In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 4 maanden geleden #5422

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef : Jij hebt echt gekregen wat je besteld hebt: Jouw boom is volgens mij een van de 2 bomen die oscar op de eerste foto gezet heeft, als voorbeeld van een starterspakket liguster.


Volgens mij heeft iedereen gekregen wat ie besteld heeft:
een liguster starterset !!

Maar je hebt wel gelijk (denk ik) dat mijn boom op de foto van Osacr (1e post)staat, links.
helaas hebben alleen ik, Tiger en Bladgroen een foto gepost, maar zo te zien, zijn ze allen gelijkwaardig.

Ook die van mij heeft een iel stammetje, maar voor mij maakt dat niets uit.
En omdat dit topic en de starterset bedoeld zijn voor Pierre en Oscar als test om te kijken of ze dit gaan aanbieden in hun shop, ga ik de liguster niet eerst 3 jaar in de tuin planten om aan te dikken.
Ik heb hem juist al zn 1e vorming gegeven (foto's komen later deze week).
Ik laat hem eerst bekomen van de ingrepen, en daarna zal ik hem gaan oppotten.
Ik zat eraan te denken om in een van mn eigen potten te doen, maar dat zou weer jammer zijn voor Pierre en Oscar, want ze willen dit juist als test, dus met gebruik van alle producten die in de starterset zitten (toch Oscar?? of hebben jullie er geen bezwaar tegen, als ik het in een eigen pot plant, met eigen grondmengsel ipv het bijgeleverde zakje aarde???)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 4 maanden geleden #5423

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat het duidelijk is bij Oscar en Pierre dat de potten als niet-ideaal bevonden worden. Wat is er mis met de aarde die meegeleverd wordt? ik denk dat het bepalen van de sterke en de zwakke kanten van de sets belangrijker is dan het al dan niet gebruiken van alles wat meegeleverd wordt, zolang je kan aangeven waarom bepaalde items niet gebruikt worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 4 maanden geleden #5424

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef : .....zolang je kan aangeven waarom bepaalde items niet gebruikt worden?


persoonlijke voorkeur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 4 maanden geleden #5431

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
@Leatherback; geen speciale methode hoor. Ik stek de liguster zelf ook met snoeimateriaal in de vroege lente. De liguster is erg goed te stekken.


@Iedereen; Geen enkel probleem; doe het zoals jullie het goed achten met de materialen die jullie prefereren.

Wij zijn benieuwd naar jullie algemene reacties; als de pot niet bevalt kunnen we daar wat mee bijvoorbeeld. Of als jullie merken dat de boom het binnen toch niet erg goed doet bijvoorbeeld.

Ga zo door; ik lees aandachtig :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 4 maanden geleden #5446

  • Mauszano
  • Mauszano's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo mensen,

Mijn eerste boompje is vandaag binnen gekomen.. De set ziet er goed uit.. Leuk om mee te beginnen.. Onder schaaltje zou het perfect maken weet nog niet wat ik het beste eronder kan houden? Een normaal bord misschien? Ik heb de afgelopen weken alle forums en sites afgestruind en dacht wel voldoende info te hebben opgepikt! Niet dus haha..

Als ik het goed begrepen heb moet ik de 2 gaasjes op de gaatjes leggen van het schaaltje.. En wat is daar eigenlijk de toegevoegde waarde van? Vervolgens weet ik dat ik 2/3e potgrond en 1/3e acadama grond moet nemen.. Is hiervoor ook nog een speciale volgorde? Acadama onder daarboven potgrond? Of moet je ze juist door elkaar mixen?

Moet ik bij deze starters set ook tot 1/3e ervan af snoeien met het ontpotten? Of is dat al gedaan of moet ik juist meer of minder snoeien?

Ik zou er graag een moyogi van willen maken of iig iets wat daar op lijkt.. Omdat ik hier helemaal nieuw mee ben wil ik eigenlijk mijn eerste boompje zover mogelijk perfect maken.. Is deze soort wel mogelijk om een moyogi vorm ervan te maken? 

Ik wil dan graag van de hoofdstam bepaalde buigingen / kronkel maken is dat goed te doen met die dikste draad wat erbij geleverd is? En hoe kan ik dat het beste ombuigen in een bepaalde "kronkel" ?

Nou het zijn een hoop vragen waar ik nog mee zit voordat ik echt ga beginnen met ontpotten en snoeien.. Ik hoop dat iemand mij wat meer op weg kan helpen..

Ik verzend deze mail nu via mijn iphone en heb niet echt toegang tot internet op dit moment dus kan mijn tekst niet echt overzichtelijk maken ik probeer zo mijn fotos van nu toe te uploaden zodat iemand me wat tips kan geven?! 

Alvast bedankt

Gr maurice


EDIT: hieronder de foto's van het pakketje, ik ben bang als ik het ga snoeien/knippen dat het een hele kale boom word (zie foto 3) iemand tips wat ik het beste kan laten of weghalen om een Moyogi te creeren?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mauszano. Reden: foto's adden

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 4 maanden geleden #5464

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm.. Ik vrees dat ik dan de uitzondering ben.

ik heb vandaag het pakje binnen gekregen. Mijn boompje is nog erg jong; en iel qua zijtakjes, en ook wel een beetje ongelukkig: De bladeren zijn deels aangevreten, en een deel van de plant heeft geel-groene marmering (Of hoort dat laatste bij deze soort?).

Het boompje is kort voor transport in een grotere pot gezet, heeft echter niet gepakt: De kluit zat los in de pot, met een heleboel losse aarde overal in de doos, en slechts een paar kleine worteltjes buiten de kweek-kluit. Het plantje staat nu weer redelijk terug in de pot; De plant heeft eigenlijk nog wel een seizoen groei nodig voor je serieus kan nadenken over vormen: Ik heb er alleen maar primaire takken aan zitten. Hier is wel aandacht aan besteed: De bovenste tak staat met een dun draadje omhoog gebonden, waarschijnlijk om beschadiging te voorkomen, danwel als start van een nieuwe hoofdas.

Ik ga in de lunch even potgrond scoren om hem verder op te potten. Dan krijgt hij een lading water & gebalanceerde vloeibare voeding, en dan rust tot maandag. Als het weer meezit heeft de plant dat tijd om een beetje licht te pakken (Ramen op het zuiden).

Het boompje komt bij mij op het werk te staan (Thuis heb ik geen ruimte meer in de vensterbanken) en ik zal maandag aan het einde van de werkdag er mee aan de slag gaan. Dan volgen ook foto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 4 maanden geleden #5465

  • j0hner
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb de mijne de dode bladeren en takken verwijderd en nu is er weinig van over. De andere takken zijn wel goed groene frisse bladeren.

Dusja dan starten we maar weer vanaf 0. Wel viel mij ook tegen dat ik veel hoge takken heb. 1 Iel laag takje maar die was dood

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 4 maanden geleden #5471

  • Mauszano
  • Mauszano's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
ik ben benieuwd hoe het er nu bij jullie eruit ziet na de snoei?! dan heb ik een beetje een richtlijn waar ik op moet letten, kunnen jullie ook foto's uploaden na de snoei? gr maurice

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 4 maanden geleden #5477

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Mauszano: ik heb zelf nog geen idee hoe ik de liguster wil gaan snoeien, heb een paar takjes eraf gehaald die ik storend vond, maar verder nog niks bijzonders gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 4 maanden geleden #5478

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hierbij de foto's na de 1e primaire styling.
Uiteraard is dit bij lange na niet de eindvorm, maar enkel de opstart.

Ik heb eerst de wortelvoet wat opgezocht door deze vrij te maken, toen een goede voorkant en de juiste stand bepaald. Alles wat overbodig was/leek, weggesnoeid. De primaire en secundaire takken bedraad en ten slotte gevormd.

Dit alles is 30 dec 2011 gebeurd en ik zie nu alweer nieuwe groei puntjes. Nog geen week later dus !
Hij doet het dus erg goed !!!!

De verschillende loofetages mogen nu wat voller raken door de zgn "clip & grow" methode.

Zoals jullie kunnen zien, staat hij nog in de plastic container waarin hij geleverd was. Oppotten en wortelsnoei zal ik begin voorjaar doen. Hij mag eerst bekomen van deze ingrepen.

Ben ook benieuwd naar jullie vormingen.
Zijn er al meer mensen die de 1e styling hebben plaats laten vinden, en met foto's????

Start, zoals ik hem ontving:


Eerste styling: (voorkant is gelijk aan de start foto hierboven)


Eerste styling, close up:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren