Onderwerp:

Help: Wortelluis! 7 jaren 11 maanden geleden #49791

  • bkooij
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Zoals hier gezegd heb ik sinds kort een klein Liguster boompje. Tot mijn grote schrik zag laatst enkele zeer kleine witte/rode beestjes op de kluit lopen!

Na wat onderzoek ben ik er vrij zeker van dat het hier om wortelluis gaat. Hier wil ik uiteraard zo snel mogelijk iets aan doen, ik wil dit boompje absoluut redden, maar ik heb weinig verstand van bestrijdingsmiddelen en kan mbt wortelluis ook niet zoveel informatie vinden.

Weet iemand wat ik hier het beste aan kan doen? Ik was eigenlijk van plan om de plant te verpotten maar het lijkt me verstandig om daarmee te wachten tot de luis weg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help: Wortelluis! 7 jaren 11 maanden geleden #49792

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om heel eerlijk te zijn.. Ik heb in mijn leven nog maar een of twee keer luizen op wortels gezien. Het zou mij verbazen als het echt wortelluis is. Als je bomen buiten staan, heb je er diertjes op en om zitten. Kijk of je boom gezond is. En werk op basis daarvan verder.

Je kan altijd een flesje Pyrethrine insecticide halen en daarmee gieten. Maar ik denk dat het niet nodig is. Zeker geen foto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help: Wortelluis! 7 jaren 11 maanden geleden #49802

  • bkooij
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ze zijn niet te fotograferen omdat de beestjes piepklein zijn en alleen in de kluit zitten, rond de stam. Tot nu toe heb ik er niet meer dan twee tegelijk gezien. Als ik de kluit uit de pot haal zie ik ze niet aan de buitenkant. Eerst waren ze wit, maar gisteren zag ik alleen bruin/roodachtige beestjes. De boom staat binnen maar heeft bij de kweker in een gigantisch kas gestaan.

De boom krijgt voldoende water maar verliest toch iedere dag wel een blaadje of twee, die dan helemaal uitgedroogd/verschrompeld zijn. Ook hebben sommige bladeren een voor mij niet verklaarbare "krul" erin zitten (zie foto). De boom krijgt toch meestal om de dag water, ik laat de kluit nooit helemaal uitdrogen.

Ik hoop dat je gelijk hebt! Ik schrok nogal toen ik de beestjes zag. Ze kruipen overigens enkel omhoog als de grond droog aan het worden is. Boven de grond zijn geen beestjes te vinden.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by bkooij.

Help: Wortelluis! 7 jaren 11 maanden geleden #49804

  • bkooij
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
De wortels zijn overigens letterlijk uit de kluiten gewassen, ze komen zelfs omhoog aan de rand van de pot. Ik heb geen ander potje maar wil graag de wortels snoeien en verse grond erin doen. Ik twijfel echter of dat wel verstandig is nu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by bkooij.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts