Onderwerp:

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29572

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

Catwoman schreef : Bedankt voor de nieuwe fotos. Vergelijk eens die fotos met jou Pinus, die je op Google kunt vinden onder de naam "Mycosphaerella pini" of "Lecanosticta".

Ik hoop dat ik ongelijk heb, want dan is het een zeer ernstige ziekte.Ook op Noelanders Trophy heb ik bomen gezien, die hiermee besmet waren :woohoo: Maar misschien heb je gewoon oude naalden, die nog moeten afvallen, wat ik hoop :unsure:

Laat maar weten wat je na een grondig onderzoek van je boom vind. Ik meen toch, op enkele naalden die rood-bruine puntjes gezien te hebben.

Groetjes
Barbara
B)


Nope, geen rood-bruine puntjes. Indien hij al ziek is dan is dennenschot een optie, maar we wachten af hoe het zich ontwikkelt.. Sommige gedeeltelijk bruine naalden hebben een iets donkerbruine begrenzing naar het groene, maar verder geen bijzonderheden. Ik moet toch spuiten tegen dennenschot dus dan neem ik deze wel mee..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29578

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

Co79 schreef :

Catwoman schreef : Bedankt voor de nieuwe fotos. Vergelijk eens die fotos met jou Pinus, die je op Google kunt vinden onder de naam "Mycosphaerella pini" of "Lecanosticta".

Ik hoop dat ik ongelijk heb, want dan is het een zeer ernstige ziekte.Ook op Noelanders Trophy heb ik bomen gezien, die hiermee besmet waren :woohoo: Maar misschien heb je gewoon oude naalden, die nog moeten afvallen, wat ik hoop :unsure:

Laat maar weten wat je na een grondig onderzoek van je boom vind. Ik meen toch, op enkele naalden die rood-bruine puntjes gezien te hebben.

Groetjes
Barbara
B)


Nope, geen rood-bruine puntjes. Indien hij al ziek is dan is dennenschot een optie, maar we wachten af hoe het zich ontwikkelt.. Sommige gedeeltelijk bruine naalden hebben een iets donkerbruine begrenzing naar het groene, maar verder geen bijzonderheden. Ik moet toch spuiten tegen dennenschot dus dan neem ik deze wel mee..


Correctie: op de naalden die op de grond liggen zitten wel zwarte puntjes dus iets van een schimmel zou toch kunnen. Ik had hem preventief al gespoten met Bordeauxse pap. Vanaf maart gaat ie aan de Cuprex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29581

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218

Catwoman schreef : Bedankt voor de nieuwe fotos. Vergelijk eens die fotos met jou Pinus, die je op Google kunt vinden onder de naam "Mycosphaerella pini" of "Lecanosticta".
Ik hoop dat ik ongelijk heb, want dan is het een zeer ernstige ziekte.

Ook op Noelanders Trophy heb ik bomen gezien, die hiermee besmet waren :woohoo:



Groetjes
Barbara
B)

Hoi Barbara,

Kan je eens motiveren hoe je tot deze conclusie bent gekomen en vanuit welke professie je dit doet?
Kan je ook aangeven bij welke bomen op de Noelanders je dit gezien hebt?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29583

  • Catwoman
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 6
Verleden jaar in november heb ik een Pinus parviflora aangekocht en nu stel ik op deze boom vast, dat hij op redelijk veel naalden deze rood-bruine punten heeft. Na het schijnt is hij met Dothistroma (dennenschot) besmet. :woohoo:

Omdat ik ook zeer ongerust was, heb ik met verschillende mensen (ook handelaren) contact opgenomen, en een persoon verwees naar deze ziekte. Wat ik op Google gevonden heb, komt overeen met mijn zicht op de naalden.

Op NT heb ik zeer expliciet op enkele pinussen naar deze besmetting gezocht en ook gevonden. Mij bomen staan in een serre en op andere naaldbomen kan ik intussen her en der ook besmette naalden vinden. Als andere naaldbomen te dicht bij elkaar staan, zou het ook op deze kunnen overgaan, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Of dit fenomeen ook bij Co79 het geval is, kan ik niet beoordelen, maar ik denk dat de fotos wel tamelijk goed uitleg geven, of je ermee te maken hebt of niet.

Groetjes
Barbara
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29585

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Ik ben het nog steeds met Jefrey eens dat die boom kerngezond. Ja, alle ziekten die genoemd worden kunnen het ook misschien, lees met nadruk misschien, wel zijn. Om een 'diagnose' te stellen op basis van het vergelijken van een foto van een boom die een ziekte heeft met he eigen boom is natuurlijk erg kort door de bocht.

Een aantal gele naalden in de winter is over het algemeen geen teken van ziekte, maar dit zijn oude naalden. Als je ziet hoe gezond die wortels zijn zou ik me echt geen zorgen maken.

Even ter vergelijking, als ik een bultje op mijn huid heb en ik ga 'googlen' dan komen de meest enge ziekten voorbij, maar de kans dat het een puistje is, is waarschijnlijker. Ook over onze bomen moeten we denk ik niet te 'hypochondrisch' gaan doen. Als de plant gewoon gezond was/is en je verzorgt hem goed dan blijft ie ook gezond, geldt zo goed als voor alle organismen.

Het is maar een mening uiteraard.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 10 jaren 3 maanden geleden #29589

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Laat je echt niet gek maken en je boom verknallen door je boom met van alles te bespuiten.
Ik heb al lange tijd een witte den en na het bedraden/winter tijd komt dit bij mij ook voor.
Puntjes op het loof kan ook van een insecten zijn als je den ziek was dan was binnen enkele weken al gaan hemelen.
De wortels zien er perfect uit moet zelf gesnoeid worden ( nu niet).
Je boom kan nu enkel dood gaan door jou fouten!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 9 jaren 7 maanden geleden #34989

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Zoals beloofd zou ik nog eens een update posten van mijn parviflora. De geschiedenis is bekend incl discussie "is ie nu ziek of gezond".. Dat laatste lijkt gelukkig het geval!! :cheer:





Vroege voorjaar maar eens bedenken of ie uit zijn huidige pot mag..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 9 jaren 7 maanden geleden #34991

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Goed te horen en te zien dat ie gezond is en het goed doet.
Ziet er al aardig uit nu. De naalden zijn ook al aanzienelijk verkleind zo te zien.
Zolang het water goed en snel draineert zou ik m niet verpotten. Dennen kunnen heel lang zonder verpotten. Tenzij je hem om esthetische redenen wilt verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 9 jaren 7 maanden geleden #35011

  • Co79
  • Co79's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

dea schreef : Goed te horen en te zien dat ie gezond is en het goed doet.
Ziet er al aardig uit nu. De naalden zijn ook al aanzienelijk verkleind zo te zien.
Zolang het water goed en snel draineert zou ik m niet verpotten. Dennen kunnen heel lang zonder verpotten. Tenzij je hem om esthetische redenen wilt verpotten.


Het zou dan puur om esthetische redenen zijn, maar niet ten koste van de boom. Ik wil dus eerst bezien of het kan. Naast het esthetische aspect lijkt het nu ook zo - omdat het wortelvolume kan toenemen ivm de grote pot - dat de naalden nu ook weer groter worden. Dit geldt met name voor de nieuwe naalden nog nauwelijks zichtbaar op de foto.

Maar nogmaals, in het vroege voorjaar wordt ie alleen verpot wanneer zijn gesteldheid het toelaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 6 jaren 10 maanden geleden #67741

  • Rowdy van os
  • Rowdy van os's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 117
  • Ontvangen bedankjes 17
Pines" van de Bonsai Masters.
Is dit boek ook in het Nederlands te verkrijgen ? :)

Gr rowdy.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren