Onderwerp:

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26477

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Een half cascade wat hier al eerder is aangegeven vindt ik ook het beste voor deze boom.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26478

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Kokedama schreef : Op mijn foto heb je dan de rechtse tak die verder naar rechts wordt bedraad en de stam die het verloop van de onderstam volgt in de zelfde dramatische beweging. Na verloop van tijd en selectieve doorgroei van takken gaat die overgang van onderstam naar bovenstam mooi in elkaar vloeien.


Ik heb de boom natuurlijk bekeken en heb dit zelf ook overwogen - allen wilde ik daarvoor de langere tak gebruiken.
Ik heb het idee echter verworpen en die tak vandaag ingekort.

Hij is schoongespoeld en ik heb er wat oude dode blaadjes en bosjes losse naalden uitgehaald, en de boom ziet er best goed gezond uit. Toch wil ik er niet direkt vol in - eerst volgend jaar verpotten, dan een jaar groeien. Daarna ga ik het her-overwegen. Snoeien kan altijd nog - een nieuwe tak laten groeien is een stuk lastiger.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26483

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Een update - toch ook maar wel die lange tak rechts ingekort - en nog een foto van de mogelijke ent.
Het onderste takje heeft inderdaad hetzelfde loof als de rest. Zou het kunnen dat de bovenste boom onder deze tak is afgesneden, waardoor het lijkt alsof deze een geheel vormt met de onderstam?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26489

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Die tak lijkt wel geent aan de aanzet te zien. Heb zelf ook een parv met geente takken die aanzet ziet er ook zo uit
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26492

  • Auk
  • Auk's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ChrisV schreef : Die tak lijkt wel geent aan de aanzet te zien. Heb zelf ook een parv met geente takken die aanzet ziet er ook zo uit


Klinkt aannemelijk en verklaart ook waarom er een witte den-tak uit de zwarte-den basis komt.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26493

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Is schijnbaar vrij normaal heb het ook weleens gevraagd aan Masashi die zei ook dat het een makkelijke en snelle manier van takopbouw is als ze ze opkweken. En als je een hele stam op een zwarte den kan enten waarom zou je dan geen takken erin enten. ;) Ook die valt niet meer op naarmate die ouder word ik zal eens een paar foto's maken van mijn goyomatsu zaailing die ook een paar geente takken heeft kan je zien dat het er hetzelfde uitziet en dat de schors vanzelf overgaat in de takken.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26501

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

dea schreef :

Mazzel schreef : Dus Chris de eerste tak met naalden is van zwarte Den.
En de andere takken die hoger zitten zijn dan van de witte Den.
Maar waarom zie je dan niet het verschil van kleur van de naalden, als het 2 verschillende bomen zijn.


vandaar dat ik al eerder aangaf, dat wss de entplek iets lager zit, dus onder dat eerste takje
en dat het stukje erboven, met ook al wat verouderde bast, toch van de witte den maar dus al de karakteristieken van de zwarte den heeft aangenomen. door de verdikkingen en veroudering die daarbij optreedt, is de ent plek steeds minder duidelijk te herkennen.
Uiteraard zie je t het beste als je de boom voor je hebt staan.
Maar het maakt verder niet uit. het belangrijkste is, dat je juist niet zo goed de entplek meer zit, dat is dus een voordeel.

Deze is echt niet geënt ook niet wat je aangeeft dea onder het takje.
Want daar zie je al helemaal niets van een enting.
Goed kijken dea dan iets zeggen, maar ga hier niet verder meer op in.
In mijn ogen is deze boom echt niet geënt

Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26502

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

Auk schreef : Een update - toch ook maar wel die lange tak rechts ingekort - en nog een foto van de mogelijke ent.
Het onderste takje heeft inderdaad hetzelfde loof als de rest. Zou het kunnen dat de bovenste boom onder deze tak is afgesneden, waardoor het lijkt alsof deze een geheel vormt met de onderstam?


Toch gedaan wat ik zei over het weg nemen van de takjes op de foto die ik terug geplaatst had met de streepjes.
goede keuze en nu maar door laten groeien
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26503

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

ChrisV schreef : Die tak lijkt wel geent aan de aanzet te zien. Heb zelf ook een parv met geente takken die aanzet ziet er ook zo uit


Nee nee chris deze is echt niet geënt, dat jij dat denkt.
En als je een tak strak bedraad en je draad zit dicht bij de stam en tak aan zet, en hij zit daar al heel lang en strak, dat hij er bijna in gegroeid is krijg je ook zo een aanzet dat ook zo kijkt of het geënt is na jaren.
Discussie gesloten.

Marktplaats (mis?)koopje 10 jaren 5 maanden geleden #26504

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Had gekund mazzel als dan de de tak verder ook een verdikking zou hebben. Is niet het geval.
Het is onmogelijk om de draad aan de basis van de tak zo strak te doen en meteen in de eerste wikkel niet strak te laten zitten...
Ik ga foto's laten zien want er is geen andere manier om een tak van een Pinus parviflora uit een stam van een Pinus thunbergii te laten groeien.
Als jij weet hoe dat wel zou kunnen zonder te enten hoor ik het graag natuurlijk net als de rest van de bonsai wereld. ;)

Geloof me deze is geënt ze moeten toch iets doen om takken lager bij de grond te krijgen als alles zo hoog zit.
Het heeft allemaal met verkoop te maken, meer takken ook laag bij de grond betekend meer mogelijkheden en makkelijkere verkoop of export.
Het is ook niet bijna niet mogelijk om een tak op die plek te laten verschijnen aangezien pinussen niet makkelijk of nauwelijks uitlopen op de stam.
En als dat wel het geval zou zijn zou er een tak en loof van een Pinus thunbergii uitkomen en dat is duidelijk niet het geval.
Enten is next level en in Japan is het zelfs zo dat als je er goed en succesvol in bent je er een hoop geld aan kan verdienen dus het is niet gek dat ze dit doen.
Bovendien is het nog geen oud boompje hoogstens 15/max20 jaar in opkweek daarom is het verschil in de bast ook zo duidelijk.
Kijk goed naar de tak daar kan je goed aan zie wat voor soort het is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea, leatherback, RubenBouwmeester
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren