Onderwerp:

NIeuwe ganzerik 10 jaren 8 maanden geleden #24015

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mensen,
Het is deze hele discussie niet waard. Op dit moment staan ze 3 dagen in een pot. Pas in het najaar zal duidelijk zijn welke delen afsterven: Als gevolg van verplanten (Potentilla's hebben wortels en levenslijnen, zoals bij jeneverbessen) kunnen zo complete secties van de plant sterven.

De komende weken ga ik de stammen ontdoen van alle losse bast. En in de herfst/winter rustig kijken naar het verloop van de stammen. Nodig ik Chris een keer uit voor een biertje als hij zijn schetsblok meeneemt (Chris, hierbij!) en dan denk ik dat er best wel leuke planten uit gaan komen. En zoals altijd: "The proof is in the pudding". Als hier over 3 jaar geen leuke pre-bonsai uit zijn gekomen, dan hebben de nee-roepers gelijk gekregen en heb ik mijn tijd verspilt. Wat ik bij gebrek aan een profi die mij begeleid ongetwijfeld zowieso doe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

NIeuwe ganzerik 10 jaren 8 maanden geleden #24028

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Dit soort materiaal verdiend het altijd om opgepot te worden als de kans zich voordoet. Pas na enkele jaren als de plant goed is aangeslagen en duidelijk heeft laten zien waar het zich goed en waar het zich slecht ontwikkeld heeft, pas dan kun je naar mijn mening voorzichtig gaan beoordelen welke kant het op kan. Mocht het om welke reden dan ook niet lukken heb je toch mooi een bak ervaring opgedaan. Ervaring, daar gaat het om daar kan boekjes en die zogenaamde pro wijsheid je maar een heel klein beetje bij helpen. Zo heb ik een aantal lonicera's van verschillende formaten opgepot staan waarvan sommigen na enkele jaren volledig met rust gelaten, een totaal andere kant op gegaan zijn dan dat ik in eerste instantie voor ogen had.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

NIeuwe ganzerik 10 jaren 8 maanden geleden #24030

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Zoals niet iedereen zie ik wel degelijk iets in dit materiaal. Dikke stammen zijn de fundering van goede bomen. Ongeacht of je de hele plant terug snoeit of de bestaande stammen gebruikt je zal altijd een voorsprong van tientallen jaren hebben met het opbouwen.
Er staan op Google tientallen voorbeelden van ganzeriken die topbomen zijn en uit zulk materiaal opgebouwd zijn.
Bezems, literati noem maar op.
Duurt welk wat jaren maar het kan allemaal.
Idd levenslijnen zoeken bast schoonmaken en zorgen dat ze de lente halen.
En Jelle behoud zo wel mogelijk van de boom dan kom ik zeker dat biertje halen en alle mogelijkheden voor je tekenen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

NIeuwe ganzerik 10 jaren 8 maanden geleden #24036

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

ChrisV schreef : Zoals niet iedereen zie ik wel degelijk iets in dit materiaal. Dikke stammen zijn de fundering van goede bomen. Ongeacht of je de hele plant terug snoeit of de bestaande stammen gebruikt je zal altijd een voorsprong van tientallen jaren hebben met het opbouwen.
Er staan op Google tientallen voorbeelden van ganzeriken die topbomen zijn en uit zulk materiaal opgebouwd zijn.
Bezems, literati noem maar op.
Duurt welk wat jaren maar het kan allemaal.
Idd levenslijnen zoeken bast schoonmaken en zorgen dat ze de lente halen.
En Jelle behoud zo wel mogelijk van de boom dan kom ik zeker dat biertje halen en alle mogelijkheden voor je tekenen.


Dank je Chris. Ik heb gisteren een half uurtje tijd gevonden om in de zon een berg bast weg te halen. De eerste emmer is er af, zeg maar. En zelfs de dikke rechtop staande heeft een 3-tal takken die heel mooi verdunnen, en elk op zich al een schaal waard zijn. Oh.. En het voorjaar gaan ze halen. De eerste nieuwe bladeren zitten er al in! De planten stonden op een dusdanig droge plaats (Gewone zandgrond waar ik de spade nauwelijks in kreeg) dat alleen het beschikbaar hebben van water al een verbetering is.

Ik hou zeker al het plant materiaal. Het moet nu als de donder wortels hergroeien, wonden dichten en klaar zijn voor de winter; Een zwakke boom in de winter is een dode boom in het voorjaar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

NIeuwe ganzerik 10 jaren 8 maanden geleden #24120

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een plaatje van een van de planten na het opruimen van de rommel:




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

NIeuwe ganzerik 10 jaren 7 maanden geleden #24950

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19



hallo ,ben nieuw op het forum,en zag deze potentilla,heb er zelf van zo een struik enkele gevormt.oa een cascade(begin na een jaar)mvg adje ( probeer foto toevoegen maar lukt niet goed)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by adje.

NIeuwe ganzerik 10 jaren 5 maanden geleden #27618

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hey Adje,
Leuke tilla's heb je daar staan! (maar die rode laarsjes.. Die zijn wel erg bijzonder!).

Ik heb vandaag voor het opruimen van de tuin, ook maar een van de grote potentilla's een eerste vormsnoei gegeven. Hiermee staat eigenlijk de hoofdstructuur van de boom vast:

waarschijnlijke voorkant


Achterkant


De grootste tak wordt nog ingekort, maar ik wacht even af hoe de tak in het voorjaar uitloopt..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

NIeuwe ganzerik 10 jaren 4 maanden geleden #27985

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
En vanochtend ook nummer twee de eerste keer stammen weg gehaald en romer er uit gevist. Nu maar eens een jaartje gaan laten groeien. Tzt zullen er nog wel stammen ingekort moeten. Maar eerst moet de plant goed doorwortelen & uit gaan lopen op de oudere stammen.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

NIeuwe ganzerik 10 jaren 4 maanden geleden #27988

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Da's een goeie. Beloofd wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

NIeuwe ganzerik 10 jaren 4 maanden geleden #27991

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Is de kans dat ie op de oudere stammen gaat uitlopen niet groter als je nu al de hogere stammetjes inkort?
Idd een veel belovende boom/start deze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts