In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 3 maanden geleden #6270

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dea schreef : nu moet ik er wel bij zeggen, dat de oude(re) blaadjes langzaamaan beginnen af te vallen, met enkele lege takken als gevolg.
Gelukkig heel veel nieuw uitschieters die behoorlijk lang beginnen te worden.
Ik laat ze nog 1 á 2 weken doorgroeien en wat verdikken, alvorens ik tot pinceteren over zal gaan.


Bij mij vallen de oudere bladeren ook af. Ik ging er vanuit dat dat was omdat ik de boom regelmatig draai: Mijn plant staat vanaf 11 tot zonsondergang in de zon en wordt eenzijdig belicht; Het liefste heb ik evenwichtige groei. Maar draaien is funest voor bladbehoud bij de meeste bomen.

Ik ga vooral in de kruin uitdunnen: Daar wil ik dunnere takken hebben. Onderin zitten 2 takken die verwijdert worden als ik tapsheid heb. En de tak die als nieuwe top omhoog gebonden staat mag ook door blijven gaan. Wel heb ik deze een bocht gegeven zodat ik later een mooier verloop krijg als ik hem aftop. (Dat doe ik in een knik die ik gemaakt hebt, zodat je een zijtak wond maakt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 2 maanden geleden #6630

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Update:

De liguster heeft nu rond de 35 groeipunten, en is een wolk van groen. Dus maandag heb ik de stap genomen en de kluit uit elkaar getrokken.

Een bal van 15cm doorsnede aan wortels uiteindelijk weg gegooid. De plant met de wortels ondiep uitgespreid in een vlakkere schaal gezet. Nu is de plant (uiteraard) heel zielig. Ik heb 2 takken beschadigd (Ik had geen gereedschap bij de hand en ben dus met mijn dikker vingers aan de gang gegaan). Maar de rest staat nog overeind :)

De top van de plant begint duidelijk te verdikken. 3 Weken geleden heb ik alle zijtakken die ik voor stamverdikking wil gebruiken getopt, waardoor hij meer zijscheuten maakt, en hopelijk over een paar maandan daardoor meer bijdraagt. Een dag of 3 later heb ik alle takken die ik wel wil behouden afgeknipt tot op 3 knoppen van de hoofdstam om zijtakjes te vormen. Die worden nu bijgehouden: Zodra er ergens 5 of meer knopen aan zitten gaat de tak terug naar een of 2 knopen.

Als het voorjaar wat verder is, en ik klaar ben met zaaien gaat deze plant waarschijnlijk tot het einde van de zomer de volle grond in. In het najaar haal ik de plant uit de tuin en zal de vormgeving in de loop van volgende winter echt beginnen. Foto's volgen.

Zijn er meer mensen die de liguster nog in leven binnen hebben... ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 2 maanden geleden #6631

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Yep, die van mij is ook nog steeds in leven, en groeit lekker door.
al meerdere malen getopt, maar de blaadjes blijven maar lichtjes droog worden.
Denk dat ik hem deze week ook ga oppotten.
Hopelijk met foto's.
Ben ook zeer benieuwd naar update foto's van de overige forumleden met dit boompje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 2 maanden geleden #6638

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
De mijne doet het ook nog steeds goed. Zit momenteel hier en daar nog wat oud blad aan maar de nieuwe groei is al heel goed op gang gekomen.
Paar weken na aankomst zijn de wortels gesnoeid en is het boompje in verse grond gezet. Nieuwe groei aan de takken was er daardoor nauwelijks.
De groei van jonge wortels is goed op gang gekomen wat blijkt uit de ontwikkeling van het vele nieuwe groen aan de takken.
Blijft voorlopig nog even in z'n "vijvermandje" staan en gaat komend voorjaar naar buiten. Staat momenteel nog in een kamer waar de temp. niet beneden 15 graden is geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 2 maanden geleden #6657

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Ja hoor hij doet het nog steeds.
Veel nieuwe takjes en overal uitlopers.
Al het oude blad is er af,
Het groen is wel heel teer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 2 maanden geleden #6729

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Van de lange gesnoeide uitlopers van de Ligustrum heb ik destijd een paar in stekmedium gezet.
Gisteren heb ik ze voor het eerst uit hun potje gehaald om eens te zien of er al wat beworteld was.
Twee stuks hadden al redelijk wat worteltjes ontwikkeld! :cheer:
Heeft wel langer geduurd dan normaal maar toch!
Mocht de moederplant het om wat voor reden dan ook niet redden, waar ik natuurlijk niet van uitga, heb ik i.i.g. wat nakomelingen ervan. ;)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hank.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 1 week geleden #8497

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
iemand nog update foto's of bevindingen van de Liguster starter set??

Ik zal zelf na het weekend wat nieuwe foto's plaatsen.
Het uitvallen en opnieuw aanmaken van bladeren blijft zich voortzetten bij de mijne.
Toch lastiger dan buiten bomen, die binnen bonsai !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 12 jaren 5 dagen geleden #8541

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Die van mij staat buiten, pas verpot had een vreselijke wortelkluit, Eigenlijk enkel wortel. Dus flink gesnoeid. Maar een foto plaatsen doe ik maar niet. Hij ziet er zo zielig uit.
Misschien later.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 11 jaren 11 maanden geleden #9262

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Dag allen!

Even een update vanuit de bonsai shop; we gaan de starterset definitief aanbieden maar (vooral door jullie input ook!) wachten we hier nog even mee omdat we de boompjes eerst wat voller/volwassener willen laten worden.

De reden is dat we de bomen als starterset willen aanbieden (direct vormbaar) en niet als kweekmateriaal. Nog even geduld dus; de booompjes groeien werkelijk als kool dus ik verwacht ze over enkele maanden te kunnen aanbieden!

To be continued...
Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Ligustrum binnen bonsai: jullie ervaringen 11 jaren 11 maanden geleden #9264

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Helaas is de mijne overleden, een paar weken na mijn laatste post in dit draadje. Ik wijt dit aan de droogte in mijn apartement in de winter. Het mag dan lekker warm in huis zijn, maar als mijn hygrometer tussen de 0% en 10% luchtvochtigheid schommelt, voelen mijn planten zich niet zo goed. :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts