Onderwerp:

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29484

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Leuke den heb je! Even de naalden afstoten dat ziet er op foto uit als normaal gedrag in de tijd van jaar, maar als je zegt dat het erger is is het meestal toch een wortel probleem.
Dat hoeft niet perse wortelrot te zijn, maar kan ook zijn gezien de kluit dat de balans verdwenen is.
Vooral nadat er gesnoeid is en geplukt en de kluit niks aan gedaan is.
Onder en boven de grond moet in balans zijn.

Als overlevings mechanisme stoot de boom dan niet aleen de 3 jaar oude naalden af maar kiest gewoon delen die minder dominant zijn uit.
Pas wanneer de top begint af te sterven heb je echt een probleem omdat ze apicaal dominant zijn.

Die van jou lijkt een geente en die kunnen veel hebben.
Ik heb zelf een niet geente en die stootte hele delen af wat kwam door te nat staan.
Zou jou boom nu idd gewoon laten groeien en op kracht laten komen. Het beste is zelfs nadat je hem verpot hebt zonder draad een seizoen goed te voeden en niet te bedraden etc.
Daarna verpotten en de kluit in balans brengen met de rest.
En opnieuw vormen.
Je kan parvifloras prima verpotten en bedraden en snoeien tegelijk mits je zorgt dat alles in balans blijft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29489

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

ChrisV schreef : Leuke den heb je! Even de naalden afstoten dat ziet er op foto uit als normaal gedrag in de tijd van jaar, maar als je zegt dat het erger is is het meestal toch een wortel probleem.
Dat hoeft niet perse wortelrot te zijn, maar kan ook zijn gezien de kluit dat de balans verdwenen is.
Vooral nadat er gesnoeid is en geplukt en de kluit niks aan gedaan is.
Onder en boven de grond moet in balans zijn.

Als overlevings mechanisme stoot de boom dan niet aleen de 3 jaar oude naalden af maar kiest gewoon delen die minder dominant zijn uit.
Pas wanneer de top begint af te sterven heb je echt een probleem omdat ze apicaal dominant zijn.

Die van jou lijkt een geente en die kunnen veel hebben.
Ik heb zelf een niet geente en die stootte hele delen af wat kwam door te nat staan.
Zou jou boom nu idd gewoon laten groeien en op kracht laten komen. Het beste is zelfs nadat je hem verpot hebt zonder draad een seizoen goed te voeden en niet te bedraden etc.
Daarna verpotten en de kluit in balans brengen met de rest.
En opnieuw vormen.
Je kan parvifloras prima verpotten en bedraden en snoeien tegelijk mits je zorgt dat alles in balans blijft.


Dank je Chris. We wachten inderdaad maar beter af.. Over een tijdje waarschijnlijk meer..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29518

  • Catwoman
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 6
Hi,

zou je een duidelijker foto van de naalden kunnen versturen? Zodat je een heel duidelijk zicht op de naalden krijgt. Ik stel ook zoiets aan mijn Pinus parviflora vast. B) :unsure:

Groetjes
Barbara

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29541

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

Catwoman schreef : Hi,

zou je een duidelijker foto van de naalden kunnen versturen? Zodat je een heel duidelijk zicht op de naalden krijgt. Ik stel ook zoiets aan mijn Pinus parviflora vast. B) :unsure:

Groetjes
Barbara


Bij deze:

Toen



Nu



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29544

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
De boom stoot in de winter naalden af, de naalden die hij houdt verkleuren vaak omdat de boom minder licht krijgt.
Naalden die hij afstoot worden eerst geel, daarna bruin.

De boom staat te nat of heeft teveel water gehad in het afgelopen seizoen.
Ik zou zeker niet aan de kluit gaan rommelen, of verpotten nu. Gewoon droog houden.
Als de knoppen er goed uitzien komt het in het voorjaar wel weer goed.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29545

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

rravenho schreef : De boom stoot in de winter naalden af, de naalden die hij houdt verkleuren vaak omdat de boom minder licht krijgt.
Naalden die hij afstoot worden eerst geel, daarna bruin.

De boom staat te nat of heeft teveel water gehad in het afgelopen seizoen.
Ik zou zeker niet aan de kluit gaan rommelen, of verpotten nu. Gewoon droog houden.
Als de knoppen er goed uitzien komt het in het voorjaar wel weer goed.


Dit zei ik ook al , en om hem in een iets grotere pot over te zetten , zonder aan de wortels te zitten , met een beter grondmengsel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29549

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Dank voor jullie reactie, maar ik hoop ook dat duidelijk was dat ik op vraag van Catwoman de fotos postte.. Niet persé om te vragen hoe wat waar. Ik heb de boom namelijk 2 maanden geleden al iom Yannick overgezet in een grotere pot, zonder aan de wortels te klooien.

Wat ik wel moeilijk vindt is water geven: ik heb hem gisteren weer water gegegeven omdat ie al een hele periode geen water had gehad en buiten ook niet echt veel regenwater heeft gekregen. Hij stond dus redelijk droog vandaar water. Ik vind het lastig om te bepalen wanneer dit moet zeker bij een boom die waarschijnlijk wat moeite heeft JUIST OMDAT hij in het verleden te veel heeft gehad.. Advies? Ik neem toch aan dat - zeker met de temperaturen van de afgelopen weken - water wel nodig is, ook bij P parviflora?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Co79.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29550

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Die boom is kern gezond !!!!!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29551

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Kijk, dat hoor ik graag! Voor mij het eerste seizoen herfst winter met Pinus parviflora dus weet niet goed wat "normaal" is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29568

  • Catwoman
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 6
Bedankt voor de nieuwe fotos. Vergelijk eens die fotos met jou Pinus, die je op Google kunt vinden onder de naam "Mycosphaerella pini" of "Lecanosticta".

Ik hoop dat ik ongelijk heb, want dan is het een zeer ernstige ziekte.Ook op Noelanders Trophy heb ik bomen gezien, die hiermee besmet waren :woohoo: Maar misschien heb je gewoon oude naalden, die nog moeten afvallen, wat ik hoop :unsure:

Laat maar weten wat je na een grondig onderzoek van je boom vind. Ik meen toch, op enkele naalden die rood-bruine puntjes gezien te hebben.

Groetjes
Barbara
B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren