In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42591

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147

Ik ga de pot trouwens ook met noppenfolie omwikkelen, om de kluit toch wat extra bescherming te geven tegen de vrieskou


Philip, met noppenfolie moet je voorzichtig zijn hoor. Als je ook de bovenkant er mee afdekt kan het vocht niet weg en gaat de boel gemakkelijk rotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42593

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

philippeperriens schreef : hey richard

Is wel een goeie opmerking. IK heb alleen split rond de kluit gestort om de bloempot waarin hij stond te vervangen. Om hem een super
drainerende korf te geven, die de kluit toch goed beschermd; een vochtige omgeving creëert; en lucht aan de wortels toelaat.
Eigenlijk dus niet echt een verpotting. Ik ben van plan om hem in zijn huidige kluit te laten recupereren, en terug wat gezonder te maken, alvorens ik hem echt verpot.
IK heb er wel aan zitten denken om toch een klein beetje turf er door te mengen; maar misschien dat ik dat in het voorjaar wel zal doen... Wat denken jullie ervan?

Ik ga de pot trouwens ook met noppenfolie omwikkelen, om de kluit toch wat extra bescherming te geven tegen de vrieskou.

ik heb tijdens het vervangen van de pot ook gezien dat het grondmengsel waarin de boom staat; ook wel veel fijne steentjes bevat; dus ik denk wel dat het nog vrij goed afwatert...

@ steven; bedankt voor deze tips; ik heb trouwens in een vorig bericht over pinussen gelezen dat jij je pinussen besproeid met een visemulsie oplossing? Zou ik dat voor deze boom ook doen (en waar haal ik dat spul eigenlijk? of is dat vergelijkbaar met het spoelwater uit een aquarium? Is het vanwege de winter momenteel niet nodig op de besproeien? )

een den heeft geen bescherming nodig tegen vrieskou. Wel is het beter om hem te beschermen tegen (veel) regenval. Het beste in om dat niet te doen door hem in te pakken met noppenfolie, maar onder bv een afdakje als er veel regen voorspeld wordt. Ik los dat zelf op door een stuk bitumen over de pot te schuiven, met daarin de stam uitgespaard. Doordat dit materiaal vrij stug is loopt het water wat anders in de pot zou vallen voor 95 % eraf. Bij deze manier van afdekken kan er toch genoeg zuurstof en/of wind bij het grondmedium komen zodat het niet verstikt. Als ik jou was has ik trouwens niet voor split gekozen, maar voor bims. Dit heeft een open oppervlaktestructuur, en kan dus veel meer zuurstof bevatten. Das niet een eens zoveel duurder en makkelijk online te bestellen. De split die jij gebruikt hebt voegt eigenlijk niks toe, behalve een hoop gewicht.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richard Baas, philippeperriens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42595

  • philippeperriens
  • philippeperriens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 112
  • Ontvangen bedankjes 4
ALs ik bims zou hebben dan zou ik die inderdaad ook liever gebruikt hebben. Maar ik kan er moeilijk aan geraken voor een deftige prijs dan... Ik weet dat ze in de wegenaanleg ook gebruikt worden; maar heb nog geen leverancier gevonden die hier in de buurt is (ik ben van Sint-Niklaas in Belgie) Lava was ook een optie; maar heb er al veel tegenstrijdige berichten over gelezen, daarom gewoon voor de klassieke split gekozen. Het zal op deze manier toch al beter zijn dan het was...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by philippeperriens.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42597

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Philippe, ik dacht dat alleen nederlanders zuining waren.. :woohoo: :woohoo:
Hobby's kosten nu eenmaal geld. We hebben heb in dit geval over een verschil in prijs van, ik schat, 15 euro.
mocht ie het overleven, dan wil je hem ook, over een jaar of twee, drie, bedraden. Maar dan wel met koperdraad natuurlijk, want dat kan er lang omheen blijven zitten, zoals bij een den nodig is.... Ik zal hier nog maar niet noemen wat een rol koperdraad kost, waarvan je toch wel minimaal 3 diktes nodig hebt. Ik vergeet nog even een fatsoenlijke bemesting toe noemen....
Hobby's kosten geld Philippe... B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42598

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

philippeperriens schreef : foto 1


heb je de kluit goed geinspecteerd?MZo op basis van deze foto denk ik dat je bewoners hebt (gehad) in de kluit. Zaagsel? En gangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42599

  • philippeperriens
  • philippeperriens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 112
  • Ontvangen bedankjes 4
Jelle, dat was ook het eerste wat ik dacht...
Maar heb echt heel de kluit geïnspecteerd en ik heb nergens een 'beest' gezien. En ook geen uitwerpselen ofzoiets... soit. Ik heb er ook geen verklaring voor. Zou het niet kunnen dat het gewoon het patroon van de schimmel is?

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42602

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Heb je enig idee welke variant het is ? Bij een vijfnaalden Den variant is vertrekt uit een groeipunt vijf naalden.
Op de site van chowa zoutleeuw vind je ook nog goed info over de verzorging van pinus mugo maar ik denk niet dat je een mugo hebt.
Blijf wel goed materiaal voor je bomen gebruiken (bims, goede meststof, enz) je kan in je buurt eens zoeken welke bonsai winkels er zijn (bijvoorbeeld via google) als je die onderling vergelijkt kan je toch wel enkele euro's besparen.
Visemulsie kan je best pas terug in het voorjaar geven als de boom terug vertrokken is in zijn groei zoals eerder al vermeld werd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42603

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

stevens schreef : Heb je enig idee welke variant het is ? Bij een vijfnaalden Den variant is vertrekt uit een groeipunt vijf naalden.
Op de site van chowa zoutleeuw vind je ook nog goed info over de verzorging van pinus mugo maar ik denk niet dat je een mugo hebt.
Blijf wel goed materiaal voor je bomen gebruiken (bims, goede meststof, enz) je kan in je buurt eens zoeken welke bonsai winkels er zijn (bijvoorbeeld via google) als je die onderling vergelijkt kan je toch wel enkele euro's besparen.
Visemulsie kan je best pas terug in het voorjaar geven als de boom terug vertrokken is in zijn groei zoals eerder al vermeld werd.

dit is een weymouthden, zonder twijfel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 6 maanden geleden #42608

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64

Marco buijsman schreef :

stevens schreef : Heb je enig idee welke variant het is ? Bij een vijfnaalden Den variant is vertrekt uit een groeipunt vijf naalden.
Op de site van chowa zoutleeuw vind je ook nog goed info over de verzorging van pinus mugo maar ik denk niet dat je een mugo hebt.
Blijf wel goed materiaal voor je bomen gebruiken (bims, goede meststof, enz) je kan in je buurt eens zoeken welke bonsai winkels er zijn (bijvoorbeeld via google) als je die onderling vergelijkt kan je toch wel enkele euro's besparen.
Visemulsie kan je best pas terug in het voorjaar geven als de boom terug vertrokken is in zijn groei zoals eerder al vermeld werd.

dit is een weymouthden, zonder twijfel..


Dus dezelfde als mijn , een pinus strobus oftewel weymouth Den.
Als je deze een tijdje hebt zoals ik dan blijkt het zeker niet een van de makkelijkste soorten want hij doet weinig of bijna niet aan back budding .
Maar toch beleef ik aan de mijne al jaren plezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus?? nood aan deskundig advies... 8 jaren 4 weken geleden #46904

  • philippeperriens
  • philippeperriens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 112
  • Ontvangen bedankjes 4
Het is wat twijfelachtig geweest...

Ik heb deze boom heel de winter op een rustig plekje gezet; uit de wind en af en toe beetje water gegeven..
Ik heb de indruk dat de boom stilaan begint te stabiliseren. Toch vind ik z'n kleur niet zo best.
hopelijk doet het voorjaar hem deugd en komt ie wat op krachten!
ik zie toch hier en daar groene punten ontstaan dus de wil is er wel :)

groeten!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren