In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuw boompje 10 jaren 10 maanden geleden #21623

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118

deze 2 heb ik vrijdag samen voor 5 euro gekocht,jammer da ze enkel op stam hadden en geen struikjes

aan de wortels zat hele vettige klei..ik heb ze in gewone potgrond gezet zodat ze eerst goed aan de groei kunnen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 10 maanden geleden #21624

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Cetinel,

Het ding moet nit voller worden. Hij moet ondderop de stam uitlopen. Maar ik heb hem vorig jaar uit laten schieten en toen compleet terug gehaald (Zie dikke takaanhechtingen op de hoofdstam). Maar niets. Ik laat de top gewoon groeien voor sterkte. Ik denbk dat ik daarna maar een tak moet gaan enten. En dan komt de top er uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 10 maanden geleden #21625

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
stondie vorig jaar in een gewone pot en niet in de trainingschaal?
ik heb zo het gevoel dat hij nu zijn kracht in die bovenste scheut steekt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 10 maanden geleden #21627

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit is de schaal waar ik hem een jaar of 3 geleden in gekocht heb. Toen nog in de oorspronkelijke grond. Ik heb hem 2 zomers laten groeien in de klein waarin hij geleverd was, omdat ik de plat zoveel mogelijk kracht wou geven. in het heetst van de zomer terugsnoeien heeft niet geleid tot uitlopen lager op de stam. Hij zet zijn kracht nu inderdaad in de top, wat niet erg is. Hierdoor krijg je licht op de voet van de plant, een van de voorwaarden bij de meeste planten voor uitschieten op de stam. De wortels moeten overcapaciteit opbouwen, wat prima lukt, maar uitlopen op de stam ho maar. Vreem, want dit is anders dan alles wat ik over olijf leez (Dat ze makkelijk uitlopen). Waarschijnlijk haal ik over een maandje oid de top er gewoon helemaal af, en probeer die te stekken, in de hoop dat er dan wel uitlopers komen op de resten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 10 maanden geleden #21628

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
olijfbomen op een stam geent gaan niet meer uitlopen op die stam.. maak je geen illusies.. die tuincenter olijven zijn niet hetzelfde als wilde olijven..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 10 maanden geleden #21629

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AlexW schreef : olijfbomen op een stam geent gaan niet meer uitlopen op die stam.. maak je geen illusies.. die tuincenter olijven zijn niet hetzelfde als wilde olijven..


Hoi Alex,

Waarom lopen deze dan niet meer uit?

Aan de soort ligt het niet. Olea europaea subsp. cuspidata, oftewel de wilde 'afrikaanse' olijf, is een heel andere plant inderdaad. Olea europaea subsp. sylvestris is de soort die in Spanje gewoon overal staat in de boomgaarden, en die loopt prima uit aan de wortels. Bij mijn weten zijn de planten in het tuincentrum niet geent; Er is ook geen enkele reden om te enten, aangezien deze soort moeiteloos te stekken is, zeker in het midellandse zeegebied, waar deze boompjes gekweekt worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 10 maanden geleden #21633

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118

AlexW schreef : olijfbomen op een stam geent gaan niet meer uitlopen op die stam.. maak je geen illusies.. die tuincenter olijven zijn niet hetzelfde als wilde olijven..


doel je hiermee op mij??ik heb de 2 olijfjes in een opwelling gekocht omdat ze zo goedkoop waren,niet per definitie om een bonsai van te vormen.
als ik een struikvorm tegenkom koop ik diemischien wel met het doel mee te experimenteren voor bonsai,of ik probeer te stekken(ik wist niet dat dat ging,dus da ga ik effe opzoeken)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 10 maanden geleden #21634

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
thkx dat jullie me boompje gaaf vinden

er staan er nog 3 meer in het tuincentrum met een redelijk flinke stam onderaan(groter als mijn boompje) waar zeker
wat van gemaakt van kan worden.

maar vond deze toch veruit de mooiste vooral de beweging en bijde stamme

ook stonden er vrij grote gingko bilboa (als ik het goed type) voor maar 14 euro...
deze hadde ook al een zeer mooie stam...en ze begonnen echt flink uit te schieten en zoals ik
aan de pot zag zaten dezen er pas in...de bladeren waren nog vrij groot dus daar zou ook nog
aan gewerkt moete worden maar de basis was iig al top miss dat ik er van de week nog eens terug ga.
(om te kijken) ik kan niet blijven kopen he haha

@leatherback
miss is het slim om van 1 olijf boompje de mooie takken eraf te knippen en deze dan te enten in de boom
waar je het meeste in ziet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 10 maanden geleden #21636

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Niels88 schreef : @leatherback
miss is het slim om van 1 olijf boompje de mooie takken eraf te knippen en deze dan te enten in de boom
waar je het meeste in ziet...


Ik zou deze nooit enten via afknippen; ALS ik ga enten, dan boor ik gaatjes in de stam, en steen een tak er doorheen, die nog vast zit aan de kroon. Vervolgens alles kort houden behalve deze ene tak, en dan vergroeit deze uiteindelijk vanzal met de stam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw boompje 10 jaren 10 maanden geleden #21642

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
ok gaaf wist niet dat het zo ook kon ivm de sapstroom
dus die gaat op de duur dan gewoon anders lopen door de tak die je van de kroon uit in de stam ent..

weer iets geleerd ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts