den is niet altijd een gegeven.

De meeste "goedkopere" witte dennen die hier worden verkocht zijn wel geënt, maar sommige dan weer niet.
De geënte zijn veel resistenter dan de niet geënte. Deze heeft zogoed als geen merkbare entplaats, dus ofwel goed geënt ofwel geen ent.
De ruwere schors onderaan de stam kan ook duiden op het oudere deel van de boom. Als de boom gekocht is 7 jaar geleden zal de schors misschien al een beetje ouderdom hebben gehad op dat deel van de stam en zal het verder verloop niet zo hard hebben kunnen groeien bij de opkweek.

Doordat de vorige eigenaar er niets aan heeft gedaan is de top hard en snel beginnen te groeien waardoor er daar geen ouderdom op zit aangezien het oudste deel van die nieuwe groei maar 7 jaar oud is.

Dit kan ook de oorzaak zijn dat het onderste deel ruwer lijkt dan de rest van de boom.

Moest het dan toch genet zijn dan is dat gebeurd onder die eerste tak. Bij een ent gaat men nooit een tak laten staan van de moederplant omdat een compleet andere soort naalden geeft.
Het onderste takje heeft net zoals de rest van de boom lichtblauwe naalden gegroepeerd per 5.

Voor de stilering zou ik me bij mijn standpunt houden. Als je de boom 90° draait heb je een dramatische beweging die naar half cascade gaat.

Ik heb de foto even snel in Word gedraaid om het te laten zien.
Op mijn foto heb je dan de rechtse tak die verder naar rechts wordt bedraad en de stam die het verloop van de onderstam volgt in de zelfde dramatische beweging. Na verloop van tijd en selectieve doorgroei van takken gaat die overgang van onderstam naar bovenstam mooi in elkaar vloeien.





Ik weet niet waar je woont, maar als je een tripje wilt maken ben ik wel bereid om dit even persoonlijk uit te leggen endesnoods al direct de schaar erin te zetten. ;)

Groeten

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RubenBouwmeester
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26465

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Mijn ervaring met backbudding is idd dat het wat minder makkelijk gaat dan bij andere soorten.
Het draait bij parvifloras vooral om timing in dat geval omdat ze maar 1 keer volledig uitlopen per seizoen.
En wat erg belangrijk is is dat je in tegenstelling tot andere dennensoorten begint met kaarsen nijpen in het sterkste deel van de boom de top dus.
Daarna werk je geleidelijk aan naar beneden.
Let goed op welke knoppen je selecteert en welke kaarsen je nijpt.
Coniferen en dennen stuwen al hun energie naar de buitenste toppen van hun takken. Daar vind je vaak ook de sterkere en soms wat meer kaarsen. Focus je daarop om zwakkere binnenin kans te geven.
Haal ook nooit alle kaarsen weg aan het uiteinde tenzij er meerdere ook aan de tak zitten. HOud daar rekening mee ook met snoeien.
Een tak zonder kaarsen sterft af. Als er binnenin de tak uitlopers zitten kan het wel dan stuurt ie zij energie naar die zwakkere kaarsen.

De foto van vooraf heb ik gegoogled omdat ik toen nog niet vooraf foto's maakte hij was in het echt niet zo vol en had veel langere takken met alleen aan het uiteinde naalden en lange kaarsen.

Maar Het gaat helemaal goed komen met je boom en als je je even verdiept in de groeiwijze en technieken van witte dennen heb je zo in een paar jaar al een heel mooi resultaat.
Nog 1 ding zorg wel met styleren dat je er genoeg licht binnen laat anders heeft het hele backbuddig verhaal weinig zin.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26466

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Mazzel schreef : Dus Chris de eerste tak met naalden is van zwarte Den.
En de andere takken die hoger zitten zijn dan van de witte Den.
Maar waarom zie je dan niet het verschil van kleur van de naalden, als het 2 verschillende bomen zijn.


vandaar dat ik al eerder aangaf, dat wss de entplek iets lager zit, dus onder dat eerste takje
en dat het stukje erboven, met ook al wat verouderde bast, toch van de witte den maar dus al de karakteristieken van de zwarte den heeft aangenomen. door de verdikkingen en veroudering die daarbij optreedt, is de ent plek steeds minder duidelijk te herkennen.
Uiteraard zie je t het beste als je de boom voor je hebt staan.
Maar het maakt verder niet uit. het belangrijkste is, dat je juist niet zo goed de entplek meer zit, dat is dus een voordeel.

Over backbudding bij witte dennen vind ik eigenlijk net zo goed/snel gaan als met 2naaldigen (mits met de juiste technieken op het juiste tijdstip) maar het "nadeel" bij witte dennen t.o.v 2naaldigen is, dat witte dennen slechts 1 groeispurt/periode per seizoen hebben. 2naaldige dennen hebben 2 groeispurten (voorjaar en einde zomer) dus ook 2 x kans op backbudding. En daardoor duurt het dus wat langer bij witte dennen. Maar als je het 1 op 1 vergelijkt, dan krijg je dus wel "minder" backbudding bij een witte den (snap je het nog?? beetje vaag uitgelegd misschien.... :oops: )
Laast bewerkt: Post by dea.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26475

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ChrisV schreef : Maar Het gaat helemaal goed komen met je boom en als je je even verdiept in de groeiwijze en technieken van witte dennen heb je zo in een paar jaar al een heel mooi resultaat.


Dank voor de tips - maar ik wil wel even kwijt da'k er wel al 't een en ander over weet en me er (zeer) regelmatig in verdiep :)
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26476

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

dea schreef : (snap je het nog?? beetje vaag uitgelegd misschien.... :oops: )


Nee hoor, duidelijk genoeg.
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts