Onderwerp:

Bonsaiquiz? 9 jaren 4 maanden geleden #35996

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
afwatering

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaiquiz? 9 jaren 4 maanden geleden #36011

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
het heeft inderdaad met afwatering te maken. Maar wat ik zoek is het gevolg voor de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaiquiz? 9 jaren 4 maanden geleden #36013

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

rravenho schreef : het heeft inderdaad met afwatering te maken. Maar wat ik zoek is het gevolg voor de boom.


De gevolgen voor de boom - met name de wortels - staan hier beschreven door Michael Hagedorn ('t gaat over Turface, maar da's ook gebakken klei):

crataegus.com/2013/11/24/life-without-turface/

Hetgeen overigens - op een zeer beschaafde manier - is weerlegd Jack Wikle, op deze pagina:

hoosierbonsai.blogspot.nl/2013/12/turfac...active-question.html

Overigens dacht ik dat dit een quiz was, dus niet een podium om een mening te verkondigen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaiquiz? 9 jaren 4 maanden geleden #36014

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218

Auk schreef :

rravenho schreef : het heeft inderdaad met afwatering te maken. Maar wat ik zoek is het gevolg voor de boom.


De gevolgen voor de boom - met name de wortels - staan hier beschreven door Michael Hagedorn ('t gaat over Turface, maar da's ook gebakken klei):

crataegus.com/2013/11/24/life-without-turface/

Hetgeen overigens - op een zeer beschaafde manier - is weerlegd Jack Wikle, op deze pagina:

hoosierbonsai.blogspot.nl/2013/12/turfac...active-question.html

Overigens dacht ik dat dit een quiz was, dus niet een podium om een mening te verkondigen ?



Het is ook een quiz met vraag en antwoord. Het is geen zoekplaatje met verwijzing naar ellenlange artikelen.
Mijn vraag is dus ook geen mening.
Wanneer je daar anders over denkt ben je vrij en mag je altijd besluiten om niet te antwoorden op de vraag.
Het was en is immers de bedoeling om er op een leuke manier met zijn allen van te leren.

Overigens waar het mijn mening betreft is dit veelal uit eigen ervaring, niet van horen zeggen,uit boekjes of uit de duim gezogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaiquiz? 9 jaren 4 maanden geleden #36015

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

rravenho schreef : Het is ook een quiz met vraag en antwoord.


Dan moet de vraag wel beantwoord kunnen worden. Jouw vraag bevat een mening, geen feit, en kan dus niet beantwoord worden, omdat antwoorden die niet gelijk zijn aan jouw mening, volgens jou dan dus fout zijn.

Het is geen zoekplaatje met verwijzing naar ellenlange artikelen.


Twee helemaal niet zo lange en prima leesbare artikeltjes hoor, maar ik snap je.

Het antwoord dat je vermoedelijk wilt horen is dat dit materiaal zorgt voor grillige wortelgroei en slecht vertakte wortels.

Mijn vraag is dus ook geen mening.
Wanneer je daar anders over denkt ben je vrij en mag je altijd besluiten om niet te antwoorden op de vraag.


Als ik een andere mening heb, dan wil je liever niet dat ik antwoord?

Het was en iotes immers de bedoeling om er op een leuke manier met zijn allen van te leren


Dat ben ik met je eens. Het is dan ook zeer leerzaam om andere en tegenstrijdige meningen te lezen.

mijn mening betreft is dit veelal uit eigen ervaring, niet van horen zeggen,uit boekjes of uit de duim gezogen.


Ik geloof je - ik weet wat jij voor bomen neerzet en wil mezelf of mijn kennis beslist niet met die van jou meten.
De bonsai-kweker uit het tweede artikel heeft echter bijna 50 jaar ervaring en goede ervaringen met turface - en hij is bepaald niet de enige.

Mijns insziens is er geen juist antwoord op je vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Bonsaiquiz? 9 jaren 4 maanden geleden #36016

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Wordt er misschien gedoeld op het feit dat de genoemde materialen in de tijd door vooral vorst-dooi cycli een dikke harde vaste massa worden. wTer wprdt niet goed opgenomen door de bodem en dus geen water in boom etc etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaiquiz? 9 jaren 4 maanden geleden #36019

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218

Auk schreef : Als ik een andere mening heb, dan wil je liever niet dat ik antwoord?


Het is zoals gezegd een quiz, dus nee ik zit niet op je mening te wachten.
Geef gewoon antwoord en houdt het gezellig. Of antwoord niet als je dat niet kan.
Maar antwoord niet met een artikel waarin de mening besloten ligt van iemand die aan de andere kant van de wereld woont.

simpele regels op bladzijde 1 schreef : De regels zijn simpel de vraag steller geeft ook het antwoord. Dit is het juiste antwoord op de vraag en niet aan discussie onderhevig.(het antwoord komt vanuit de perceptie van de vraagsteller, ook al zijn er meerdere of beter antwoorden mogelijk.


Wil je hydro korrels, terramol, kattebakkorels,oven gebakken akadama of soort gelijke materialen ter discussie stellen open dan gewoon een topic.

Auk schreef : Mijns insziens is er geen juist antwoord op je vraag.


Elke hydro cultuur kweker zal het niet met je eens zijn.

Het antwoord was: In elk van deze materialen, puur gebruikt, ontstaat een hydro cultuur.
Hierdoor verandert de consistentie van wortels: waterwortels.

Chris aan jou de volgende vraag om te stellen.
(ik neem ff pauze)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaiquiz? 9 jaren 4 maanden geleden #36020

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

rravenho schreef : Het is zoals gezegd een quiz, dus nee ik zit niet op je mening te wachten.


Ik heb hier niet echt een mening over, ik geef alleen aan dat een juist antwoord niet mogelijk is - omdat in jouw vraag al jouw mening besloten zit - het is dus geen quiz vraag. Niet dat ik jouw mening niet interessant vind, overigens.

De regels zijn simpel de vraag steller geeft ook het antwoord. Dit is het juiste antwoord op de vraag en niet aan discussie onderhevig.(het antwoord komt vanuit de perceptie van de vraagsteller, ook al zijn er meerdere of beter antwoorden mogelijk


Dank je, had ik niet gelezen. Duidelijk. Vreemde regel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Bonsaiquiz? 9 jaren 4 maanden geleden #36022

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Ik was er al bang voor....
Vond mijn antwoord toch wel creatief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsaiquiz? 9 jaren 3 maanden geleden #36381

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bump!
We gaan het nieuwe jaar natuurlijk gewoon verder! Hierbij start ik de serie op:

Op welke twee manieren helpt een wilgen-extract bij het bewortelen van stekken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren