Onderwerp:

Zelf substraat samenstellen 10 jaren 11 maanden geleden #20756

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Ik ga hier even deze topic terug wat leven in blazen.



Gisteren heb ik een olijf moeten verpotten. Kreeg hem mee bij aankoop van een paar bomen, maar de man wou de pot zelf houden dus moest ik die in een andere pot verpotten thuis.

In het eerste gedacht wou ik de buitenste wortels wat los maken en in een te grote pot zetten tot over een paar jaar dat ik er iets mee zou doen.

Bij het loskammen van de wortels merkte ik dat de boom initieel opgekweekt was in potgrond en dan nadien zonder de wortels van de potgrond te ontdoen in een bonsaipot werd gezet en aangevuld met akadama.

De wortels die nieuw gegroeid waren in de akadama waren mooi fijn van structuur en zeer sterk. Onderin de boom was nog een groot deel potgrond en toen ik die verwijderde merkte ik niets. Geen wortels geen nieuwe groei. Dus een gapend gat.

Ik heb altijd sinds 7 jaar mijn bonsai op puren akadama gezet en met goede resultaten. Na al die tijd stond ik niet meer stil waarom ik dat deed.
Nu na die verpotting liet het wel duidelijk merken dat de akadama ervoor heeft gezorgd dat de boom mooie fijne wortels heeft gemaakt. En de potgrond heeft alleen voor lange onstabiele wortels gezorgd.



Wat je dus bij bonsai moet kunnen bereiken is dat het wortelgestel gezond is en veel fijne wortels maakt. Als er fijne wortels worden gemaakt zullen de takken aan de boom ook een fijne vertakking hebben.

Dit bekom je dus alleen door een goede grondmengsel te gebruiken die een goede drainerende functie heeft.

Groeten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: wouterg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 9 maanden geleden #40786

  • DevonVanDijk
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
gebruik je dan substraat voor vijverplanten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 9 maanden geleden #40788

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

DevonVanDijk schreef : gebruik je dan substraat voor vijverplanten?


Over substraat kan je boeken vol schrijven.. En urenlang aan een bar bediscusieren & bier bij drinken.

Maar geoed. Dit is geen boek, en geen bar.

WAT je exact gebruikt, is minder relevant dan de functie, in mijn ogen. Het moet goed draineren; Bij het water geven moet het water zeer snel onder uit de pot beginnen te lopen. Het moet voldoende vocht vasthouden dat de boom niet uitdroogt tusen waterbeurten (Dit is dus persoonlijk & locatie gebonden). Het moet veel zuurstof toelaten (Omdat de boom relatief veel actieve wortels heeft voor het volume substraat). En daarnaast moet het in beperkte mate in staat zijn om nutrienten tijdelijk te binden & weer los te laten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alex Waeytens, DevonVanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 9 maanden geleden #40791

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165

DevonVanDijk schreef : gebruik je dan substraat voor vijverplanten?


Ik gebruik substraat voor bonsai. Want we zijn met bonsai bezig en niet met vijverplanten. :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 9 maanden geleden #40793

  • DevonVanDijk
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
oh sorry dan zit ik hier verkeerd ben ik bang........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DevonVanDijk.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 9 maanden geleden #40807

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Kokedama schreef : Ik ga hier even deze topic terug wat leven in blazen.



Gisteren heb ik een olijf moeten verpotten. Kreeg hem mee bij aankoop van een paar bomen, maar de man wou de pot zelf houden dus moest ik die in een andere pot verpotten thuis.

In het eerste gedacht wou ik de buitenste wortels wat los maken en in een te grote pot zetten tot over een paar jaar dat ik er iets mee zou doen.

Bij het loskammen van de wortels merkte ik dat de boom initieel opgekweekt was in potgrond en dan nadien zonder de wortels van de potgrond te ontdoen in een bonsaipot werd gezet en aangevuld met akadama.

De wortels die nieuw gegroeid waren in de akadama waren mooi fijn van structuur en zeer sterk. Onderin de boom was nog een groot deel potgrond en toen ik die verwijderde merkte ik niets. Geen wortels geen nieuwe groei. Dus een gapend gat.

Ik heb altijd sinds 7 jaar mijn bonsai op puren akadama gezet en met goede resultaten. Na al die tijd stond ik niet meer stil waarom ik dat deed.
Nu na die verpotting liet het wel duidelijk merken dat de akadama ervoor heeft gezorgd dat de boom mooie fijne wortels heeft gemaakt. En de potgrond heeft alleen voor lange onstabiele wortels gezorgd.



Wat je dus bij bonsai moet kunnen bereiken is dat het wortelgestel gezond is en veel fijne wortels maakt. Als er fijne wortels worden gemaakt zullen de takken aan de boom ook een fijne vertakking hebben.

Dit bekom je dus alleen door een goede grondmengsel te gebruiken die een goede drainerende functie heeft.

Groeten


Gebruik jij voor al je Bonsai in pure akadama?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 9 maanden geleden #40808

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165

ybonsai schreef :

Kokedama schreef : Ik ga hier even deze topic terug wat leven in blazen.



Gisteren heb ik een olijf moeten verpotten. Kreeg hem mee bij aankoop van een paar bomen, maar de man wou de pot zelf houden dus moest ik die in een andere pot verpotten thuis.

In het eerste gedacht wou ik de buitenste wortels wat los maken en in een te grote pot zetten tot over een paar jaar dat ik er iets mee zou doen.

Bij het loskammen van de wortels merkte ik dat de boom initieel opgekweekt was in potgrond en dan nadien zonder de wortels van de potgrond te ontdoen in een bonsaipot werd gezet en aangevuld met akadama.

De wortels die nieuw gegroeid waren in de akadama waren mooi fijn van structuur en zeer sterk. Onderin de boom was nog een groot deel potgrond en toen ik die verwijderde merkte ik niets. Geen wortels geen nieuwe groei. Dus een gapend gat.

Ik heb altijd sinds 7 jaar mijn bonsai op puren akadama gezet en met goede resultaten. Na al die tijd stond ik niet meer stil waarom ik dat deed.
Nu na die verpotting liet het wel duidelijk merken dat de akadama ervoor heeft gezorgd dat de boom mooie fijne wortels heeft gemaakt. En de potgrond heeft alleen voor lange onstabiele wortels gezorgd.



Wat je dus bij bonsai moet kunnen bereiken is dat het wortelgestel gezond is en veel fijne wortels maakt. Als er fijne wortels worden gemaakt zullen de takken aan de boom ook een fijne vertakking hebben.

Dit bekom je dus alleen door een goede grondmengsel te gebruiken die een goede drainerende functie heeft.

Groeten


Gebruik jij voor al je Bonsai in pure akadama?


Neen niet voor al de bonsai pure akadama.
Mijn punt was dat je beter die potgrond achterwegen laat en dat je een goed doorlatend korrelig mengsel gebruikt.

De loofbomen hebben pure akadama, de naaldbomen een mix met kiryu en de mediterrane bomen krijgen nog bims erbij.
Dat is zo ongeveer de regel, maar sommige hebben hun persoonlijke mix. ;)

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 9 maanden geleden #40812

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Devon, ik gebruik superdensa als substraat, dat komt gewoon van de intratuin vijverafdeling ;)
Het werkt prima volgens mij, maar het moet de winter nog even doorkomen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 9 maanden geleden #40815

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Door de poreusheid van vijvergranulaat hopen er zich vrij makkelijk te veel zouten in op. Heel goed op de bemesting letten dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelf substraat samenstellen 8 jaren 9 maanden geleden #40816

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

DiesBajema schreef : Door de poreusheid van vijvergranulaat hopen er zich vrij makkelijk te veel zouten in op.


Hm.. Dat zou betekenen dat je verkeerd giet. Bij een open substraat giet je altijd meer dan overdadig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren